Światowy Dzień Walki z Cukrzycą (14 listopada)

Agnieszka Piskała, specjalista ds. żywienia Nestlé, w związku ze Światowym Dniem Walki z Cukrzycą, podkreśla jak prawidłowa dieta może obronić cię przed chorobą diabetozależną.
/ 06.11.2013 09:09

Agnieszka Piskała, specjalista ds. żywienia Nestlé, w związku ze Światowym Dniem Walki z Cukrzycą, podkreśla jak prawidłowa dieta może obronić cię przed chorobą diabetozależną.

Światowy Dzień Walki z Cukrzycą (14 listopada)

Zbliżający się Światowy Dzień Walki z Cukrzycą (14 listopada) dotyczy nie tylko osób zmagających się z chorobą, ale również jest ostrzeżeniem dla każdego, kto uważa, że problem cukrzycy go nie dotyczy. Często nie zdajemy sobie sprawy, że nieprawidłowa dieta, nieregularne spożywanie posiłków oraz niska aktywność fizyczna może w konsekwencji prowadzić do cukrzycy. Szacuje się, że połowa cukrzyków nie wie o swojej chorobie.

Czym jest cukrzyca?

Cukrzyca jest poważnym zaburzeniem metabolicznym, który objawia się wysokim poziomem glukozy we krwi. Cukrzyca dzieli się na dwa typy – typ I oraz typ II – różnią się miedzy sobą przyczynami rozwoju, przebiegiem i sposobem leczenia.

Szacuje się, że ok. 80% populacji chorych na cukrzycę typu II to osoby otyłe. Otyłość i nadwaga, czyli wskaźnik BMI powyżej 25 oznaczają podwyższone ryzyko wystąpienia cukrzycy. Z badań Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) wynika, że w roku 2030 liczba chorych na cukrzycę sięgnie 366 mln na świecie. Cukrzyca stała się chorobą cywilizacyjną naszych czasów i zaczyna dotykać każdego z nas. Dlatego też powinniśmy przeanalizować nasz styl życia i podjąć kroki mające na celu wyeliminowanie ryzyka zachorowania.

Jak uniknąć cukrzycy?

Należy pamiętać, że cukrzycę wywołują nie tylko skłonności genetyczne, ale również brak ruchu, nadwaga, zła dieta oraz nieregularne spożywanie posiłków.

Aby skutecznie obniżyć stężenie cukru we krwi należy położyć nacisk na prawidłowe odżywianie oraz zasadę 5 posiłków dziennie. Udowodniono, że osoby, które regularnie jedzą śniadania rzadziej chorują na cukrzycę typu 2 niż ludzie pomijający ten posiłek. Należy wybierać produkty o niskim indeksie glikemicznym. Dzięki nim uniknie się wahań stężenia cukru we krwi. Prostą wskazówką jest decydowanie się na produkty o jak najmniejszym stopniu przetworzenia. Należy zastąpić jasny chleb, pełnoziarnistym, ziemniaki czy makarony zamienić na grubą kaszę, pełnoziarnisty makaron albo brązowy ryż.

Należy pamiętać o warzywach i owocach. Ważne, aby były one dodatkiem do większości posiłków. 5 porcji surowych warzyw i owoców dziennie to ważny element codziennej diety w profilaktyce cukrzycy. Nie należy ograniczać się jednak do kilku plasterków pomidora czy ogórka. W ciągu dnia powinno się spożywać minimum 500-600 g warzyw. Zimą warto sięgać po mrożonki, które mają dość wysoką wartość odżywczą.

Ważne aby zwrócić uwagę, na to co pijemy. Niektóre rodzaje napojów zawierają cukier, który wpływa na ich wysoką wartość kaloryczną. Zamiast wysokoenergetycznych napojów gazowanych lub słodzonych soków powinno się wybierać napoje pozbawione dodatku cukru. Aby ugasić pragnienie warto sięgać po herbaty na bazie suszonych owoców, delikatne napary ziołowe, a także wodę i zieloną herbatę. Powinniśmy wyeliminować ze swojej diety alkohol - zawiera dużo kalorii.

Ważnym elementem uzupełniającym dietę jest ruch. Warto więc zaplanować większą aktywność
fizyczną jak pływanie, fitness, czy siłownię. Prosta zasada 3/30/130 – czyli 3 razy w tygodniu,
30-minutowa aktywność fizyczna do uzyskania tętna 130, to minimalna aktywność tygodniowa
zalecana dla zdrowia i dobrego samopoczucia.
 

Założenia kampanii Nestlé „5 posiłków dziennie”

Nieregularne spożywanie posiłków w codziennej dziennej diecie może prowadzić do nadwagi, otyłości a konsekwencji również chorób dietozależnych i związanych z nimi problemów zdrowotnych. Dlatego firma Nestlé pokazuje Polakom, jak w prosty sposób mogą zmienić nawyki żywieniowe na lepsze. Kampania, w myśl idei „mała zmiana, wielka różnica” dostarcza Konsumentom inspiracji, które pomogą im w łatwy sposób osiągnąć sukces w zmianie dotychczasowego stylu życia. Pomóc w zmianie sposobu odżywiania może także przygotowany przez specjalistów Nestlé łatwy do zapamiętania graficzny zegar wskazujący i przypominający najważniejsze zasady, którymi powinniśmy kierować się przygotowując codziennie posiłki.