Cała prawda o piciu kawy

Na jej temat krąży wiele różnych opinii. Jedni twierdzą, że tylko szkodzi. Inni widzą niej same zalety. Kto ma rację?

Zalety picia kawy

Istnieją dowody naukowe na to, że kofeina:
  • Zwiększa zdolność mózgu do wysiłku umysłowego, pomaga pokonać zmęczenie, poprawia nastrój
  • Przyspiesza przemianę materii
  • Podnosi ciśnienie. Kawą mogą więc ratować się niskociśnieniowcy. Ale tylko w chwilach szczególnego osłabienia! Regularne picie kawy sprawia, że organizm przyzwyczaja się do stałych dostaw kofeiny i efekt poprawy samopoczucia jest coraz słabszy i krótszy
  • Rozszerza oskrzela przez co może ułatwiać oddychanie w czasie ataku astmy

Wady picia kawy

  • Kawy powinni unikać nadciśnieniowcy, chorzy na jaskrę (często towarzyszy jej wzrost ciśnienia w oku, a kofeina może jeszcze bardziej je podnieść), wrzodowcy (zwiększa wydzielanie w żołądku kwasu solnego, co nasila dolegliwości) oraz kobiety w ciąży (stwierdzono, że ma wpływ na wagę dziecka w chwili narodzin)
  • Całkowicie zrezygnować z tego napoju muszą osoby cierpiące na chorobę refluksową, ponieważ kofeina zmniejsza napięcie dolnego zwieracza przełyku. To zaś sprzyja zarzucaniu do niego treści pokarmowej z żołądka
  • Kawa zawiera dwuterpeny, które podwyższają poziom cholesterolu LDL i homocysteiny. Nadmiar tych substancji w organizmie zaliczany jest do czynników ryzyka rozwoju miażdżycy i choroby wieńcowej
  • W skład tego napoju wchodzą również różne substancje drażniące. To z ich powodu niektóre osoby po kawie mają zgagę, nudności, wzdęcia, bóle żołądka.

Bezpieczna ilość kawy

Dla osoby zdrowej umiarkowane picie kawy (czyli 2–3 filiżanki dziennie) jest bezpieczne. I tak naprawdę, nie ma potrzeby zwiększać tej ilości. Jeśli wypijemy kawę rano, jej działanie utrzymuje się przez wiele godzin. Poziom kofeiny we krwi spada stopniowo – o połowę przez 3–6 godz., o dalszą 1/4 przez kolejne 3–6 godz. Dodatkowa porcja kofeiny, zaaplikowana w tym czasie, zamiast pobudzić może rozdrażnić.

Jak kawa działa na organizm

Masz wątpliwości, czy pić kawę? Zobacz, jak może na ciebie działać i sama zdecyduj:
  • usprawnia pracę mózgu, zwiększa koncentrację
  • rozszerza oskrzela, ułatwia oddychanie
  • rozszerza naczynia krwionośne, zwiększa napięcie ich ścian, co usprawnia krążenie
  • zwiększa odporność mięśni na zmęczenie
  • zmniejsza napięcie mięśni dolnego zwieracza przełyku, nasila refluks
  • przyspiesza pracę serca, może powodować kołatania, częstoskurcze, zwiększać ryzyko choroby wieńcowej
  • może wywoływać zgagę, nudności, wzdęcia
  • zwiększa wydzielanie kwasu solnego w żołądku
  • działa moczopędnie
  • osłabia mięśnie pęcherza, może prowadzić do nietrzymania moczu
  • może wypłukiwać wapń, co prowadzi do utraty masy kostnej
  • podnosi ciśnienie skurczowe
Tagi: napoje, dieta, kawa
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)