Kontuzja w czasie ćwiczeń - 10 rad jak do niej nie dopuścić fot. Fotolia

Kontuzja w czasie ćwiczeń - 10 rad jak do niej nie dopuścić

Choć sport poprawia kondycję fizyczną, czasem zdarza się, że doprowadza również do kontuzji. Dowiedz się, jak do niej nie dopuścić!
Agata Bernaciak / 20.03.2014 06:49
Kontuzja w czasie ćwiczeń - 10 rad jak do niej nie dopuścić fot. Fotolia

Czy kiedykolwiek zdarzyło ci się po treningu czuć ból? Nie, nie mówimy o zakwasach. Nieraz zbyt duże obciążenie organizmu doprowadza do pojawienia się sportowych kontuzji. Dowiedz się, jak im przeciwdziałać!

Najczęstsze kontuzje w czasie ćwiczeń i ich przyczyny

  • „Duże” – dochodzi do zadziałania znacznych sił, często skutkują widoczną kontuzją (np. stłuczenia, skręcenia, zwichnięcia),
  • „Małe” – mikrourazy powstające na skutek nadmiernej eksploatacji mięśni, czyli powtarzających się przeciążeń (np. w trakcie treningów siłowych).
W początkowej fazie najczęstsze są przeciążenia i naciągnięcia, jednak musimy pamiętać, że w dalszej perspektywie obie grupy urazów prowadzą do powstania zmian zwyrodnieniowych.

Niepokojące objawy urazów sportowych

Do podstawowych objawów należą:
  • ból występujący przy ruchu i nasilający się po wysiłku
  • ból przy dotykaniu danego fragmentu ciała
  • ograniczenie ruchomości i osłabienie siły mięśniowej
  • obrzęk

10 rad, jak przeciwdziałać kontuzji w czasie ćwiczeń

  1. Wyluzuj – nie przeciążaj, szczególnie przez długi okres czasu. Jeśli zaczniesz odczuwać ból w trakcie treningu – zatrzymaj się i odpocznij
  2. Miksuj – jeśli dane ćwiczenie powoduje przewlekłe dolegliwości bólowe – spróbuj czegoś innego (np. połącz bieganie z jazdą na rowerze lub pływaniem)
  3. Popraw technikę – jej braki powodują wzrost prawdopodobieństwa wystąpienia urazów. Rozpoczynając przygodę z daną dyscypliną rozważ kilka lekcji u profesjonalisty.
  4. Rozciągaj – nie zapominaj o tym przed rozpoczęciem treningu – prawidłowa rozgrzewka zmniejsza ryzyko mikrourazów. Równie ważne jest rozciąganie po zakończeniu ćwiczeń!
  5. Dostosuj – praca to miejsce, w którym stawy i mięśnie są narażone na wiele obciążeń. Jeśli to możliwe, zadbaj o ergonomię – prawidłowe krzesło i klawiaturę czy odpowiednio ustawiony monitor.
  6. Wzmacniaj – zadbaj o siłę swych mięśni. Odpowiednio przygotowane grupy mięśniowe, które angażuje dana aktywność łatwiej znoszą czekające je przeciążenia.
  7. Dozuj – zwiększaj aktywność stopniowo! Nadmierne forsowanie organizmu po dłuższej przerwie bez ćwiczeń naraża na kontuzje i prowadzi do zniechęcenia, a w końcu zaniechania aktywności.
  8. Dobieraj – prawidłowo dobrane obuwie i sprzęt sportowy to podstawa – poszukaj wiarygodnych informacji lub skorzystaj z pomocy fachowca. Nie oznacza to konieczności nabywania najdroższych rzeczy dostępnych na rynku!
  9. Szukaj – niewiedza nie stanowi usprawiedliwienia dla nieprzemyślanych działań. Warto sięgnąć po porady i wskazówki specjalistów, które pomogą zapobiegać niepotrzebnym urazom.
  10. Nie ignoruj – ciało wysyła nam sygnały, jeśli odczuwasz dolegliwości bólowe – nie bagatelizuj ich! Wizyta u lekarza i odpowiednie badania pomogą ustalić źródło problemów i je wyeliminować.

Dowiedz się więcej na temat bezpiecznego uprawiania sportu:

napisane na podstawie informacji prasowej Enel-med