4… 3… prawa step touch!

Każda z nas pewnie nie raz tak myślała sobie w ten sposób: – Koniec z tym! Chcę w końcu regularnie ćwiczyć! Ale od czego zacząć? Jak się do tego zabrać? Może powinnam ćwiczyć w domu? A gdybym tak wykupiła karnet na siłownię lub do klubu fitness, to jakie zajęcia będą dla mnie najlepsze? Na te i na inne pytania postaram się odpowiedzieć w niniejszym artykule.
Każda z nas pewnie nie raz tak myślała sobie w ten sposób: – Koniec z tym! Chcę w końcu regularnie ćwiczyć! Ale od czego zacząć? Jak się do tego zabrać? Może powinnam ćwiczyć w domu? A gdybym tak wykupiła karnet na siłownię lub do klubu fitness, to jakie zajęcia będą dla mnie najlepsze? Na te i na inne pytania postaram się odpowiedzieć w niniejszym artykule.

Zacznijmy od wytłumaczenia samego słowa FITNESS. Ogólnie rzecz ujmując są to wszelkie usługi i czynności, które mają na celu poprawienie funkcjonowania naszego ciała. Jednak wbrew pozorom nie dotyczą one jedynie sprawności fizycznej. Żeby nasz organizm mógł porządnie pracować, potrzebne są umysł i emocje. Połączenie tego w całość daje nam zaspokojenie wszelkich potrzeb, które są indywidualne dla każdego człowieka (potrzeb edukacyjnych, terapeutycznych, prewencyjnych, ludycznych (zabawowych) czy hedonistycznych).

4… 3… prawa step touch!

Przejdźmy do pytań postawionych na początku. Zdecydowałyśmy się w końcu na pewną formę aktywności. Ale jak wybrać tę, która będzie dla nas najlepsza? Musimy zwrócić uwagę przede wszystkim na to, jaki cel chcemy uzyskać. Czy chcemy poprawić swoją kondycję, zgubić kilka zbędnych kilogramów, czy może wzmocnić siłę swoich mięśni? Musimy też wiedzieć, czy chcemy pracować przy muzyce, czy wolimy, aby otaczała nas cisza? Odpowiedzi znajdziemy w następujących formach fitness:

