Choroby serca – jaka dieta będzie odpowiednia?

Co jeść, aby mieć zdrowe serce? Czego unikać w diecie, kiedy borykasz się z problemami kardiologicznymi? Oto 13 zasad żywienia przy problemach kardiologicznych!
/ 16.12.2014 11:30

dieta na zdrowe serce

Fot. Fotolia

Dieta dobra dla serca

Początkowo zmiany, na które się decydujesz, mogą ci się wydać przytłaczające. W końcu musisz porzucić nawyki żywieniowe całego swojego życia i niemalże na pewno będziesz zmuszony odstawić niektóre ukochane potrawy. Ale, jak nauczyło nas wieloletnie doświadczenie, pozytywne nastawienie może zdziałać cuda.

Odczuwanie smaków zmienia się wraz z wyeliminowaniem tłuszczu. Zanim się zorientujesz, zdrowe jedzenie nie będzie już tym, co powinieneś jeść, ale tym, co chcesz jeść.

Z upływem czasu sałatki z oleistymi dressingami, czy pizza gruba od sera, stracą na swej atrakcyjności. Garść winogron lub słodkich pomidorków koktajlowych stanie się taką samą pyszną przekąską, jaką niegdyś było ciastko. Pizza bez sera albo pełnoziarnisty chleb ze świeżymi plastrami brzoskwini może z powodzeniem stać się jedną z twoich ulubionych potraw (...).

Dieta zupełnie roślinna zawiera:

  • tłuszcz na poziomie 9 do 12% zjadanych kalorii, z czego ani odrobina nie pochodzi z dodatkowych olejów ani produktów zwierzęcych czy nabiałowych,
  • zero cholesterolu,
  • minimalną ilość wolnych rodników – substancji chemicznych, które są szkodliwe dla organizmu i tak szeroko rozpowszechnione w typowej zachodniej diecie,
  • wiele przeciwutleniaczy, naturalnych związków neutralizujących wolne rodniki i zapewniających wielkie ilości naturalnego błonnika.

Zobacz także: Jak walczyć z cholesterolem?

13 zasad żywienia przy problemach kardiologicznych:

  1. Nie jedz mięsa.
  2. Nie jedz kurczaka ani białego mięsa.
  3. Nie jedz ryb.
  4. Nie jedz żadnych produktów nabiałowych. To znaczy żadnego chudego mleka, żadnego beztłuszczowego jogurtu, żadnego sorbetu z mlekiem i żadnego sera.
  5. Nie jedz jajek. W tym także białek jajka ani nawet substytutów jajek, zawierających białko.
  6. Nie używaj żadnych olejów. Nawet oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia ani oleju rzepakowego.
  7. Korzystaj tylko z produktów pełnoziarnistych. To oznacza zero wyrobów z białej mąki. Upewnij się, że lista składników zawiera termin „pełnoziarnisty” lub „z pełnego przemiału”.
  8. Nie pij soku owocowego. (Jedzenie owoców jest w porządku, można też używać małych ilości soków owocowych do nadawania smaku napojom).
  9. Nie jedz żadnych orzechów (choć jeśli nie chorujesz na serce możesz czasem zjeść trochę orzechów włoskich).
  10. Nie jedz awokado. Nawet w guacamole!
  11. Nie jedz kokosów.
  12. Ostrożnie z produktami sojowymi. Wiele z nich jest mocno przetworzonych i zawierają dużo tłuszczu. Korzystaj z „lekkiego” tofu. Unikaj sera sojowego, który niemal zawsze zawiera olej i kazeinę.
  13. Przeczytaj The China Study T. Colina Campbella i Thomasa M. Cambella II (wydane w USA przez Ben Bella Books).

Mając na uwadze te zasady, możesz korzystać z całej reszty świata warzyw, roślin strączkowych i owoców, a jak się przekonasz, jest to świat bardzo bogaty.

Fragment pochodzi z książki „Chroń i lecz swoje serce” autorstwa Caldwell B. Esselstyn Jr (Wydawnictwo Studio Astropsychologii, 2014). Publikacja za zgodą wydawcy.

Zobacz także: Co zwiększa ryzyko zachorowania na choroby serca?