Dieta zdrowego człowieka

Jedzenie to nie tylko rozkosz dla podniebienia. To także nasza broń w walce z przeziębieniem i grypą.
/ 17.04.2008 13:59
Jedzenie to nie tylko rozkosz dla podniebienia. To także nasza broń w walce z przeziębieniem i grypą.

W okresie jesienno zimowym nasz układ odpornościowy ma pełne ręce roboty, by obronić organizm przed atakiem licznych bakcyli. Jeśli więc nie chcemy kaszleć, kichać i walczyć z temperaturą przez większą część zimy i jesieni, postarajmy się, aby na naszych talerzach Dieta zdrowego człowiekaznalazło się wszystko, co dostarczy odporności „paliwa” do produkcji przeciwciał, niezbędnych do odparcia chorobotwórczych najeźdźców.

Czego nie może zabraknąć na naszych talerzach

Aby nasz układ odpornościowy dobrze pracował, musimy jadać w małych porcjach 4-5 razy dziennie, a w każdym posiłku powinny się znajdować owoce i warzywa. W codziennej diecie koniecznie muszą się znaleźć takie substancje, jak – oczywiście - witaminy C, E i B12 oraz kwas foliowy, a także trochę bardziej egzotycznie brzmiące miedź, cynk i kwercetyna. Na stałe powinien zagościć na naszych stołach czosnek i miód.

Witamina C stymuluje obronność organizmu. Najwięcej jest jej w owocach dzikiej róży, owocach cytrusowych, papryce, brokułach , pomidorach, cykorii. Witamina E zwiększa produkcję cząsteczek, zwanych cytokinami, które dają makrofagom i limfocytom hasło do obrony przed wirusami. Dużo witaminy E mają ziarna słonecznika, oleje roślinne, orzeszki ziemne, kiełki pszenicy, ziarna nie łuskane, orzechy, brokuły, czarne jagody, jajka, drób, ryby.

Kwas foliowy kontroluje pracę białych krwinek. Szukaj go w czerwonej fasoli i jaś, szpinaku, soku pomarańczowym, zielonych warzywach liściastych, roślinach strączkowych, orzeszkach ziemnych, nie łuskanych ziarnach, cykorii. Podobnie działa witamina B 12. Znajduje się tylko w produktach zwierzęcych, najwięcej jest jej w jajach, mięsie, rybach i nabiale.

Miedź usprawnia dojrzewanie białych krwinek do ataku na mikroby. Nawet niewielki niedobór tego pierwiastka hamuje pracę układu odpornościowego. Bogatym jej źródłem są prażone orzeszki sojowe, groch, orzechy, nasiona słonecznika i dyni, warzywa, kasze i płatki oraz czekolada.

Kwercetyna unieszkodliwia wolne rodniki. Duże ilości tej substancji posiada cebula, jabłka ze skórką, czarna herbata, czosnek, papryka, owoce, jagodowe, winogrona, pomidory, papryka winogrona.

Cynk odpowiada za ilość i sprawne działanie białych krwinek. Gdzie warto go szukać? W mięsie (głównie wołowym), polędwicy wieprzowej, grochu, kaszach i płatkach, roślinach strączkowych.

Miód pokrywa błonę śluzowa, wyłapuje bakterie i uniemożliwia im rozmnażanie się. Czosnek zaś ma silne właściwości antybakteryjne i antywirusowe.

Mądrość wschodu przeciw przeziębieniu

Aby uniknąć zachorowań można „zaprząc” do pomocy wschodnią mądrość – należy się opierać o produkty, pochodzące z własnego kraju, jako najbardziej przyjazne dla organizmu. Mimo jednak korzystania z lokalnego targu warzywnego, gotowanie zgodnie z zasadą jedności ciała i duszy, wysnuwaną przez wschodnich mędrców pomaga tak energetyzować jedzenie, że swoim potencjałemDieta zdrowego człowieka dostarcza nam sił do walki z chorobą. Nasza dieta powinna być przystosowana do zmieniających się pór roku: zimą powinniśmy jeść więcej pokarmów rozgrzewających wewnętrzną energię, np. kaszy gryczanej. W okresach przejściowych wschodni mędrcy radzą sięgnąć po proso. Na stole powinny gościć trzy ciepłe posiłki dziennie, potrawy powinny być dłużej niż zwykle zapiekane, gotowane, pieczone i duszone. W zimie unikamy kiełków, surowych soków, wszystkiego, co pochodzi ze szklarni a także owoców egzotycznych, hodowanych w krajach o gorącym klimacie – ponieważ ich energetyczna charakterystyka w ogóle nie pasuje do mroźniej pogody. Powinniśmy jadać tylko produkty, które łatwo jest przechowywać w naturalny sposób w zimie (np. dynia, kapusta, pietruszka, czosnek, buraki, jabłka).

Hanna Mądra