Jeśli hamulce są stare przeczyść aluminiową fajkę doprowadzającą linkę do hamulca - tutaj najczęściej gromadzi się brud utrudniający pracę spowalniaczy.
Sprawdź koniecznie stan klocków hamulcowych. Powinny być symetryczne. Jeśli nie są, możesz: w przypadku klocków z trzpieniami - wyrównać je np. papierem ściernym, w przypadku samych wkładów - musisz kupić nowe gumki. Nowe klocki musisz założyć również wtedy, gdy na starych nie ma już rowków odprowadzających.
Rozepnij linki hamulcowej i poluzuj odpowiednim kluczem śruby mocujące klocki. Przyciągnij palcami ramiona hamulcy do obręczy. Zaciśnięte ramiona powinny być równolegle względem siebie. Jeśli nie są, musisz odpowiednio pozamieniać podkładki (zazwyczaj jeden zestaw podkładek jest szerszy, drugi węższy). Zazwyczaj jeden zestaw podkładek jest szerszy, drugi węższy.
Ustaw odpowiednio podkładki na trzpieniu klocka. Podkładki A nie zmieniają miejsca - operujesz jedynie podkładkami B tak, aby odległość między nimi wynosiła 39 mm.
Teraz odkręć śruby mocujące klocek na tyle, żebyś mógł nim swobodnie poruszać.
Dosuń klocek do obręczy tak. Dociśnij go z wyczuciem, aby nie zsuwał się z obręczy ale żeby też nie tarł o oponę.
Żeby hamulce nie piszczały przy hamowaniu, ustaw klocki pod skosem do obręczy - węższym rozstawem ramion przodem do kierunku jazdy.
Wkręć pokrętła regulacyjne w dźwigniach do połowy ich długości.
Przykręć linki do ramion hamulca zostawiając mniej więcej po 1 mm luzu każdemu z nich.
Zaciśnij klamkę hamulca i sprawdź czy klocki jednocześnie dotknęły obręczy. Jeżeli pierwszy obręczy dotknął np. lewy klocek, musisz w prawym ramieniu wykręcić śrubkę regulacyjną (Zdjęcie 4.) o jeden obrót lub wkręcić o jeden obrót w lewym ramieniu (w tańszych modelach hamulców zdarza się, że śruba regulacyjna znajduje się tylko w jednej szczęce). Efekt ten można również uzyskać poprzez ręczne przygięcie lub odgięcie sprężyny. Ale uważaj - jeżeli zbyt mocno zadziałasz, sprężyna może pęknąć! Częstym błędem jest ciągłe zwiększanie naprężenia sprężyn - postaraj się je zrównoważyć tak, aby hamulce swobodnie odbijały, nie stawiając jednocześnie dużego oporu na klamce.
Teraz zakręć kołem i przysłuchaj się czy nic nie obciera. Jeżeli obciera opona, dociśnij klocek do obręczy, jeżeli obręcz - powtórz - ustaw klocki pod skosem do obręczy. Jeżeli w dalszym ciągu obręcz obciera to znaczy, że konieczne jest centrowanie koła.
Przetestuj hamulce podczas jazdy. Jeśli nadal będą piszczeć, spróbuj odtłuścić obręcz np. benzyną ekstrakcyjną, wyszlifować wiórkami do garnków albo przetrzeć specjalną gumą. Klocek delikatnie wyszlifuj drobnym (np. 320) papierem ściernym.