Brak PESEL w CEIDG. Wykreślenie firmy z rejestru. Do kiedy jest czas? [TERMIN]
Ważna informacja dla przedsiębiorców! Brak numeru PESEL w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej będzie skutkował wykreśleniem firmy z rejestru? Resort uspokaja.

Przedsiębiorcy mieli dwa lata na zgłoszenie numeru PESEL do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Ustawodawca zobowiązał do tego właścicieli firm w 2016 roku. Termin uzupełnienia numeru PESEL mija lada dzień. Media obiegła informacja, że niedopełnienie obowiązku będzie skutkować wykreśleniem działalności z rejestru. Uspokajamy - nie ma powodów do obaw. Ministerstwo wydało specjalne oświadczenie w tej sprawie.
Realnie działający przedsiębiorcy nie muszą obawiać się wykreślenia z CEIDG. W przypadku braku numeru PESEL, Ministerstwo dokonało zmian bez konieczności ich angażowania. Wykreślenie dotyczy natomiast starych wpisów, które od lat nie były modyfikowane
Kiedy mija termin?
Numer PESEL należy zgłosić do CEIDG do 19 maja 2018 roku. Urzędnicy 2 lata temu wyznaczyli ostateczny termin na uzupełnienie luki.
Potrzeba uzupełnienia numeru PESEL może dotyczyć przedsiębiorców, którzy zarejestrowali działalność przed 1 stycznia 2012 roku lub od tego czasu nie dokonywali w rejestrze żadnych zmian. Przy każdej zmianie właściciele działalności są zobowiązani do podania numeru PESEL. Zatem jeśli od 2012 roku dane były aktualizowane, to nie ma potrzeby uzupełnienia ich o numer PESEL.
Wykreślenie dotyczy starych wpisów, które do dziś są w systemie, a które pochodzą ze starych ewidencji gminnych i od lat nikt ich nie zmieniał. To ok. 235 tys. wpisów. Wykreślenie ma charakter porządkujący, czyści rejestr z nieaktywnych wpisów, co jest niezbędne dla zachowania roli rejestru i bezpieczeństwa obrotu.
5 praktycznych porad, jak wybrać dobrego księgowego
Ministerstwo zapewnia, że numery PESEL przedsiębiorców udało się zweryfikować na podstawie numerów NIP lub REGON.
Ministerstwo dokonało samodzielnej weryfikacji wpisów w rejestrach publicznych. Samodzielnie zweryfikowało te wpisy, które nie posiadały numeru PESEL, ale miały numer NIP lub REGON i dla których była możliwość ustalenia numeru PESEL w bazie PESEL. W ten sposób uzupełniono kilkaset wpisów. Kolejnym działaniem była weryfikacja bazy danych przedsiębiorców bez numeru PESEL z bazami danych Głównego Urzędu Statystycznego oraz Ministerstwa Finansów. Na tej podstawie udało się dopisać numer PESEL kilkunastu tysiącom przedsiębiorców
Źródło: mpit.gov.pl
Przeczytaj:
CEIDG - dowiedz się wszystkiego na temat rejestru