Zanim zaczniesz denerwować się pierwszym dniem w nowej pracy, pamiętaj, że to nowa sytuacja nie tylko dla Ciebie, ale również dla Twojego szefa i współpracowników. Te pierwsze dni są zazwyczaj czasem wzajemnego poznawania się, obserwowania. Łatwiej będzie je przetrwać, jeśli zaakceptujesz tremę, pozwolisz, by stres stał się Twoim sprzymierzeńcem. Trema i stres to uczucia, które zawsze towarzyszą pierwszym dniom pracy. Akceptując je, przyznając się do nich, sprawisz, że staną się one Twoimi sprzymierzeńcami i zmotywują Cię do działania.
Bacznie obserwuj
Obserwuj, poznawaj i ucz się reguł, zasad i zwyczajów panujących firmie – to Twoje pierwsze zadania w nowej pracy. Przyjrzyj się, jakie panują w Twoim zespole układy. Przyglądaj się swoim kolegom z pracy, porozmawiaj z nimi na przerwie przy kawie. Nie daj się jednak wciągnąć w „rozgrywki” pomiędzy skłóconymi pracownikami, nie obmawiaj szefa. Staraj się jak najszybciej wdrożyć w nowe obowiązki, nie przeciągaj okresu ochronnego.
Bądź sobą
Nie przybieraj masek i nie udawaj, że jesteś kimś innym. Staraj się zachować własną tożsamość. Jeśli za wszelką ceną będziesz się starał przypodobać szefom czy kolegom, to będziesz postrzegany jako lizus i wazeliniarz. Takim zachowaniem nie zjednasz sobie ich przychylności. Pamiętaj, że u introwertyka razi udawany entuzjazm, a do osoby energicznej nie pasuje chłód i zdystansowanie. Ta niespójność może zrazić Twoich kolegów i przełożonych. Mogą Cię postrzegać jako osobę fałszywą.
Polecamy: Gdy inni odpoczywają, a my pracujemy
Szukaj podobnych sobie
Istnieje reguła, która mówi, że ludzie szukają osób podobnych do siebie. Postaraj się więc znaleźć wspólne zainteresowania z kolegami z pracy. Dowiedz się, jakie mają hobby, jaki lubią uprawiać sport lub jakie mają upodobania literackie czy kulinarne. Staraj się w rozmowie podkreślać Wasze podobieństwa. Przyjazne nastawienie do ludzi sprawi, że będą Cię traktować w podobny sposób. Ludzie lubią, gdy poświęca się im czas i zainteresowanie.
Nie dystansuj się
Pamiętaj, że Twój stosunek do innych ludzi ma wpływ na to, w jaki sposób Cię postrzegają. Emanując życzliwym i przyjaznym nastawieniem do innych ludzi, sprawisz, że odpłacą Ci tym samym. Nie zakładaj z góry, że ktoś Cię nie lubi, że patrzy na Ciebie krzywo. Takie myśli powodują, że Twoje nastawienie do nowych kolegów staje się negatywne i każde ich zachowanie zaczynasz interpretować na swoją niekorzyść. Odpręż się, nie bądź spięty i nerwowy, dzięki temu szanse na to, że zostaniesz zaakceptowany bardzo wzrosną.
Warto przeczytać: Jakie są objawy nerwicy?
Kto pyta nie błądzi
Nie bój się zadawać pytań. Pierwszy miesiąc w pracy to okres adaptacji i poznawania swoich nowych obowiązków. Nie udawaj wszechwiedzącego. Lepiej spytać się, niż popełniać błędy.
Bądź punktualny, wywiązuj się w terminie z powierzonych Ci zadań i nie zawalaj podstawowych obowiązków. Pokaż, że poważnie podchodzić do swojej pracy i że można na Ciebie liczyć.