Kierowcy muszą to mieć. Od 7 lipca nowy obowiązkowy element w aucie

Kierowcy muszą to mieć. Od 7 lipca nowy obowiązkowy element w aucie fot. Adobe Stock, gstockstudio
Od 7 lipca, zgodnie z unijnym rozporządzeniem, wszystkie nowe samochody będą musiały mieć dodatkowe wyposażenie ADDW. Dzięki specjalnej kamerze i czujnikach system ostrzeże o spadku koncentracji kierującego. Celem tej zmiany jest zwiększenie bezpieczeństwa podróżnych. Jak działa system ADDW?
/ 03.07.2024 13:35
Kierowcy muszą to mieć. Od 7 lipca nowy obowiązkowy element w aucie fot. Adobe Stock, gstockstudio
Od 7 lipca w nowych samochodach będzie obecny system ADWW. Czym jest i do czego służy?
 
Spis treści
  1. Technologia ADDW
  2.  ADDW obowiązkowy od lipca w nowych samochodach 
  3. Zaśnięcie za kierownicą samochodu
 

Technologia ADDW

Czym właściwie jest technologia ADDW? Jest to specjalna kamera, który rejestruje ruch gałek ocznych kierowcy, a także specjalne czujniki, które znajdują się na kierownicy.
 
Celem systemu jest zapobieganie zasypianiu za kierownicą. Specjalne czujniki mają wyczuwać objawy zmęczenia kierowcy, takie jak spadek pulsu czy zwiększenie liczby mrugnięć. Zareagują także, gdy kierowca spuści wzrok poniżej deski rozdzielczej – w przypadku jechania z prędkością 50 km/h, sygnał nastąpi po 3,5 sekundy lub po 6 sekundach w przypadku niższej prędkości.
 
Kamery systemu ADDW nie będą jednak służyć do rozpoznawania twarzy. Ich zadaniem jest jedynie zwiększenie bezpieczeństwa na drodze i zasugerowanie kierowcy, że powinien odpocząć.. 

 

ADDW obowiązkowy od lipca w nowych samochodach

Dotychczas system ADDW  był częścią zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy i był dostępny za dodatkową opłatą. Od 7 lipca 2024 roku ta opcja będzie obowiązkowa w nowych samochodach, w dodatku w tych, które dopiero przejdą homologację,  informuje Portal Samorządowy.  
 
Kierowcy starszych samochodów na razie nie muszą instalować systemu ADDW.  

 

Zaśnięcie za kierownicą samochodu

 Zmęczenie kierowcy może prowadzić do groźnych sytuacji na drodze. Jak wylicza Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS, zmęczenie lub zaśnięcie za kierownicą przyczynia się do 10 proc. wypadków na autostradach. 
 
Zdaniem ekspertów, jedną z przyczyn takich wypadków jest długa i monotonna jazda, która sprzyja utracie koncentracji. Jazda samochodem przez kilkanaście godzin jest porównywalna do jazdy po spożyciu alkoholu
 
Czytaj także:
 

Redakcja poleca

REKLAMA