Jak obliczyć swoją prawidłową wagę ciała za pomocą wzoru?

Rozpoczęcie odchudzania nie wiąże się tylko z dobraniem odpowiedniej diety. Zanim przystąpimy do rewizji jadłospisu i efektywnych treningów, musimy poznać nasz cel – idealną masę ciała. Dowiedz się, jak obliczyć idealną wagę za pomocą prostego wzoru matematycznego.
aktualizacja: miesiąc temu
Waga ciała fot. Adobe Stock

Mimo, że każdy z nas jest inny, naukowcy próbują odnaleźć wzór, który obliczałby prawidłową masę ciała dla każdego człowieka. Pod uwagę bierze się wzrost, aktualną wagę, niekiedy obwód bioder lub pasa, wiek, płeć. W Internecie krążą kalkulatory, które obliczą za nas wagę, wystarczy tylko wpisać do rubryk parę danych i kliknąć „pokaż wynik”. Oto wybrane wzory na prawidłową masę ciała i „ręczne” sposoby rachunków.

Jak obliczyć prawidłową masę ciała za pomocą wzoru?

1. Wzrost - 100

To chyba najstarsza formuła, dziś już dość nieaktualna. Od swojego wzrostu w centymetrach odejmujemy liczbę 100 i otrzymujemy właściwą wagę.
Chirurg i antropolog dr P. P. Broc bazując na tej zasadzie stworzył wzór, który wygląda następująco:

Kobiety:
Idealna waga = (wzrost-100) x 0,85

Mężczyźni:
Idealna waga = (wzrost-100) x 0,9

Przykład: kobieta, wzrost 170 cm
Idealna waga = (170-100) x 0,85 = 70 x 0,85 = 59,5 kg

2. Wskaźnik BMI

Wskaźnik BMI dla prawidłowej wagi wynosi os 18,5 do 24,9. Wykorzystując te dane możemy obliczyć rozpiętość naszej prawidłowej wagi:

Najmniejszy ciężar ciała = 18,5 x wzrost²
Największy ciężar ciała = 24,5 x wzrost²

Przykład: Wzrost 170 cm, czyli 1,7 m
Najmniejszy ciężar ciała = 18,5 x 1,7 x 1,7 = 53,5 kg
Największy ciężar ciała = 24,5 x 1,7 x 1,7 = 70,8 kg
Przy wzroście 170 cm najmniejsza dopuszczalna masa ciała to 53,5 kg, największa – 70,8 kg.

3. Wskaźnik WHR 

To stosunek obwodu bioder do obwodu talii. Wskaźnik nie zależy od masy ciała – a najbardziej seksowne kształty powinny mieć WHR równy 0,7. Taki właśnie wynik miały Marylin Monroe i Twiggy – mimo, że ich sylwetki znacznie się różniły. Obie były uważane za symbol seksu.

Dzięki temu wskaźnikowi możemy również dowiedzieć się jaką mamy figurę – typu „gruszka” czy „jabłko”. Im mniejszy wskaźnik, tym bardziej nasze ciało zbliża się do kształtu gruszki, odwrotnie – do jabłka.

WHR = obwód talii : obwód bioder

Przykład: Obwód talii = 63 cm, obwód bioder = 90 cm
WHR = 63:90 = 0,7

4. Indeks Ponderala

W przypadku dorosłych osób wskaźnik Pondrela powinien wynosić od 10,3 do 13,9. Dolną i górną granicę wagi obliczamy następująco:

Najmniejszy ciężar ciała = 10,3 x wzrost³
Największy ciężar ciała = 13,9 x wzrost³

Przykład: Kobieta o wzroście 1,7 m
Najmniejszy ciężar ciała = 10,3 x 1,7³ = 50,6 kg
Największy ciężar ciała = 13,9 x 1,7³ = 68,3 kg

Dowiedz się więcej o prawidłowej wadze ciała:
Ile „powinnaś” ważyć? Czy idealna masa ciała istnieje? Rozważania dietetyka
Czy możliwa jest otyłość przy prawidłowej masie ciała?
Prawidłowy wzrost i masa ciała dziecka powyżej 1 roku życia – sprawdź, ile powinien ważyć twój maluch!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (34)
/3 lata temu
Mam niedowagę.. A głownie to anoreksję :/ Dziewczyny proszę was! Nie odchudzajcie się i jedzcie posiłki dzienne tak jak należy!!!!
/4 lata temu
Ze wzory wyszło mi, że moja waga będzie "prawidłowa", gdy zostanę anorektykiem. "pensjonariusze" obozów koncentracyjnych, mieli pewnie właściwy wynik BMI. Cały ten cyrk rozpętali producenci różnego śmiecia na odchudzanie.
/4 lata temu
no i jak
POKAŻ KOMENTARZE (31)