Każdy sport tak jak i bieganie może doprowadzić do poważnych kontuzji

Jak zmniejszyć ryzyko kontuzji

Bieganie daje Ci wiele korzyści. Poprawia Twoją wytrzymałość, ogólną sprawność, sylwetkę, odporność i ogólne samopoczucie. Niestety zwiększa także ryzyko kontuzji i choroby. Co zrobić by strach przed nimi nie zdominował naszego treningu? Wystarczy zastosować się do kilku prostych zasad. Do najważniejszych możemy zaliczyć:
/ 11.06.2010 12:44
Każdy sport tak jak i bieganie może doprowadzić do poważnych kontuzji

Odwiedź lekarza

Przed rozpoczęciem treningu a później co najmniej raz w roku staraj się odwiedzić lekarza by sprawdzić swoją skłonność do konkretnych kontuzji lub chorób. Pozwoli to przygotować plan treningowy minimalizujący ryzyko.

Poradź się kogoś z doświadczeniem

Kontakt z doświadczonym zawodnikiem lub trenerem (to zdecydowanie lepsza opcja) jest szczególnie istotny na początku Twoich treningów. Ich rady pozwolą Ci uniknąć błędów zwiększających ryzyko kontuzji. Dobrze gdy kilka pierwszych treningów wykonasz pod ich okiem

Zobacz także: Jakie są najczęstsze błędy biegaczy.

Stopniowo zwiększaj intensywność i czas ćwiczeń

Zaczynając treningi po dłuższej przerwie (lub rozpoczynając przygodę z bieganiem) pamiętaj by stopniowo przyzwyczajać swoje ciało do obciążeń treningowych. Skok na „głęboką wodę” i trening ponad siły przyniesie niewiele korzyści a zwiększy szanse na kontuzję

Zadbaj o prawidłowa dietę

Prawidłowe odżywianie się jest bardzo ważne dla biegacza. Osłabiony organizm, pozbawiony potrzebnych mu związków szybciej ulegnie kontuzji lub chorobie.

Pamiętaj o nawadnianiu organizmu

Odwodnienie organizmu może doprowadzić do poważnych komplikacji zdrowotnych. Dlatego pamiętaj by zapewnić wystarczającą liczbę płynów nie tylko w trakcie biegu ale także przed i po treningu.

Zobacz także: Bieganie i kontuzje

Nigdy nie rezygnuj z rozgrzewki

Rozgrzewka przygotowuje Twoje mięśnie do pracy. Słabo rozgrzane, nierozciągnięte mięśnie będą bardziej podatne na urazy.

Zadbaj o właściwy strój

W ubiorze biegacza ważne są dwie rzeczy: buty minimalizujące obciążenia dla nóg (kontuzje kolan, kostki, stopy i ścięgna Achillesa to najczęstsze urazy wśród biegaczy) oraz ubiór gwarantujący komfort termiczny podczas treningu (co zmniejsza ryzyko chorób).

Biegaj po miękkim podłożu

Dobre buty są w stanie mocno odciążyć nasze mięśnie i kości ale w miarę możliwości wybieraj do biegania miękkie podłoże - będzie to dodatkowa ulga dla Twoich nóg. Bieganie po twardej nawierzchni staraj się ograniczyć do minimum (najlepiej do startów w biegach ulicznych)

Polecamy: Nordic Walking a trekking

Zadbaj o odpoczynek

W każdym tygodniu zrób co najmniej jeden dzień przerwy by Twój organizm miał czas na powrót do pełnej sprawności. Rezygnacja z przerw w treningu może doprowadzić do kontuzji wynikających z przetrenowania (przeciążeniowych)

Słuchaj swojego ciała

Jeżeli poczujesz nagły ostry ból mięśnia, jeżeli pojawia się jego nowe ognisko, jeżeli czujesz uporczywy ból głowy – skończ trening. To Twój organizm daje Ci znać, że dzieje się coś złego, lepiej tego nie bagatelizować.

Na zakończenie jedna informacja. Niemal na pewno wcześniej czy później dopadnie Cię jakaś kontuzja. Nie zrażaj się tym – nie oznacza to, ze zrobiłeś coś nie tak. Po prostu – czasem coś zadziała nie tak jak powinno. Po powrocie do zdrowia biegaj dalej pamiętając o powyższych zasadach.