Oswoić PMS

Kiedy zbliża się miesiączka większość kobiet odczuwa dyskomfort z tym związany. Dolegliwości rozpoczynają się na ogół 4 - 10 dni przed krwawieniem i znikają pierwszego lub drugiego dnia cyklu. Objawy, te to rozdrażnienie, zmęczenie, uczucie depresji, wzmożony apetyt (często niemożliwy do przezwyciężenia), przyrost masy ciała. Wszystkie te dolegliwości powodowane są zmianami hormonalnymi (estrogenu i progesteronu).
/ 07.05.2008 22:50
Kiedy zbliża się miesiączka większość kobiet odczuwa dyskomfort z tym związany. Dolegliwości rozpoczynają się na ogół 4 - 10 dni przed krwawieniem i znikają pierwszego lub drugiego dnia cyklu. Objawy, te to rozdrażnienie, zmęczenie, uczucie depresji, wzmożony apetyt (często niemożliwy do przezwyciężenia), przyrost masy ciała. Wszystkie te dolegliwości powodowane są zmianami hormonalnymi (estrogenu i progesteronu).

Z punktu widzenia medycznego nie są to przypadłości groźne, jednak dla wielu kobiet bardzo uciążliwe. Dobrze zatem wiedzieć, że odpowiednia dieta może złagodzić ich odczuwanie.Oswoić PMS

1. dla spokoju wewnętrznego warto dostarczać organizmowi wapnia tryptofanu (aminokwas), które mają działanie uspakajające. Oba te związki występują w mleku, dlatego w okresach depresji, rozdrażnienia, obniżenia samopoczucia dobrze jest je pić. Dodatkowo można zwiększyć spożycie tych produktów, które nasilają produkcję serotoniny - hormonu szczęścia. Należą do nich żółty ser, banany i czekolada (ze względu na wysoką kaloryczność i wysoką zawartość tłuszczu, polecana w umiarkowanych ilościach, a nie wskazana dla osób otyłych). Stres łagodzić też można dostarczając zwiększoną ilość witamin z grupy B, które są ważne dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. W zespole napięcia przedmiesiączkowego szczególnie ważne jest dostarczanie witaminy B6, zawartej w pełnoziarnistych produktach zbożowych, tłustych rybach, bananach i w drobiu.

2. jeżeli kłopot sprawiają Ci obrzęki i bóle piersi, powinnaś zadbać o właściwe nawodnienie organizmu. W okresie przedmiesiączkowym zatrzymywanie płynów w organizmie jest zjawiskiem fizjologicznym, stąd też przykre dolegliwości. Z tego powodu powinnaś zdecydowanie ograniczyć spożycie soli kuchennej i rafinowanych cukrów prostych, które to zjawisko dodatkowo wzmagają. Unikaj białego pieczywa, ciastek oraz dosalania potraw. Bóle i obrzęki piersi (mastalgię) można też łagodzić poprzez zwiększenie spożycia nienasyconych kwasów tłuszczowych (oleje roślinne, orzechy, ziarna zbóż). Nienasycone kwasy tłuszczowe zmniejszają wrażliwość organizmu na podwyższone stężenie estrogenu, które odpowiada za obrzęki piersi.

3. jeżeli odczuwasz zwiększony apetyt, którego pohamowanie sprawia Ci kłopot, dostarczaj swojemu organizmowi węglowodanów złożonych i błonnika. Błonnik zaspokaja uczucie głodu. Działa jak swoisty wypełniacz, pozytywnie oddziałując na pracę układu pokarmowego. Zalecane są wszelkie warzywa i nieprzetworzone pełnoziarniste produkty. Dodatkowo zrezygnuj w tym czasie ze spożywania alkoholu, który obniża stężenie glukozy we krwi i wzmaga apetyt.

mgr Nina Jakubik
Centrum Dietetyczne ProLinea
www.e-prolinea.pl