Linki i pancerzyki kontroluj co 2 tys.km i jeśli to potrzebne wymień je na nowe.
Odkręć imbusem linkę od przerzutki i zdejmij z niej kombinerkami kapturek.
W zależności od tego jakiej marki masz manetki, mogą się różnić budową i tym samym sposobem wymiany linek. Postaram się opisać sposób wymiany linek w najpopularniejszych na rynku modelach manetek.
Manetki Shimano Rapidfire, Rapidfire Plus, Trriggery, SRAM: x7, x5, x4 - w tych modelach wymiana linek przebiega podobnie: śrubokrętem krzyżakowym odkręcasz plastikową zaślepkę znajdującą się tuż przy cynglach. Ustawiamy przerzutkę na najmniejszym trybie (najwyższy bieg tylnej przerzutki/najniższy przedniej; w Shimano Low Normal i Rapid Rise najniższy bieg z przodu i z tyłu). Wysuwamy linkę przez otwór po wykręconej śrubce i zakładamy nową linkę.
Manetki SRAM: x9 i x0: odkręć pokrywkę, podnieś dekielek, odsuń delikatnie sprężynkę i wyjmij linkę
Manetki Dual Control: wyjmij duże gniazdo śruby gwiazdkowej na końcu klamki. Wypchnij linkę, która wyjdzie przez otwór, w którym było gniazdo śruby. Włóż nową linkę w otwór, przeprowadź przez śrubę baryłkową a jej koniec (z łebkiem) umieszczamy w zaczepie odchodzącym od klamki. Manetki Dual Control przedniej przerzutki - odkręć śrubę gwiazdkową mieszczącą się obok śruby baryłkowej (nie wykręcaj dwóch mniejszych śrubek!). Otwórz przykrywkę. Delikatnie podważ i wyciągnij główkę linki z mocowania. Na jej miejsce wkładamy w mocowania nową linkę. Przełączamy klamkę tak , by manetka wciągnęła jak najwięcej linki. Teraz wsuń koniec linki w śrubę baryłkową i przeprowadź przez pancerze. Zamknij osłonkę i dokręć śrubę.
Manetki Alivo, Acera, Altus Ez Fire Plus - ustaw przerzutkę w najniższym położeniu.Odkręć górną pokrywkę przymocowaną dwoma śrubami. Wypchnij starą linkę i włóż nową tak, aby główka oparła się tuż przy wskaźnikach. Przykręć pokrywkę.
Manetki obrotowe SRAM: ustaw prawą manetkę na 9, przednią na 1. W zależności od modelu, żeby dostać się do linki, trzeba: otworzyć prostokątną gumową klapkę lub przesunąć plastikową zasuwkę (w przedniej manetce). W tylnej manetce, żeby zobaczyć główkę linki, należy odkręcić śrubkę imbusem 2,5 mm. W innych modelach należy ściągnąć gumową osłonkę manetki.
Niezależnie od modelu manetki, montaż linek kończymy tak samo. Przewlekamy linkę rzez pancerze, skracamy ją i nakładamy specjalną końcówkę zabezpieczającą linkę przed rozdwajaniem się. Regulujemy odpowiednie naprężenie przerzutki.