Zdrowe alkohole

Umiarkowane ilości alkoholu rewelacyjnie wpływają na zdrowie. Poznaj właściwości poszczególnych trunków i... przetestuj je!
wino fot. Panthermedia
Już przed tysiącami lat winem uśmierzano ból, leczono chore nerki i żołądek. Dzisiejsi lekarze są zgodni – częste picie małej ilości alkoholu sprzyja sercu i poprawia nastrój.

Wino

Lekarze zalecają przede wszystkim czerwone wytrawne. Kalifornijscy naukowcy odkryli w tym winie ponad 100 leczniczych substancji, wśród nich kwasy organiczne, minerały (potas, wapń, żelazo i magnez), garbniki i witaminy z grupy B. Na co działa?
  • Ułatwia trawienie - enzymy zawarte w winie pobudzają jelita i usprawniają pracę wątroby. Lepiej trawisz, chronisz się przed zaparciami.
  • Odchudza - związek roślinny o nazwie resveratrol pobudza aktywność genu, który wpływa na szybsze spalanie tłuszczu.
  • Chroni serce - poprawia ukrwienie mięśnia sercowego, obfituje też w ogromną ilość flawonoidów (resveratrol, kwercytyna), które obniżają poziom złego cholesterolu LDL. Francuzi, którzy piją wino codziennie, rzadko chorują na serce, mimo że ich dieta obfituje w cholesterol.
  • Chroni przed anemią - wzbogaca krew w żelazo i witaminę B12, ważną dla pracy układu krwiotwórczego i nerwowego.
  • Przyspiesza wydalanie toksyn - najsilniejsze działanie mają wina białe.
  • Zapobiega nowotworom - to zasługa flawonoidów, które są najsilniejszymi przeciwutleniaczami.
  • Pobudza seksualnie - po wypiciu wina zwiększa się ukrwienie narządów płciowych.
  • Rozjaśnia umysł, usuwa napięcia nerwowe.

Kiedy i ile pić? Najlepiej będziesz się czuła, pijąc wino w trakcie posiłku, małymi łykami – nie więcej niż dwa, trzy kieliszki.
Uważaj, jeśli miewasz częste bóle głowy. Bądź też ostrożna, jeśli masz nieżyt żołądka lub zgagę. Pij wtedy łagodne białe wina półwytrawne.

Piwo

Piwo sprzyja dobremu trawieniu. Silnie wzmaga wydzielanie soków żołądkowych, rozluźnia mięśnie jelit. Naukowcy z uniwersytetu Wisconsin (USA), badający różne rodzaje tego trunku odkryli, że im ciemniejsze piwo, tym zdrowsze. Jakie są więc jego zalety?

  • Zapobiega zlepianiu się płytek krwi (działa przeciwzakrzepowo).
  • Chroni przed nowotworami i miażdżycą. Jak wynika z badań naukowców z Kanady, częste picie piwa o 50 proc. zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia. Zawdzięczamy to polifenolom (najwięcej ma ciemny porter).
  • Zapobiega zaćmie. Związki roślinne chronią oczy przed wpływem promieniowania ultrafioletowego.

Kiedy i ile pić? W czasie jedzenia, nie więcej niż dwa kufelki (taką ilość alkoholu wątroba „przerabia” w ciągu godziny).
Uważaj, jeśli zaprosiłaś gości – szyszki chmielu służące do produkcji piwa, działają nasennie. Po wypiciu 2 piw możesz zrobić się śpiąca.

Nalewki i wódki

Lecznicze właściwości nalewek znali już mieszkańcy Tybetu w VI wieku p.n.e. Robiły je też nasze praprababki. Najlepsza jest wódka ziołowa albo nalewka domowej roboty - orzechówka, anyżówka, kminkówka, piołunówka, jałowcówka. Jaki efekt daje ich picie?

  • Wzmaga apetyt (zwiększa wydzielanie soków trawiennych).
  • Pobudza do pracy wątrobę, zapobiega wzdęciom.
  • Rozszerza naczynia krwionośne.
  • Sprzyja szybszemu usuwaniu toksyn z organizmu.
  • Rozgrzewa, poprawia nastrój.

Kiedy i ile pić? Wódkę i nalewki ziołowe najlepiej pić przed jedzeniem – wydziela się wtedy najwięcej kwasów trawiennych. Wystarcza jeden-dwa kieliszki.
Uważaj, jeśli masz nadciśnienie. Pij specjalne nalewki obniżające ciśnienie krwi (z aronii, borówki brusznicy). Boli cię żołądek? Doskonale ci zrobi nalewka z orzechów, mięty lub jałowca.

Aleksandra Barcikowska

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/7 lat temu
2-3 kieliszki? to chyba dosc sporo