Ikony stare i nowe

Ikony designu, przedmioty często znane na całym świecie. Funkcjonują niezależnie od snobizmu i mody. Ich siłą jest mądrość wewnętrzna.
/ 01.10.2008 08:39
Przedmiot, żeby stał się ikoną, musi się ładnie "zestarzeć". Najlepiej na wystawach i targach. Obowiązkowo musi też zostać pokazany przez najważniejsze magazyny designerskie, a następnie przez pisma lajfstajlowe. Potem czekają go premiery w salonach sprzedaży. Designerzy kultowych przedmiotów traktowani są na świecie z celebrą i goszczą na salonach, podobnie jak gwiazdy ekranu. Może salony nie te same...
Co to jest ikona designu? W procesie ikonizacji jakiegoś przedmiotu często uczestniczymy sami. Znany krytyk designu Kerstin Wickman powiedziała niedawno, że "dobre wzornictwo, to takie, nad którym człowiek nie musi się zastanawiać. W odróżnieniu od przedmiotów pełnych fantazji, które najczęściej są mało funkcjonalne, zabierają nam czas na myślenie o nich. A czas jest dziś towarem deficytowym". Kiedy zdamy sobie z tego sprawę, łatwiej docenimy ukryte wartości przedmiotów, nie tylko ze względu na formę, ale ich wewnętrzną mądrość.
Takie właśnie nowe ikony można było obejrzeć na wystawie Ikony Designu krajów nadbałtyckich podczas Gdynia Design Days 08. Przedmioty codziennego użytku, mądrze zaprojektowane, funkcjonalne i piękne. Z Polski, Danii, Finlandii, Norwegii, Szwecji, Litwy i Niemiec. Takie, które kupujemy ze względu na formę i użyteczność. Gdybyśmy mieli określić ich styl, powiedzielibyśmy: nowoczesna klasyka. Ta nazwa dobrze oddaje istotę sprawy – połączenie tego, co nowatorskie, z tym, co trwałe. Jeśli zostają na dobre, okazują się ponadczasowe. Kiedy podczas wystawy myśleliśmy o tej ponadczasowości, wpadł nam do głowy pomysł, by przywrócić do życia w nowej odsłonie polskiego klasyka barów mlecznych, kubek ze świetnej fabryki porcelany Lubiana. Nowa ikona?
Wystawę Nowe Ikony można oglądać w warszawskim Instytucie Wzornictwa Przemysłowego od 9 września 2008.

Co to jest IWP?
Instytut Wzornictwa Przemysłowego założyła Wanda Telakowska, legenda przedwojennej bohemy warszawskiej. Dzisiaj IWP jest miejscem najlepszych wystaw poświęconych wzornictwu, organizatorem konkursów dla projektantów, wydawcą prezentacji multimedialnych, właścicielem największych zbiorów bibliotecznych poświęconych wzornictwu w Europie Środkowej. Firmy z całej Polski korzystają z instytutowych ekspertyz, badań rynku, doradztwa i konsultacji przy tworzeniu nowych produktów. Co roku prezes IWP nagradza jednego z finalistów konkursu Dobry Wzór tytułem Designera Roku. Adres IWP: Warszawa, ul. Świętojerska 5/7, www.iwp.com.pl

Krzysztof Bielski/ dyrektor upowszechniania wzornictwa IWP

Redakcja poleca

REKLAMA