Tych sklepów jest coraz mniej. Padają jeden po drugim w zastraszającym tempie
fot. Adobe Stock, Foto Dax
Małe sklepy mają coraz większe trudności, aby utrzymać się na rynku. Eksperci wskazują, że najtrudniej utrzymać się placówkom niezależnym, które nie są częścią wielkich sieci. Jednocześnie młodzi ludzie nie chcą kontynuować prowadzenia rodzinnych sklepów. Zdaniem ekspertów, będzie tylko gorzej.
W pierwszej połowie roku badania prowadzone dotyczące handlu prowadzone przez przez Dun&Bradstreet Poland wskazały niepokojące zjawiska.
Spośród 28 monitorowanych sektorów w handlu, w 21 odnotowano spadek liczby sklepów. Zaledwie w 6 sektorach zanotowano wzrost, a jeden sektor nie wykazał różnicy.
W sumie w ciągu tego półrocza zlikwidowano 1,6 tys. sklepów, a 5,2 tys. zawiesiło działalność.
Największy spadek zaobserwowano wśród sklepów spożywczych- ich zmniejszyła się o 500 placówek. O wiele mniej jest również sklepów odzieżowych- o 200 mniej niż w zeszłym roku.
Zjawisko to dotyka przede wszystkim niezależne sklepy, które nie są częścią większych sieci. Przykładowo chodzi o lokalne sklepy spożywcze, sklepy papiernicze czy małe księgarnie.
Znikają punkty niezależne, niezsieciowane. Działalność w grupie, choćby z zapleczem partnera w postaci dystrybutora, jest prostsza, a konkurencja na rynku wciąż jest mordercza, co jest efektem choćby praktyk wielkich sieci
– komentuje Maciej Ptaszyński, prezes Polskiej Izby Handlu, cytowany przez „Rz".
Małe sklepy to często biznesy rodzinne. Jak zauważa ekspert, młodsze pokolenie, widząc trudności rodziców w prowadzeniu biznesu, nie decyduje się na kontynuację działalności.
Zdaniem ekspertów, ze względu na spodziewany wzrost cen prądu czy kolejną podwyżkę płacy minimalnej będzie jeszcze gorzej.
Okazuje się, że mimo trudnych warunków rynkowych, wielu decyduje się otwierać sklepy. W pierwszym półroczu przybyło sklepów motoryzacyjnych, piekarni, sklepów sportowych, czy sklepów z artykułami medycznymi.
Rabat 20% na cały asortyment marki Kiehl’s dostępny w butikach oraz online. *Oferta nie dotyczy kalendarzy adwentowych oraz zestawów. Promocje nie łączą się. Szczegóły u Partnera.
Rabat 20% na produkty Rituals przy zakupach za min. 190 zł, do wykorzystania w sklepach stacjonarnych, na stronie rituals.com oraz w aplikacji Rituals. Rabat nie obejmuje kolekcji limitowanych, Amsterdam Collection oraz kalendarzy adwentowych i nie łączy się z innymi kodami zniżkowymi. Szczegóły u sprzedawcy i online.
Z kodem SZALONE otrzymasz rabat -15% łączący się z promocjami na tolpa.pl. Promocja trwa 17-23.10 br. W koszyku skorzystać można z jednego kodu rabatowego. Szczegóły i oferta dostępne na tolpa.pl/promocje
Rabat 30% na kompletną parę okularów korekcyjnych. Oferta dostępna wyłącznie w salonach stacjonarnych za okazaniem kuponu. Szczegóły i regulamin akcji dostępne w Salonach i na visionexpress.pl. Okulary korekcyjne są wyrobem medycznym. Więcej pod: https://visionexpress.pl/prodmed201