Cała prawda o piciu kawy

Na jej temat krąży wiele różnych opinii. Jedni twierdzą, że tylko szkodzi. Inni widzą niej same zalety. Kto ma rację?
/ 16.05.2012 16:38

Zalety picia kawy

Istnieją dowody naukowe na to, że kofeina:
  • Zwiększa zdolność mózgu do wysiłku umysłowego, pomaga pokonać zmęczenie, poprawia nastrój
  • Przyspiesza przemianę materii
  • Podnosi ciśnienie. Kawą mogą więc ratować się niskociśnieniowcy. Ale tylko w chwilach szczególnego osłabienia! Regularne picie kawy sprawia, że organizm przyzwyczaja się do stałych dostaw kofeiny i efekt poprawy samopoczucia jest coraz słabszy i krótszy
  • Rozszerza oskrzela przez co może ułatwiać oddychanie w czasie ataku astmy

Wady picia kawy

  • Kawy powinni unikać nadciśnieniowcy, chorzy na jaskrę (często towarzyszy jej wzrost ciśnienia w oku, a kofeina może jeszcze bardziej je podnieść), wrzodowcy (zwiększa wydzielanie w żołądku kwasu solnego, co nasila dolegliwości) oraz kobiety w ciąży (stwierdzono, że ma wpływ na wagę dziecka w chwili narodzin)
  • Całkowicie zrezygnować z tego napoju muszą osoby cierpiące na chorobę refluksową, ponieważ kofeina zmniejsza napięcie dolnego zwieracza przełyku. To zaś sprzyja zarzucaniu do niego treści pokarmowej z żołądka
  • Kawa zawiera dwuterpeny, które podwyższają poziom cholesterolu LDL i homocysteiny. Nadmiar tych substancji w organizmie zaliczany jest do czynników ryzyka rozwoju miażdżycy i choroby wieńcowej
  • W skład tego napoju wchodzą również różne substancje drażniące. To z ich powodu niektóre osoby po kawie mają zgagę, nudności, wzdęcia, bóle żołądka.

Bezpieczna ilość kawy

Dla osoby zdrowej umiarkowane picie kawy (czyli 2–3 filiżanki dziennie) jest bezpieczne. I tak naprawdę, nie ma potrzeby zwiększać tej ilości. Jeśli wypijemy kawę rano, jej działanie utrzymuje się przez wiele godzin. Poziom kofeiny we krwi spada stopniowo – o połowę przez 3–6 godz., o dalszą 1/4 przez kolejne 3–6 godz. Dodatkowa porcja kofeiny, zaaplikowana w tym czasie, zamiast pobudzić może rozdrażnić.

Jak kawa działa na organizm

Masz wątpliwości, czy pić kawę? Zobacz, jak może na ciebie działać i sama zdecyduj:
  • usprawnia pracę mózgu, zwiększa koncentrację
  • rozszerza oskrzela, ułatwia oddychanie
  • rozszerza naczynia krwionośne, zwiększa napięcie ich ścian, co usprawnia krążenie
  • zwiększa odporność mięśni na zmęczenie
  • zmniejsza napięcie mięśni dolnego zwieracza przełyku, nasila refluks
  • przyspiesza pracę serca, może powodować kołatania, częstoskurcze, zwiększać ryzyko choroby wieńcowej
  • może wywoływać zgagę, nudności, wzdęcia
  • zwiększa wydzielanie kwasu solnego w żołądku
  • działa moczopędnie
  • osłabia mięśnie pęcherza, może prowadzić do nietrzymania moczu
  • może wypłukiwać wapń, co prowadzi do utraty masy kostnej
  • podnosi ciśnienie skurczowe
Tagi: napoje, dieta, kawa