kobieta z wodą fot. Panthermedia

Zalety picia wody

Zdaniem dietetyków to niedobór wody decyduje o pojawieniu się nadwagi. Zobacz, dlaczego warto ją pić!
/ 11.06.2012 12:48
kobieta z wodą fot. Panthermedia

Nasz organizm składa się w 70% z wody. Mózg zawiera jej jeszcze więcej, bo ok. 75%. Chociaż nie odżywia ona organizmu tak, jak np. nabiał czy warzywa, to pijąc jej mało, nie moglibyśmy zdrowo funkcjonować.

Do czego jej potrzebujemy?

  • rozpuszcza pokarm
  • umożliwia wchłanianie składników odżywczych z jelit i odżywianie komórek
  • usuwa szkodliwe produkty przemiany materii oraz czasem obecne w żywności toksyny
  • bierze udział w wielu przemianach biochemicznych zachodzących w organizmie - bez niej nie byłyby one możliwe
  • reguluje temperaturę ciała
  • nawilża błony śluzowe i stawy

Gdy się odchudzamy...

Chociaż woda potrzebna jest wszystkim, to szczególnie osoby chcące się odchudzić, powinny pić 2 litry dziennie. Powodów jest kilka:
  • Jeśli organizm nie otrzymuje dostatecznej ilości wody, przemiana materii jest wolniejsza. Wtedy, mimo ograniczenia kalorii w diecie, nie chudniemy.
  • W trakcie zrzucania wagi ze spalanej tkanki tłuszczowej uwalniają się toksyny, które przechodzą do krwi, a wraz z nią mogą dostać się do wielu komórek i narządów. Dostateczna ilość wody zabezpiecza nas przed chorobami, które mogą wywołać trucizny, gdyż ułatwia ich wydalenie.
  • Osoby odżywiające się zdrowo, jedzą dużo warzyw i ciemne pieczywo, ponieważ znajdujący się w tych produktach błonnik pozwala znacznie ograniczyć apetyt i pomaga w utracie wagi. Aby błonnik spęczniał w żołądku i zadziałał, wymaga sporej ilości wody.

Kiedy pić

Nie czekajmy, aż pojawi się pragnienie, zwłaszcza że niektóre osoby twierdzą, że go nie mają. Pijmy nawet 10 razy dziennie małe porcje.
Uwaga! Jeśli uprawiasz sport lub sporo pracujesz fizycznie, zwiększ dzienną porcję wody o ok. 0,5 litra. Pij przed, w trakcie i po wysiłku.

Cała prawda o wodzie butelkowej

Wszystkie wody zwykliśmy nazywać mineralnymi. Tymczasem tylko niektóre z nich są takimi rzeczywiście, o czym producent wyraźnie nas informuje na etykiecie. Pozostałe to wody źródlane zawierające znacznie mniej składników mineralnych. Jeśli zatem odczuwamy ich niedobór, warto kupować te mineralne. Dostarczają głównie wapnia i magnezu, niekiedy też potasu. Jednak tych wysokozmineralizowanych raczej nie powinniśmy podawać małym dzieciom i osobom chorym na nerki.