Kwas foliowy - 6 prawd i mitów fot. Fotolia

Kwas foliowy - 6 prawd i mitów

Czy powinnam go spożywać nie planując ciąży? W jakich warzywach mogę go znaleźć? Dowiedz się więcej o kwasie foliowym!
/ 17.02.2014 06:27
Kwas foliowy - 6 prawd i mitów fot. Fotolia

1. Kwas foliowy chroni przed niektórymi wadami układu nerwowego. FAKT!

Kwas foliowy jest niezbędny do powstania i wzrostu rozwijającego się płodu. Szczególnie istotny jest moment kształtowania się tzw. cewy nerwowej, z której rozwija się mózg i rdzeń kręgowy dziecka, czyli okres między 2 i 4 tygodniem ciąży. To właśnie przyjmowanie kwasu foliowego nawet o 70% obniża prawdopodobieństwo wystąpienia wad.

2. Kwas foliowy stosuje się tylko i wyłącznie w czasie ciąży. MIT!

Na całym świecie, w tym również w naszym kraju stworzone zostały programy profilaktyczne, których celem jest upowszechnienie przyjmowania kwasu foliowego przez wszystkie kobiety w wieku rozrodczym. Dla pań, które dotychczas nie przyjmowały tej witaminy, a mają w planach ciążę, optymalny czas na rozpoczęcie jej zażywania to 12 miesięcy, a minimalnie 3 miesiące przed poczęciem.

3. Kwas foliowy można przedawkować. MIT!

Nadmiar kwasu foliowego nie jest toksyczny i nie daje żadnych skutków ubocznych. Wręcz przeciwnie – jego wieloletnie przyjmowanie może pomagać w zapobieganiu chorobom serca, miażdżycy, a nawet niektórych nowotworów. Oczywiście nie oznacza to, że można łykać kilka tabletek dziennie. Trzeba przestrzegać zaleceń lekarzy i czytać opisy na ulotkach.

4. Kwas foliowy odpowiada za dobre samopoczucie. FAKT!

Kwas foliowy bierze udział w syntezie kwasów nukleinowych i produkcji hormonu szczęścia, jakim jest serotonina. Wpływa dodatnio na układ nerwowy i mózg podobnie jak pozostałe witaminy z grupy B. Niedobór kwasu foliowego może powodować senność, bóle głowy i ogólne, chroniczne zmęczenie organizmu.

5. Największe ilości kwasu foliowego znajdują się w roślinach zielonych. FAKT!

Badania dietetyków pokazują, że rośliny zielone, a w szczególności szpinak, szparagi, brokuły, brukselka, sałata i kapusta posiadają największe ilości kwasu foliowego. Nie bez przyczyny sama nazwa tego związku organicznego pochodzi od łacińskiego słowa „folium”, co oznacza liść. Nie można zapominać o pozostałych warzywach zawierających tę witaminę. Są to kalafior, fasola, soczewica, orzechy oraz zbóż owoce cytrusowe.

6. Kwas foliowy jest „wypłukiwany” z organizmu przez kawę i mocną herbatę. FAKT!

Kawa i mocna herbata utrudniają wchłanianie kwasu foliowego. Stąd zalecenie dla kobiet planujących ciążę i już spodziewających się dziecka, aby zrezygnować z tych napojów. Oczywiście nie ma przeciwwskazań odnośnie picia słabych naparów z herbaty. Te są jak najbardziej dozwolone.