Skuteczne sposoby na ograniczenie spożycia soli

Sól to niezbędny dodatek do niemal każdego dania. Podkreśla wyrazistość wielu potraw, które bez soli są mdłe, nijakie i po prostu niesmaczne. Z jednej strony jest niezbędna do właściwego funkcjonowania organizmu, jednak używana w zbyt dużych ilościach szkodzi. Jak zatem ograniczyć jej spożycie, by potrawy pozostały smaczne, a jednocześnie by nie przekraczać zalecanej normy?

Sól to niezbędny dodatek do niemal każdego dania. Podkreśla wyrazistość wielu potraw, które bez soli są mdłe, nijakie i po prostu niesmaczne. Z jednej strony jest niezbędna do właściwego funkcjonowania organizmu, jednak używana w zbyt dużych ilościach szkodzi. Jak zatem ograniczyć jej spożycie, by potrawy pozostały smaczne, a jednocześnie by nie przekraczać zalecanej normy?

Skuteczne sposoby na ograniczenie spożycia soli

fot. Deposiphotos

Sól to związek chemiczny sodu i chloru. Sód jest niezbędny do prawidłowego działania układu nerwowego i przekazywania impulsów nerwowych, reguluje ciśnienie krwi, odpowiada za prawidłową gospodarkę wodną i mineralną, reguluje ciśnienie osmotyczne wewnątrz komórek i w przestrzeni międzykomórkowej, reguluje pracę serca i wpływa na prawidłowe funkcjonowanie mięśni. Jednak, gdy poziom sodu jest zbyt wysoki, ciśnienie krwi rośnie, co prowadzi do nadciśnienia tętniczego, nieprawidłowego działania układu krążenia i układu nerwowego, obrzęków oraz chorób nerek.

Czy wiesz, że...
Kilka kropli octu balsamicznego nada potrawie głębszego aromatu, a sok z limonki sprawi, że danie będzie miało delikatnie pikantną nutę

Bezpieczna dzienna dawka soli zalecana przez Światową Organizację Zdrowia to do 6g dziennie, czyli nieco więcej niż płaska łyżeczka do herbaty. Należy jednak pamiętać, że jest ona używana jako środek konserwujący w żywności przetworzonej (wędliny, konserwy, gotowe produkty garmażeryjne, solone śledzie, itp.). Jeśli zatem zjadasz często wysoko przetworzone produkty, a do tego uwielbiasz przekąski typu paluszki, chipsy, to niemal na pewno ową bezpieczną dawkę przekraczasz.

Oto pomysły jak skutecznie ograniczyć sól w codziennej diecie:

  • odmierzaj ilość dodawanej do potraw soli (nie syp na oko, ponieważ dodasz więcej niż potrzebujesz) i stopniowo ją zmniejszaj
  • sól dodawaj pod koniec gotowania, wówczas potrzeba jej mniej, by poprawić smak potrawy
  • ogranicz słone przekąski (chipsy, krakersy, paluszki) zastąp je świeżymi lub suszonymi owocami, orzechami (nie solonymi), prażoną kukurydzą (nie soloną), świeżymi warzywami z sosem jogurtowym
  • czytaj etykiety i skład produktów, wybieraj te o niskiej zawartości sodu
  • nie stawiaj solniczki na stole lub w zasięgu wzroku, gdyż wówczas istnieje duże ryzyko, że dosolisz potrawę
  • postaw na inne wyraziste smaki np. pikantny
  • zamiast soli używaj świeżych lub suszonych ziół oraz zmielonych przypraw, czytaj ich skład, zrezygnuj z tych, które zawierają glutaminian sodu
  • ogranicz spożycie parówek, wędlin, solonych śledzi, konserw, zastąp je świeżymi rybami i chudym mięsem
  • ogranicz spożycie gotowych produktów (zupki w proszku, dania z puszki do odgrzania), staraj się w miarę możliwości gotować potrawy w domu ze świeżych składników
  • zamiast soli użyj octu balsamicznego, soku z cytryny lub limonki, sosu sojowego (zawiera mniej sodu od soli stołowej), chili
  • ogranicz spożycie białego pieczywa (zawiera najwięcej sodu ze wszystkich rodzajów pieczywa) na rzecz razowego
  • zamiast sera żółtego wybierz biały
  • pij wody mineralne niskosodowe
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)