Przeciętny klient restauracji - jaki jest? Wyniki raportu
Czego wymaga przeciętny klient restauracji? Jak często Polacy jadają w restauracjach i czy to prawda, że nie lubią fast foodów? Oto dane OpenCard na temat polskiej gastronomii.


Fot. Fotolia
Jak często Polacy odwiedzają restauracje?
Według raportu OpenCard ponad połowa badanych jada na mieście kilka razy w miesiącu. Osób korzystających z restauracji częściej – kilka razy w tygodniu – jest 30%. Pozostali respondenci spędzają czas w restauracjach rzadziej niż raz w miesiącu (12%) lub w ogóle do nich nie wychodzą (1,5%).
Lokalami, które cieszą się największą popularnością są restauracje sieciowe. Dominują one znacznie nad pozostałymi miejscami, wybiera je bowiem 40% ankietowanych. Za nimi plasują się małe klimatyczne lokale (11%) oraz restauracje serwujące kuchnie europejską (10%), egzotyczną (9%) i polską (8%). Do wyboru fast foodów przyznaje się 7% badanych. Według deklaracji podobnym zainteresowaniem cieszą się lokale sushi.

Fot. Materiały prasowe OpenCard
– "W Polsce coraz więcej osób zwraca uwagę na to co i jak je. Do wzrostu świadomości w tym wymiarze przyczynia się widoczny w ostatnim czasie trend slow food" – mówi Aleksander Buchacz, dyrektor zarządzający OpenCard. – "Zrozumieliśmy, że to co jemy wpływa na naszą kondycję fizyczną oraz psychiczną, dlatego tak ważne jest abyśmy w miarę możliwości dbali o jakość produktów, które spożywamy. Wyniki naszej ankiety jasno wskazują, że konsumenci coraz częściej wybierają restauracje zamiast fast foodów" – dodaje Buchacz.

Fot. Materiały prasowe OpenCard
Porą dnia w której najwięcej osób odwiedza restauracje jest popołudnie i wczesny wieczór (godz. 16-20) – jest to wybór prawie 64% respondentów. Pora lunchowa (godz. 12-16) cieszy się uznaniem 21% osób, a na kolację do restauracji przychodzi – 14%. Będąc w lokalu, najprawdopodobniej zamówimy jedzenie na kwotę ok. 20-40 zł – takiej odpowiedzi udzieliło 40% respondentów. Na posiłek w cenie 40-60 zł pozwoli sobie 28% osób, a na droższy niż 60 zł – ponad 20%. Zdecydowana większość konsumentów (ponad 70%) uważa, że w każdej restauracji powinien być zagwarantowany dostęp do bezprzewodowego Internetu, przeciwnych jest 30% badanych.
Co decyduje o wyborze konkretnej restauracji?
Na wybór restauracji po raz pierwszy największy wpływ mają sugestia znajomych (26% odpowiedzi), menu (20%), cena potraw (17%) oraz opinia o lokalu znaleziona w Internecie (16%). Na pytanie co sprawiłoby, że jedlibyśmy częściej w danej restauracji prawie ¾ osób wybrało rabat dla stałych klientów. 1/5 osób skłonna byłaby do częstszych wizyt, gdyby jakość serwowanego jedzenia wzrosła. Jest to również decydujący czynnik zachęcający do ponownych odwiedzin restauracji. Na podobne pytanie: co skłania cię do powrotu do restauracji – 40% ankietowanych wskazało na jakość jedzenia. Duże znaczenie mają również jakość obsługi (25%) oraz rabat (19%).

Fot. Materiały prasowe OpenCard
Respondentom zadano pytania o korzystanie z programów lojalnościowych w kontekście branży gastronomicznej. Najczęściej użytkowanym rozwiązaniem są karty rabatowe, z których korzystanie zadeklarowało 44% osób. Wciąż dużym zainteresowaniem cieszą się zakupy grupowe (21%) oraz programy polegające na zbieraniu punktów (15%).
Co piąta osoba nie korzysta z programów lojalnościowych. Głównym tego powodem jest brak informacji o danym programie (52% odpowiedzi). Wybierając programy lojalnościowe respondenci kierują się korzyściami z programu (30%), ilością restauracji w ofercie (26%), jakością restauracji (23%) oraz przejrzystością zasad (16%)

Fot. Materiały prasowe OpenCard
– "W Polsce istnieje wiele programów lojalnościowych, nie wszystkie jednak osoby do nich należące świadome są oferowanych im rabatów. Ponad połowa ankietowanych nie otrzymuje wystarczających informacji na temat programu lojalnościowego" – mówi Buchacz. – "Biorąc pod uwagę fakt, że o powrocie do danej restauracji w 20% przypadków decyduje rabat, należy zastanowić się nad polepszeniem komunikacji między firmami tworzącymi programy lojalnościowe, a klientami. Często też programy lojalnościowe nie oferują wystarczających korzyści" – wyjaśnia.
Zobacz także: Kulinarne trendy 2014 - raport Trendy w Smakach