„Związek symbolizuje obcowanie i wzajemną bliskość. Związek to praca zespołowa, współpraca i partnerstwo a także szczerość i uczciwość. Więzi są czymś radosnym i służą jednoczeniu się. Człowiek potrzebuje związków z ludźmi i otaczającym go światem. Nie należy izolować się od bliskich kontaktów z innymi ludźmi. Jednak, aby móc się związać trzeba zwalczać swoje nadmierne poczucie własnej ważności. Ono nie pozwala zbliżyć się do innych ludzi na tyle, aby nawiązać bliski kontakt. Najpierw trzeba spełniać życzenia innych, aby później nasze życzenia były spełniane."
cyt. I Cing Księga Przemian
Tak jak harmonijnie istnieją i współtworzą - Niebo i Ziemia, tak my ludzie powinniśmy trwać w harmonijnych twórczych związkach. Podstawą filozofii wschodu, która dała podwaliny pod sztukę feng-shui jest obserwacja Natury i stosowanie się przez ludzi do jej praw, które od miliardów lat pozwalają istnieć w pełnej harmonii Niebu i Ziemi. Od Matki Natury powinniśmy się uczyć a także naśladować jej mądre decyzje oraz przenosić je do naszego życia a w tym do relacji, jakie budujemy z innymi ludźmi, również tych najważniejszych – partnerskich.
Feng-shui dba o to, aby energia płynęła harmonijnie i dotyczy nie tylko przestrzeni, która nas otacza, ale również niewidzialnych jak wiatr i nieuchwytnych jak woda energii, którymi obdarzają się ludzie. Te energie to emocje, zarówno te piękne i twórcze jak energia chi jak i te negatywne, destrukcyjne jak energia sha.
Trzy rodzaje szczęścia w tradycji chińskiej to:
-
Szczęście Niebiańskie – Tien Chai i Chi Nieba. Ogromne ilości tej znanej i tej jeszcze nieodkrytej energii kosmicznej spływają na Ziemię i wchodzą w interakcję z energią Ziemi, jej magnetyzmem. Jest teoria, która mówi, że energia Nieba związana jest z czasem, a energia Ziemi z przestrzenią. Wszystko dzieje się w określonym czasie i miejscu. Kiedy człowiek się rodzi to jego los zdeterminowany jest przez energię Nieba, czyli czas i Ziemi, czyli miejsca narodzin. Tak powstaje nasz los – Szczęście Niebiańskie. Są to nasze predyspozycje, talenty, charakter, sposób, w jaki wchodzimy w relacje z innymi ludźmi. Na ten aspekt naszego życia nie mamy wpływu.
- Szczęście Ziemskie – Ti Chai i Chi Ziemi. Szczęście Ziemski wynika z geofizyki, topografii, geografii, oceanografii. Ziemia obraca się dookoła własnej osi i dookoła Słońca. Ten ruch determinuje klimat, ukształtowanie środowiska, roślinność, czyli wszystko to, co stworzyła Natura. Mamy również architekturę i urbanistykę. Jednym słowem cywilizację, którą stworzył człowiek. Ta aranżacja przestrzeni dookoła człowieka ma swoje, feng-shui, dobre lub złe, ale zawsze stworzone przez człowieka, będące lub nie w harmonii z Naturą, z TAO. Na ten aspekt życia mamy ograniczony wpływ, ponieważ czasami możemy a czasami nie - zmienić miejsce zamieszkania, czyli dzielnicę, miasto, kraj a nawet kontynent.
- Szczęścia Człowieka - Ren Chai i Chi Człowieka. Tu mamy do czynienia z wyborami ludzi, ich umiejętnościami wykorzystania tego, co daje nam Szczęście Niebiańskie i Szczęście Ziemskie. Wytwory pracy głowy i rąk ludzi oraz skutki tej pracy i podjętych decyzji to dobre lub złe feng-shui naszego otoczenia. Decyzję o tym gdzie i z kim chcemy żyć, oraz co w życiu chcemy robić podejmujemy samodzielnie. Możemy świadomie wpływać na te decyzje i wybory. O Szczęście Ludzkie możemy zadbać przez edukację, pracę, wytrwałość, dbanie o zdrowie i o właściwe relacje międzyludzkie a także dbając o własne, właściwe feng-shui.
Zobacz także: Magiczne związki
Każdy człowiek musi podjąć kilka naprawdę ważnych i przełomowych decyzji w swoim życiu. Taką decyzją jest na pewno połączenie naszego losu z losem innego człowieka. Skutki tej decyzji zmieniają nasze życie radykalnie i dają zarówno szczęście, zadowolenie, uczucie spełnienia, nadają sens naszemu życiu i napełniają nadzieją na szczęśliwe lata, ale również czasami rodzą ból, rozczarowanie, zmęczenie, poczucie niespełnienia a wręcz ograniczenie własnego rozwoju. Trudno wyrokować, z jakiego powodu wielka miłość i namiętność zamieniają się czasami w wielką nienawiść i wzajemną niechęć a wręcz walkę.
Teoria jin/jang w odniesieniu do osobowości ludzi może pomóc w zrozumieniu relacji międzyludzkich i wyjaśnić sprzeczności, jakie powstają z połączenia osoby ze skrajnego jin z osobą ze skrajnym jang lub dwóch osób o bardzo silnym jin albo bardzo silnym jang. Takie związki narażone są na nieustanną walkę albo na totalny brak wzajemnego zrozumienia.