Co jeść, by nie marznąć?

Hit! Dieta dla zmarzluchów! Zobacz, co powinnaś jeść, by nie marznąć i wzmocnić swoją odporność!
/ 03.02.2014 14:11

Gdy temperatura za oknem spada, spowalnia także nasz metabolizm. Dlatego tak ważna jest rola diety! Zobacz, co powinno znaleźć się w twoim codziennym jadłospisie.

Jedzenie zima - co jeść by nie marznąć

fot. Fotolia

 

Jak dostosować dietę do warunków pogodowych?

Zima jest czasem, kiedy chętniej sięgamy po tłuste mięsa i zawiesiste sosy, ale także rezygnujemy z dodatkowej aktywności fizycznej. Aby kolejny rok z rzędu nie odchudzać się przed latem, musimy pamiętać o tym, że organizm zimą zużywa więcej energii na utrzymanie odpowiedniej temperatury. Dlatego podstawą diety powinno być spożywanie ciepłych posiłków.

 

Te produkty wspomogą produkcję hormonu szczęścia!

W zimowej diecie należy uwzględnić jak najwięcej produktów zbożowych, które powinny stanowić do 60% spożywanych kalorii w ciągu dnia. Dostarczają one witaminy z grupy B, które wpływają na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, a także wzrost poziomu serotoniny. Na produkcję hormonu szczęścia decydujący wpływ mają produkty takie jak: suszone daktyle, mleko, papaja, banany, truskawki, mango, nerkowce, żółtko jaja, mięso indyka, ryby, żółty ser i twaróg.

Kwasy tłuszczowe z rodziny omega 3, zawarte w tłustych rybach morskich, skorupiakach, tofu, migdałach, orzechach włoskich, jak i w oleju lnianym, arachidowym i rzepakowym, zapewniają prawidłowe działanie komórek nerwowych, a także zwiększają wrażliwość komórek mózgowych na działanie serotoniny. Bazując na produktach zbożowych i włączając wymienione produkty do zimowej diety możemy uniknąć pogorszenia nastroju związanego ze zmianą pogody.

 

Jak skomponować śniadanie idealne na zimę?

Śniadanie powinno składać się z miseczki płatków śniadaniowych na ciepło z dodatkiem orzechów, suszonych owoców i ziaren. Tak zbilansowany posiłek pobudzi nasz metabolizm i pozwoli sprawnie funkcjonować przez cały dzień. Dzięki wysokiej zawartości cynku i selenu wzmocni także nasz układ odpornościowy.

Nie zapominajmy również o przyprawach! Imbir czy cynamon idealnie komponują się ze zbożami oraz mają silne działanie rozgrzewające. Równie ważne jest nawadnianie naszego organizmu. Napój imbirowy, czy szklanka soku owocowego są idealnym uzupełnieniem porannego posiłku.

 

Jaki obiad sprawdzi się w zimowych warunkach?

Obiad zimowy powinien być dobrze doprawiony – warto użyć kardamonu, anyżu, majeranku, kminku, jałowca, rozmarynu, chrzanu czy po prostu popularnego pieprzu. Przyprawy te, poza aromatem i smakiem, rozgrzeją nasz organizm. Ze względu na właściwości odżywcze powinniśmy również częściej sięgać po nasiona roślin strączkowych. Podawaj je w towarzystwie makaronów czy kasz, warzyw korzeniowych, kapustnych oraz czosnku i cebuli.

 

Najlepszy pomysł na zimową kolację!

W tym miejscu idealnie sprawdzą się zupy - kremy. Zawiesiste, z dużą ilością warzyw, z dodatkiem kaszy lub ryżu, odżywią organizm po pracy i przygotują do nocnego spoczynku.

Na podstawie materiałów prasowych marki Lubella