Jak się odżywiać w pierwszym trymestrze ciąży?

Pierwsze trzy miesiące ciąży są bardzo ważne. To właśnie w pierwszym trymestrze ciąży rozwijają się wszystkie najważniejsze organy dziecka. Dlatego w diecie przyszłej mamy nie powinno zabraknąć zdrowych i świeżych potraw. Sprawdź, jak się odżywiać w pierwszym trymestrze ciąży.

Bardzo ważne jest abyś zapewniła swojemu maleństwo pełnowartościowe białko, niezbędny składnik budulcowy tkanek i rozwoju organów. Unikaj nieświeżych potraw oraz tych, które zawierają konserwanty. Rzuć papierosy i kategorycznie zaprzestań spożywać alkohol.

Nie zapomnij o kwasie foliowym, można go już przyjmować na parę miesięcy przed planowaną ciążą. Występuje on w formie tabletek, do połykania. Jego zażywanie zmniejsza ryzyko urodzenia dziecka z wadami układu nerwowego, rozszczepu kręgosłupa, zmniejsza również ryzyko chorób serca oraz zapobiega anemii zarówno u maleństwa jak i u Ciebie. Naturalnym źródłem kwasu foliowego są brokuły, ziemniaki, pomarańcze, szparagi, groch, zielonolistne warzywa (szpinak, botwina), jaja. Jednak ze względu na słabą przyswajalność kwasu foliowego, powinno się go przyjmować w postaci tabletek raz dziennie po 0,4 mg.

Katarzyna Bosacka opowiada o ciąży i zachciankach!

W pierwszym okresie ciąży wzrasta również zapotrzebowanie na jod, który odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie tarczycy u dziecka.

Jedz również gorzką czekoladę, orzechy, migdały i nasiona roślin strączkowych, które uzupełnią twój organizm w magnez. Pierwiastek ten chroni Ciebie przed przedwczesnym poronieniem, działa również przeciwobrzękowo i przeciwskurczowo.

Nie zapominaj o wapniu, znajdziesz go w mleku, jogurtach i serach.

Polecamy: Co powinna jeść wegetarianka w ciąży

Dieta uzupełniona w żelazo jest również bardzo istotna w okresie ciąży, gdyż to właśnie ono odpowiada za produkcję czerwonych krwinek i transport tlenu do komórek oraz wzmacnia odporność organizmu. Najbogatszym źródłem żelaza jest mięso i natka pietruszki.

Cynk jest także niezbędny ponieważ wspiera syntezę białek oraz wywiera pozytywny wpływ na skórę, paznokcie i włosy zarówno twoje jak i malca. Dlatego nie zapomnij uzupełniać swojej diety o pestki słonecznika, dyni, chude mięso i kiełki pszenicy. Dzienne zapotrzebowanie u kobiety ciężarnej na cynk wynosi 16 mg.

Główne zasady rządzące dietą w I trymestrze ciąży:

  • Nie pij alkoholu.
  • Ogranicz picie kawy.
  • Jedz mało i często. Pięć posiłków dziennie co 2,5-3 godziny.
  • Urozmaicaj posiłki.
  • Jedz mięso, zapobiegniesz anemii. Zawiera ono dużo żelaza, którego zapotrzebowanie w okresie ciąży wzrasta o połowę.
  • Pij dużo wody, często ale małe łyki.
  • Wprowadź do diety zdrowe przekąski, np. obrana marchewka lub suszony owoc.
  • Zrezygnuj z fast foodów i słodyczy, zawierają w sobie puste kalorie.

Zobacz także: Na czym polega catering dietetyczny?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (6)
~Ptysia/3 lata temu
Ja stosował suplemnet diety na własna rękę jedna kapsułka dziennie tak jak zaleciła mi Pani w aptece i kiedy pow o tym lekarzowi pow, że dobrze robię i było ok, wiadomo że mądrzej było skonsultować to z lekarzem od razu, ale nie wierze ze trochę witaminki dodatkowo mogło zaszkodzi mojemu maluszkowi
ania.ladeevit/3 lata temu
marteczka, są jednak pewne produkty, których kobieta w ciąży nie powinna spożywać, nawet jęsli ma takie przyzwyczajenie i jej nrmalnie to nie szkodzi, np niedogotowane mięso.
ania.ladeevit/3 lata temu
~gość (37.31.*.*), zaszkodzić może przyjmowanie suplementów na własną rękę. Kobieta ciężarna i karmiąca ma inne zapotrzebowanie na witaminy i minerały niż reszta społeczeństwa, dlatego wybirając preparat nie powinno się wziąć tego 'uniwersalnego' tylko przeznaczonego specjalnie dla ciężarnych. Bo tylko taki będzie miał odpowiedni skład jakościowy i ilościowy.
POKAŻ KOMENTARZE (3)