Formy wytrzymałościowe
– w jego skład wchodzą różne postaci ćwiczeń aerobowych, które poprawiają wydolność oraz pracę naszego serca. Praca serca powoduje potliwość, a to z kolei oznacza ubytek kalorii. Ćwiczenia dzielimy na dwie podgrupy.
  • Bez muzyki – jest to wszelka aktywność uprawiana na świeżym powietrzu (bieganie, nordic walking, spacery). Do tej grupy zalicza się także ćwiczenia na aparatach siłowych (Cardio - bieżnie, steppery, rowery);
  • Z muzyką – są to treningi grupowe. Do nich zalicza się takie zajęcia jak: LOW (zajęcia, które charakteryzują się brakiem podskoków i małą intensywnością. Idealnie dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z fitnessem), HIGH (czyli zajęcia, w których występują podskoki; z racji dużego obciążenia stawów rzadko można je spotkać w klubach fitness), HI/LO (jest to połączenie dwóch poprzednich form. Zajęcia składają się z układów choreograficznych o różnym stopniu trudności. Ćwiczenia przeznaczone są dla osób średnio zaawansowanych i zaawansowanych. Dzięki nim nie tylko poprawiamy wytrzymałość organizmu, ale też kształtujemy naszą koordynację ruchową), DANCE (zalicza się do nich wiele form tanecznych. Jeżeli uwielbiamy tańczyć, ale nie chcemy zajmować się tańcem profesjonalnie, wtedy są to zajęcia idealne dla nas. Taniec kształtuje całe nasze ciało, zaczynając od mięśni karku na ścięgnie Achillesa kończąc. Angażujemy wiele grup mięśniowych, których nie używamy podczas codziennych czynności. Kroki są charakterystyczne dla poszczególnych stylów tanecznych. Do najbardziej popularnych należą: Latino - szybka muzyka latynoamerykańska, z podstawowymi krokami salsy, cha – cha, samby i innych, Funky - wolna muzyka w stylu Funk, R’N’B, czy soul, Jazz, Hip – Hop (muzyka „czarnych”, która jest zazwyczaj wolna), FAT BURNING – czyli tzw. spalanie tłuszczu. Zajęcia charakteryzują się wykonywaniem wiele razy, w niezmiennym tempie, prostej choreografii. Przeznaczone są dla osób, które chcą się pozbyć zalegającej tkanki tłuszczowej.
Formy poprawiające siłę mięśniową:
  • Ćwiczenia bez muzyki – trening indywidualny na siłowni
  • Ćwiczenia z muzyką – są to również ćwiczenia grupowe, ale dodatkowo wykorzystuje się sprzęt w postaci hantli, sztang, obciążników, gum czy stepów. Do tej grupy należą między innymi takie zajęcia jak (pamiętajmy, że nie wszystkie kluby fitness używają takich samych nazw): ABS – główny nacisk kładzie się na wzmocnienie mięśni brzucha,  ABT lub BUP
    – wzmacnia się brzuch, uda, pośladki, w pozycjach izolowanych wysokich i niskich, SHAPE, BS lub BODY SCULPT – kształtuje się wszystkie grupy mięśniowe z wykorzystaniem specjalnego sprzętu. Zajęcia o średniej intensywności, BODY PUMP - połączenie choreografii z ćwiczeniami ze specjalną sztangą.
Formy mieszane – podczas tego typu zajęć pracuje się nie tylko nad wydolnością organizmu, ale również nad masą i siłą mięśni. Oprócz tego ćwiczymy koordynację i poczucie rytmu. Do tej grupy zalicza się wiele form:
  • AEROBOX, KICKBOX, THAI-BO (nazwa zastrzeżona) – jest to połączenie aerobicu i elementów sztuk walki (karate, boksu i kick boksu). Proste ruchy w postaci ciosów, wykopów itp. z czasem łączy się w proste układy choreograficzne. Całą lekcję uzupełnia się ćwiczeniami wzmacniającymi. Zajęcia odbywają się przy szybkiej lub bardzo szybkiej muzyce.
  • STEP - są to zajęcia o wysokim stopniu trudności, składające się z układów choreograficznych wykonywanych na specjalnym stopniu zwanym stepem. Lekcje tego typu przede wszystkim wzmacniają dolne partie mięśni (nogi, pośladki) oraz poprawiają naszą koordynację ruchową i orientację w przestrzeni.
  • AQUA AEROBIC – krótko mówiąc są to zajęcia w wodzie z obciążeniem w odciążeniu. Wyporność wody powoduje, że są odciążone nasze stawy i kręgosłup, a co za tym idzie trening w wodzie jest absolutnie bezpieczny. Lekcje w wodzie zaleca się wszystkim osobom, które nie mogą ćwiczyć w żaden inny sposób (osoby otyłe, kobiety w ciąży, mające problemy z krążeniem lub posiadające urazy kręgosłupa i stawów). Co najważniejsze każdy może uczestniczyć w takich zajęciach! Nawet osoby, które nie potrafią pływać, jak również te w podeszłym wieku! W zależności od tego czy trening jest na wodzie płytkiej, czy głębokiej wykorzystuje się dodatkowo specjalny sprzęt w postaci pasów wypornościowych, makaronów piankowych, rękawic lub piankowych hantli. 
  • BODY BALL – zajęcia wykorzystujące piłki o średnicy o 65 i 75 cm. Trening wzmacnia mięśnie oraz rozwija zmysł równowagi. 
  • TBC (ang. Total Body Condition) – czyli wzmocnienie całego ciała. Jest to połączenie treningu wytrzymałościowego z siłowym. Wykorzystuje się tu hantle, taśmy lub obciążniki.
  • INDOOR CYCLING (SPIN BIKE – nazwa zastrzeżona) – trening na rowerach stacjonarnych, który odbywa się w rytm muzyki. Zajęcia o różnym stopniu intensywności (dla osób początkujących oraz dla osób zaawansowanych). Zajęcia poprawiają ogólną wytrzymałość organizmu.
Formy „leczące” ciało i umysł – są to ćwiczenia odbywające się przy spokojnej, relaksującej muzyce, charakteryzujące się „płynnymi” i spokojnymi ruchami. Taki trening może uprawiać osoba w każdym wieku. Do tej grupy zalicza się takie zajęcia jak:
  • PILATES – specjalny zestaw ćwiczeń, angażujący przede wszystkim tzw. mięśnie głębokie, czyli takie, które odpowiadają za utrzymanie prawidłowej postawy. Ważnym elementem takiego treningu jest wyciszenie i skupienie się na własnym oddechu. Lekcja dla osób w każdym wieku.
  • JOGA – jest to jeden z systemów filozofii indyjskiej. Są to ćwiczenia łączące ciało i umysł. Celem takich zajęć jest uzyskanie wewnętrznego spokoju, harmonii oraz wyregulowanie oddechu. Po takich zajęciach jesteśmy zrelaksowani, wyciszeni oraz silniejsi (nie tylko fizycznie ale i psychicznie). 
  • BODY ART – jest to połączenie jogi z pilatesem. Główny nacisk kładzie się przede wszystkim na wzmocnienie organizmu, poprzez zaangażowanie mięśni głębokich. Nieodłącznym elementem takiej lekcji jest prawidłowe oddychanie. 
  • TAI CHI – jest to chińska gimnastyka medytacyjna. To połączenie starodawnej sztuki walki, tańca i filozofii chińskiej. Ruchy wykonywane podczas ćwiczeń są spokojne, płynne, zgodne z naturalnym ruchem ciała. Taki trening działa wyciszająco i rozluźniająco.
  • STRETCHING – Są to ćwiczenia rozciągające, rozluźniające, które wykonuje się w połączeniu ze spokojnym oddychaniem. Celem takich zajęć jest wzmocnienie i ukrwienie mięśni oraz zwiększają zakres ruchu w stawach.
Przedstawiłam pokrótce najbardziej popularne formy ćwiczeń. Nie pozostaje teraz nic innego jak wybrać którąś z nich i zacząć ćwiczyć! Pamiętajcie, że regularne treningi nie tylko spowodują, że będziemy chudnąć, ale przede wszystkim uwolnią tzw. „hormony szczęścia”, a co za tym idzie, nasze samopoczucie będzie o niebo lepsze.

Karolina Urbaniak
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)