kobieta na łóżku fot. Panthermedia

Dieta przy anemii

Anemia nie ma nic wspólnego z wagą - równie często chorują na nią osoby szczupłe jak otyłe. Sprawdź, jak wspomóc leczenie dietą.
/ 16.03.2012 10:53
kobieta na łóżku fot. Panthermedia

Kobiety chorują na nią aż 20 razy częściej niż mężczyźni. Winę za to w większości przypadków ponoszą obfite miesiączki, przemęczenie i błędy dietetyczne (stosowanie restrykcyjnych diet, sięganie po niepełnowartościowe jedzenie). Jeśli lekarz stwierdzi u ciebie anemię, przepisze ci leki na receptę. Konieczne będzie też wzbogacenie menu w substancje krwiotwórcze. Co zatem powinnaś jeść, aby poprawić wyniki?

Co świadczy o chorobie?

Każdej z nas zdarza się być nie w formie. Wystarczy zarwana noc, choroba dziecka czy nawał pracy, by porządnie nadszarpnąć swoje siły. Jeśli jednak wypoczynek nie dodaje nam energii, a do tego odczuwamy kołatania serca i pieczenie języka, warto wybrać się do lekarza. Wszystkie te objawy mogą świadczyć o anemii (niedokrwistości). Aby ją potwierdzić, trzeba zrobić morfologię krwi. Obniżenie poziomu hemoglobiny poniżej 12 g/dl u kobiet i 13,5 g/dl u mężczyzn potwierdza diagnozę.

Leki i nie tylko

Anemię najczęściej powoduje niedobór żelaza, ale nie zawsze. Zła hemoglobina może być także wynikiem za niskiego poziomu kwasu foliowego lub witaminy B12 we krwi. W leczeniu anemii stosuje się leki na receptę (mikroelementy i witaminy w wysokich dawkach). Konieczna jest także zmiana jadłospisu na taki, który pomoże poprawić wyniki krwi.

Recepta na anemię - żelazo

Menu osoby chorej na anemię powinno obfitować w składniki krwiotwórcze – żelazo i witaminy z grupy B. Najwięcej ich znajduje się w:
* czerwonym mięsie
* podrobach (są bardzo tłuste, więc można po nie sięgać tylko raz w tygodniu)
* rybach (zwłaszcza w sardynkach)
* produkty pełnoziarniste
* jaja
* brokuły
* suszone morele
* rośliny strączkowe


Jak zwielokrotnić korzyści w diecie przy anemii?

Aby żelazo dobrze się wchłaniało, powinno ono trafiać do organizmu w określonym towarzystwie.
* Potrawy mięsne staraj się łączyć z warzywami i owocami bogatymi w witaminę C (np. papryką, brukselką, porzeczkami, kiwi, natką pietruszki). Substancja ta zwiększa przyswajanie żelaza trzykrotnie!
* Ogranicz kawę i herbatę, bo zawierają związki hamujące wchłanianie żelaza.
* Nie łącz w czasie jednego posiłku produktów bogatych w żelazo i wapń (np. nie popijaj kanapki z szynką kefirem) - składniki te konkurują ze sobą, który szybciej się wchłonie. W efekcie obydwa robią to połowicznie.

Przykładowe menu w diecie przy anemii

śniadanie: grahamka z szynką, sok pomarańczowy;
II śniadanie: sałatka z brokułu, papryki i jajka;
obiad: zupa fasolowa, pieczeń wołowa, miks sałat;
kolacja: kasza gryczana, kawałek łososia, pieczona papryka.