Co jeść przed sesją egzaminacyjną?

Sesja egzaminacyjna to zmożony wysiłek umysłowy i fizyczny. Zarwane noce, mnóstwo nauki, a do tego stres. Sesja to nie lada wyzwanie dla całego organizmu. Ale można sobie pomóc odpowiednią dietą.
/ 21.05.2013 14:09

Sesja egzaminacyjna to zmożony wysiłek umysłowy i fizyczny. Zarwane noce, mnóstwo nauki, a do tego stres. Sesja to nie lada wyzwanie dla całego organizmu. Ale można sobie pomóc odpowiednią dietą.

Co jeść przed sesją egzaminacyjną?

fot. Depositphotos

Egzaminy, zaliczenia, terminy, a do tego dzielenie zbyt krótkiej doby pomiędzy naukę a życie towarzyskie. Zwykle skutkuje to niewyspaniem, poddenerwowaniem (czy zdążę, czy wszystko zaliczę) i kiepskim sposobem odżywiania. Notoryczny brak czasu przekłada się na spożywanie posiłków w pośpiechu i to zwykle dań typu fast-food oraz mało zdrowych przekąsek. Jaki jest tego efekt? Deficyt witamin, minerałów i składników odżywczych, który dodatkowo potęguje stres i  wpływa na wolniejsze przyswajanie wiedzy. Chcesz uczyć się efektywniej, spójrz krytycznym okiem na swój codzienny jadłospis.

Jeśli chcesz skutecznie zapanować nad stresem i łatwo przyswajać mnóstwo nowej wiedzy, zadbaj o swoją dietę. To co jesz to jeden z kluczowych czynników wpływających na pracę mózgu. Sesja to nie czas na odchudzanie, nie omijaj posiłków, nawet jeśli nie masz czasu. Mózg pracuje efektywniej jeśli nie musi korzystać z rezerw energii.

Przeczytaj: Dieta a funkcjonowanie mózgu

Sesja egzaminacyjna to ciężki okres dla organizmu. Oto, w co warto wzbogacić swoją codzienną dietę:

  • witaminy z grupy B, które warunkują przyswajanie energii ze spożywanej żywności i pomagają utrzymać system odpornościowy w dobrej kondycji. Wzbogać swoją dietę w orzechy, produkty z pełnego ziarna i nabiał. Dodatkowo witamina B1 (tiamina), zawarta np. w chudym mięsie i jajkach ułatwia lepszą koncentrację, a witaminy B6 i B12 np. z pieczywa pełnoziarnistego, mleka i jego przetworów wpływają na efektywniejsze zapamiętywanie
  • witamina C, zapotrzebowanie na nią wzrasta w momentach zwiększonego stresu, znajdziesz ją w owocach i warzywach np. truskawki, porzeczki, cytrusy, kiwi, natka pietruszki, czerwona papryka
  • cholina zwarta m.in. w kalafiorze, jajkach, soi i kapuście, która ma wpływ na tworzenie neuroprzekaźników potrzebnych do właściwego funkcjonowania mózgu. Warto pamiętać, że neuroprzekaźniki powstają tylko i wyłącznie w obecności witaminy B5, którą znajdziesz w wątrobie, jajkach i pełnym ziarnie.

Przeczytaj: Dieta najlepsza dla mózgu

Sposoby, by przetrwać sesję egzaminacyjną i sprostać jej ciężkim wymaganiom:

  • odpowiednie śniadanie to podstawa – idealnie sprawdzi się takie zawierające nabiał i pełne ziarna zbóż, wzbogacone o produkty zawierające witaminy z gr. B i witaminę C, które dodadzą energii, a dodatkowo podziałają odstresowująco np. muesli z pełnego ziarna z jogurtem naturalnym lub mlekiem i porcją świeżych owoców, kanapki z chleba pełnoziarnistego z serem żółtym lub jajkiem pokrojonym w plastry (jaja zwierają lecytynę, która wspomaga procesy zapamiętywania), sałatą i plastrem pomidora
  • obiad, który doda energii i wzmocni wytrzymałość np. ziemniaki, makaron (pełnoziarnisty)  lub ryż (naturalny) z dużą ilością warzyw i porcją chudego mięsa lub ryby np. łosoś, obowiązkowo świeże sałatki
  • sprytne i zdrowe przekąski zamiast chipsów np. orzechy, migdały, nasiona słonecznika, pestki dyni, suszone owoce: figi, rodzynki, morele, świeże owoce, dostarczą energii i niezbędnych witamin oraz minerałów
  • czekolada (najlepiej gorzka, o wysokiej zwartości kakao) i kawa – czekolada to doskonały zastrzyk energii dla mózgu, doskonale wpływa na koncentrację, a kofeina pobudza i pomaga się skupić
  • odpowiednia ilość wody i napojów np. soków owocowych

Odpowiednio skomponowana dieta pozwoli wyjść z sesji obronną ręką, sprawi, że przyswajanie wiedzy będzie efektywniejsze, a zapamiętywanie łatwiejsze. Dostarczając niezbędne witaminy i składniki odżywcze lepiej zniesiesz także stres egzaminacyjny. A jeśli znajdziesz czas na ruch na świeżym powietrzu (chociażby spacer) i odpoczynek, Twoje możliwości intelektualne wzniosą się na wyżyny.