Dlaczego warto pić wodę?

Butelka wody jest dziś najmodniejszym gadżetem dla osób dbających o zdrowie, urodę i sylwetkę. Jest to bardzo pozytywny trend, bowiem magiczne H2o to źródło życia, związek bez którego nie jest w stanie funkcjonować żaden organizm!
/ 26.11.2007 00:00

Butelka wody jest dziś najmodniejszym gadżetem dla osób dbających o zdrowie, urodę i sylwetkę. Jest to bardzo pozytywny trend, bowiem magiczne H2O to źródło życia, związek bez którego nie jest w stanie funkcjonować żaden organizm!

Woda stanowi 45-75% masy ciała, jest niezbędna do przebiegu procesów przemiany materii i usuwania końcowych produktów metabolizmu, ale to tylko dwie z licznych ról jakie odgrywa w każdym żywym stworzeniu. Człowiek powinien wypijać od 1,5 do 3 litrów wody dziennie, oczywiście ilość spożywanej wody powinna być dostosowana do trybu naszego życia, temperatury otoczenia czy stanów chorobowych takich jak biegunka, wymioty, zaburzenia pracy nerek, cukrzyca - w takich wypadkach należy spożywać jej znacznie więcej. Najważniejsze aby bilans płynów w naszym organizmie był zerowy tzn. zawartość wody w organizmie dorosłego człowieka powinna być utrzymana na stałym poziomie. Zarówno niedobór jak i nadmiar wody mogą być dla nas niebezpieczne.

W sklepach jest ogromny wybór wód, wyróżniamy wody mineralne, źródlane oraz stołowe. Ponadto wszystkie te wody dzielimy na wysoko mineralizowane - zawierają ponad 15% składników mineralnych, średnio mineralizowane zawierają od 5-10% składników mineralnych oraz nisko mineralizowane, w których zawartość składników mineralnych nie przekracza 5% . Do częstego spożycia najlepsze są wody o średniej i niskiej mineralizacji, z małą zawartością sodu, taką wodę możemy pić bez ograniczeń. Jeżeli chodzi o wody wysoko mineralizowane, to należy pić je z umiarem, ponieważ zbyt wysoka zawartość minerałów może być przyczyną ich nadmiernej kumulacji w naszym organizmie. Na przykład zbyt wysoki poziom sodu bywa przyczyną nadciśnienia tętniczego a nawet uszkodzenia nerek. Producenci kuszą nas reklamami, w których zgrabne modelki popijają ze smakiem wodę, przyciąga nas etykieta albo kształt butelki, pamiętaj jednak, że nie to jest najważniejsze, ale wartość odżywczo-zdrowotna danej wody, która wynika z obecności rozpuszczalnych w niej składników mineralnych tzw. biopierwiastków. Składniki te, to między innymi: wodorowęglany, siarczany, chlorki, sód, potas, wapń i magnez, wprowadzone do organizmu wspomagają jego metabolizm i pomagają go wzmocnić. Dlatego zawsze sprawdzaj informacje podane na etykiecie butelki i wybieraj wodę odpowiednią dla Ciebie. Czy wiesz czym woda mineralna i źródlana różnią się od siebie?

Naturalna woda mineralna pochodzi z podziemnego źródła izolowanego geologicznie od zanieczyszczeń zewnętrznych, ma potwierdzony stały skład chemiczny korzystny dla zdrowia. Natomiast naturalna woda źródlana, pochodzi z wyższych partii podziemnych źródeł, , jej skład chemiczny i właściwości mogą ulegać niewielkim wahaniom w zależności od sytuacji geologicznej podłoża. Naturalne wody źródlane są najczęściej wodami nisko mineralizowanymi, zawierają głównie wodorowęglany lub siarczany wapnia i magnezu. Zalicza się je również do wód nisko sodowych, dlatego polecane są do bezpośredniego spożycia przez dzieci.
Jest jeszcze wspomniana wcześniej woda stołowa, otrzymujemy ją przez zmieszanie wody źródlanej lub wody podziemnej z naturalną wodą mineralną, solami naturalnymi lub innymi składnikami mineralnymi.

Pozostaje pytanie: jaką wodę wybrać - gazowaną czy niegazowaną? Woda nasycona dwutlenkiem węgla przyspiesza trawienie, ponieważ pobudza on żołądek do wydzielania soku. Często słyszy się, że woda niegazowana ma mdły smak, a gazowana smakuje lepiej i przyjemnie orzeźwia, wszystko więc zależy od indywidualnych potrzeb. Jedynie osoby z zaburzeniami krążenia i układu oddechowego powinny unikać wód, które mają dużą zawartość CO2.

Pamiętaj o tym, żeby pić zawsze świeżą wodę, przechowuj butelkę w chłodnym miejscu, szczególnie w upalne dni, ponieważ mogą się w niej szybko rozwinąć bakterie i grzyby. Unikaj także popijania wody bezpośrednio z butelki, jeżeli jednak jest taka konieczność, np. na plaży czy na spacerze, to zaopatrz się w małe, półlitrowe butelki.