10 zdrowych zamienników popularnych dań

Zwykle to, co smakuje nam najbardziej, wcale najzdrowsze nie jest. Jednak rzeczy zdrowe nie muszę być pozbawione smaku. Oto jak sprytnie ulepszyć ulubione potrawy, by nie trzeba było wykreślić ich z jadłospisu, a przy tym, aby było z korzyścią dla zdrowia.
/ 06.12.2013 07:01

Zwykle to, co smakuje nam najbardziej, wcale najzdrowsze nie jest. Jednak rzeczy zdrowe nie muszę być pozbawione smaku. Oto jak sprytnie ulepszyć ulubione potrawy, by nie trzeba było wykreślić ich z jadłospisu, a przy tym, aby było z korzyścią dla zdrowia.

10 zdrowych zamienników

fot. Depositphotos

Prawdą jest, że zdecydowana większość osób chętniej sięga po potrawy tuczące, niezdrowe, z małą ilością witamin i składników mineralnych. Bo pizza, hamburgery i frytki smakują tak dobrze. Czy zatem trzeba zrezygnować z ulubionych dań, by było zdrowo. Czy smaczne musi być równoznaczne z niezdrowe, a zdrowe – z pozbawione smaku? Otóż nie zawsze. Zmieniając nawyki wcale nie trzeba rezygnować z ulubionych dań, wystarczy tylko zamienić sprytnie składniki i przygotować potrawę w inny sposób. Nie musisz rezygnować z ukochanych makaronów, frytek, dań chińskich. Pod warunkiem, że przygotujesz je w domu i w ulepszonej wersji. Wtedy danie nie straci na smaku, a za to zyska bardzo na ilości niezbędnych składników. Ba, może się okazać, że w takiej wersji zasmakuje Ci jeszcze bardziej. Zatem eksperymentujcie!

Oto 10 zamienników zdecydowanie zdrowszych niż w oryginalnych przepisach:

Dla wielbicieli chińszczyzny – zamiast białego ryżu komosa ryżowa czyli quinoa. Komosa ryżowa ma bardzo wysoką zawartość białka, które zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy (tzw. białko kompletne), a także mangan, magnez, wapń, żelazo, miedź i fosfor,  witaminę E oraz kwasy omega-3.

Dla kochających tosty – zamiast chleba tostowego chlebek pita lub tosty z chleba pełnoziarnistego. Chleb tostowy jest oczyszczony z wszelkich wartościowych składników natomiast pieczywo pełnoziarniste to skarbnica węglowodanów, błonnika, żelaza, magnezu, manganu, miedzi, witamin z gr. B i witaminy E.

Dla wielbicieli puree – zamiast tradycyjnego puree przygotowanego na bazie ziemniaków, sporej ilości masła i śmietanki, puree z kalafiora. Kalafior to źródło witamin A,  C K, z gr. B, wapnia, żelaza, magnezu, cynku, potasu, fluoru i sodu. Wykazuje właściwości przeciwnowotworowe, antybakteryjne, usprawnia pracę układu pokarmowego, doskonale działa na mózg. I jest niskokaloryczny.

Dla fana kuchni meksykańskiej – zamiast tortilli pszennej – tortilla kukurydziana. Mąka kukurydziana jest bogata w witaminy A, E, z gr. B, magnez, fosfor, potas selen. Nie zawiera glutenu, a więc polecana jest osobom chorym na celiakię i przebywającym na diecie bezglutenowej.

Dla wielbicieli sosów (dipów) i nadzień – zamiast sosów i nadzień na bazie śmietany kremówki, przygotuj na bazie jogurtu greckiego. Jest zdecydowanie mniej kaloryczny, ma doskonałą konsystencję, a potrawy nie tracą na smaku.

Dla fana majonezu do kanapek – zamiast tłustego i kalorycznego majonezu, wykorzystaj pastę z awokado. Mimo, że kaloryczne jest wręcz niezastąpione w codziennej diecie. To źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych, witamin z gr. B, E, C, białka, magnezu, wapnia, fosforu. 

Dla wielbiciela frytek – zamiast tradycyjnej wersji frytek smażonych na głębokim oleju, wybierz frytki z batatów, pieczone w piekarniku.

Dla wielbiciela włoskich przysmaków – zamiast tradycyjnego sosu bolognese, wybierz sos  przygotowany ze świeżych pomidorów i dużą ilością aromatycznych ziół.

Dla fana makaronów – zamiast makaronu białego – pełnoziarnisty.

Dla kochających słodkie napoje – zamiast słodkich i często barwionych napojów wybierz soki świeżo wyciśnięte lub wodę z dodatkiem owoców. Zdecydowanie mniej kaloryczne, pozbawione konserwantów i sztucznych słodzików, za to pełne witamin. Woda z dodatkiem owoców jest aromatyczna, z powodzeniem może zastąpić słodkie napoje.