fasolka szparagowa indeks glikemiczny fot. Adobe Stock, rBrent Hofacker

Indeks glikemiczny fasolki szparagowej. Jak przygotować fasolkę szparagową zgodną z niskim IG?

Fasolka szparagowa ma niski indeks glikemiczny równy 15. Im bardziej rozgotowana jest fasolka szparagowa, tym wyższy jej indeks glikemiczny. Żeby utrzymać niski IG fasolki szparagowej, gotuj ją krótko lub delikatnie blanszuj we wrzątku. Tak przygotowaną fasolkę mogą jeść nawet cukrzycy.
/ 16.06.2022 05:54
fasolka szparagowa indeks glikemiczny fot. Adobe Stock, rBrent Hofacker

Fasolka szparagowa cechuje się bardzo niskim indeksem glikemicznym. Mogą jeść ją osoby z cukrzycą, insulinoopornością i wszyscy dbający o sylwetkę. Fit fasolka szparagowa znajdzie miejsce w każdym jadłospisie.

Spis treści:

  1. Indeks glikemiczny fasolki szparagowej

Indeks glikemiczny fasolki szparagowej

Świeża fasolka szparagowa ma IG równy 15. Podobny indeks glikemiczny ma fasolka szparagowa zielona i żółta. Indeks glikemiczny poniżej 55 jest uważany za niski. Z powodzeniem można powiedzieć więc, że fasolka szparagowa ma bardzo niski IG.

Według niektórych źródeł indeks glikemiczny fasolki szparagowej jest nieznacznie wyższy i sięga 30-32. Niezależnie od tego, jakie dane przyjmie się za prawdziwe, IG fasolki szparagowej pozostaje w niskim zakresie.

Fasolka szparagowa a cukrzyca

Cukrzycy z powodzeniem mogą jeść fasolkę szparagową. Jeśli jest odpowiednio przygotowana, nawet w większych ilościach. Fasolka szparagowa należy do pokarmów, które cukrzycy mogą jeść bez ograniczeń.

Fasolka szparagowa ma dużo zalet w diecie cukrzyków i ogólnie osób, które powinny kontrolować poziom cukru we krwi:

  • Ma sporo błonnika, który syci i spowalnia wchłanianie węglowodanów.
  • Dostarcza prozdrowotnych witamin: folianów, witaminy C, witaminy E i nie tylko.
  • Kaloryczność fasolki szparagowej jest niewielka. Fasolka szparagowa syci, a nie tuczy. Jej jedzenie pozwala więc na zdrową utratę masy ciała.
  • Fasolka szparagowa zawiera wiele zdrowych antyoksydantów, które chronią komórki przed uszkodzeniami.

Cukrzycy, osoby z insulinoopornością, stanem przedcukrzycowym i innymi rozregulowaniami poziomu glukozy we krwi: wszyscy mogą jeść fasolkę szparagową nawet w dużych ilościach i cieszyć się jej właściwościami.

Jak przygotować fasolkę szparagową by utrzymać niski IG?

IG produktów nie jest niezmienny. Indeks glikemiczny produktów trzeba umieć utrzymać poprzez odpowiednią obróbkę. Czasami odpowiednie przygotowanie może nawet obniżyć IG niektórych potraw. Nie inaczej jest w przypadku fasolki szparagowej.

To produkt, który ma naturalnie niski indeks glikemiczny, wystarczy więc go nie „zepsuć” dodatkami podwyższającymi IG i agresywną obróbką.

Żeby utrzymać niski IG fasolki szparagowej:

  • Gotuj fasolkę szparagową krótko. Tak krótko, jak to możliwe.
  • Wkładaj fasolkę szparagową do gotującej się wody, by jak najkrócej miała z nią kontakt.
  • Gotuj fasolkę tak, by utrzymywała swoją jędrność.
  • Nie dodawaj do fasolki dodatków o wysokim IG: dressingu na bazie miodu, bułki tartej.
  • Podawaj fasolkę szparagową ze świeżymi warzywami i ziołami, które jeszcze bardziej obniżą jej indeks glikemiczny.
  • Dodawaj do fasolki szparagowej przeciwzapalnie działające przyprawy.

Fasolka szparagowa z okrasą przyjazną glikemii - przepis

Niestety najpopularniejsza forma serwowania fasolki szparagowej: z masłem i bułką tartą, nie jest wersją przyjazną glikemii i poziomowi cukru we krwi. Bułka tarta dostarcza wielu prostych węglowodanów, a w połączeniu z masłem jest bardzo kaloryczna. 

Przygotuj alternatywną, podobną w teksturze, a do tego bardzo zdrową okrasę do gotowanej fasolki szparagowej. Jeśli chcesz uzyskać efekt przypominający bułkę tartą na maśle, skorzystaj z drugiego przepisu. Jeśli chcesz uzyskać najzdrowszą wersję fasolki szparagowej dla cukrzyków (i nie tylko) i jesteś gotowa na kompromisy smakowe, sięgnij po przepis nr 1.

Najzdrowsza fasolka szparagowa o niskim IG

Składniki:

  • krótko gotowana fasolka szparagowa,
  • 2 łyżki siemienia lnianego,
  • 2 łyżki dowolnego tłuszczu: oliwy z oliwek, oleju lnianego, oleju z wiesiołka.

Sposób przygotowania:

  1. W młynku elektrycznym lub ręcznym zmiel siemię lniane (nie korzystaj z mielonego siemienia, jest o wiele mniej zdrowe).
  2. Wymieszaj mielone siemię z wybranym tłuszczem.
  3. Polej powstałą mieszanką fasolkę szparagową.

fasolka szparagowa o niskim IGfot. Fasolka szparagowa o niskim IG/ Adobe Stock, vpardi

Fasolka szparagowa ze zdrowszą „bułką tartą” o niskim IG

Jeśli nie celujesz w najzdrowszy przepis na fasolkę szparagową, a zadowoli cię po prostu coś o niskim IG, z jak najlepszym smakiem, skorzystaj z tego przepisu. Polubią się z nim nawet zatwardziali miłośnicy konserwatywnej kuchni. Okrasa z migdałów zamiast bułki tartej ma obniżony IG.

Składniki:

  • 2 łyżki mąki migdałowej lub migdałów,
  • 15 g masła,
  • gotowana fasolka szparagowa.

Sposób przygotowania:

  1. Zmiel migdały na mąkę.
  2. Na suchej patelni podpraż migdały.
  3. Dodaj masło i wymieszaj tak, jak w przypadku bułki tartej.
  4. Polej powstałą okrasą gotowaną fasolkę szparagową.

fasolka szparagowa z okrasa o niskim IGfot. Fasolka szparagowa z okrasą o niskim IG/ Adobe Stock, Brent Hofacker

Czytaj także:
Bób a cukrzyca. Jak obniżyć indeks glikemiczny bobu, by mogli jeść go cukrzycy?
Wielka pomyłka naukowców na temat arbuza. Przez lata źle oceniano jego właściwości
Truskawki a cukrzyca i insulinooporność. Czy przy problemach z cukrem poleca się jedzenie truskawek?