Dieta Michaela Montignaca

Dieta francuskiego kardiologa Michaela Montignaca umożliwia w sposób bardzo przyjemny utratę zbędnych kilogramów, a ponadto uczy rozsądnego odżywiania się. Cierpliwość i konsekwencja naprawdę się opłacają!
/ 30.10.2007 22:15
Dieta francuskiego kardiologa Michaela Montignaca umożliwia w sposób bardzo przyjemny utratę zbędnych kilogramów, a ponadto uczy rozsądnego odżywiania się. Cierpliwość i konsekwencja naprawdę się opłacają!

Nie jest to „dieta cud" podczas której chudniemy 10 kilogramów miesięcznie, ale jej efekty są na prawdę trwałe. Redukujemy masę ciała powoli i stopniowo od 0,5 do 1 kilograma tygodniowo, dlatego nie musimy się głodzić ani odmawiać sobie przyjemności, wystarczy poznać kilka zasad prawidłowego komponowania posiłków. W skrócie można powiedzieć, że dieta ta, polega na utrzymaniu w miarę stałego poziomu cukru we krwi, co zapobiega nagłym napadom głodu i opychaniu się słodyczami. Jeżeli chodzi o liczenie spożywanych dziennie kalorii, to w diecie Montignaca nie jest to sprawą priorytetową, ale oczywiście rozsądnie byłoby nie przekraczać 2000 kalorii, a jeśli prowadzimy mało aktywny tryb życia to 1500 kcal. Najważniejsze aby zwracać uwagę na zawartość węglowodanów w produktach, w tym celu produkty zostały podzielone na dobre - czyli o niskim indeksie glikemicznym, i złe - o wysokim indeksie glikemicznym. Co to dla nas oznacza? Indeks glikemiczny, w skrócie IG, jest to możliwość podwyższenia cukru we krwi po spożyciu danego produktu. Im wyższa wartość IG danego produktu, tym jest on mniej wskazany, ponieważ powoduje duży wzrost poziomu glukozy we krwi. Śniadanie powinno być skomponowane z węglowodanów o niskim indeksie glikemicznym z dodatkiem produktów białkowych, obiad z produktów białkowych z dodatkiem tłuszczy, a kolacja do wyboru: białkowo - tłuszczowa lub węglowodanowo - białkowa. Do obiadu lub kolacji możemy sobie pozwolić na lampkę wina.

Do produktów o wysokim IG między innymi należą:
  • piwo 110
  • frytki i ziemniaki pieczone 95
  • chipsy 90
  • płatki kukurydziane 85
  • miód 85
  • marchew gotowana 85
  • chleb biały 70
  • ryż biały 70
  • pierogi 70
  • rodzynki 65
  • buraki 65
  • banan 60
  • makaron z mąki białej 55
Do produktów o niskim IG między innymi należą:
  • pieczywo pełnoziarniste 50
  • ryż brązowy 50
  • makaron ciemny 50
  • groszek zielony świeży 40
  • płatki zbożowe 40
  • soki świeżo wyciskane z owoców 40
  • pumpernikiel 40
  • surowa marchew 30
  • produkty mleczne 30
  • owoce 30
  • gorzka czekolada 22
  • orzeszki ziemne 15
  • pomidory < 15
  • cukinia < 15
  • cebula < 15
  • warzywa zielone < 15
W diecie Montignaca zaleca się :
  • jedzenie 3 posiłków dziennie opartych głownie na produktach o niskim IG
  • korzystanie z tabeli produktów z wyliczonym IG
  • nie zestawiać w 1 posiłku produktów o wysokim IG z tłuszczami
  • makaron (najlepiej razowy) gotować na pół twardo
  • jeść na czczo owoce
  • zrezygnować z: cukru, białego ryżu, mąki i ziemniaków pod każdą postacią
  • biały chleb zastąpić pełnoziarnistym
  • zrezygnować z: piwa, słodzonych, gazowanych napojów, mocnej kawy i herbaty
  • picie świeżo wyciśniętych soków z owoców i nie gazowanej wody
  • dostarczać organizmowi odpowiedniej ilości błonnika
  • po posiłku węglowodanowym odczekać trzy godziny zanim zjemy produkty zawierające tłuszcze, a w sytuacji odwrotnej należy odczekać cztery godziny