Cukier zabija!

Cukier gości w domu każdego z nas. Dodajemy go do herbaty, kawy, deserów i ciast. Jest to jeden z najsłynniejszych poprawiaczy nastroju – wystarczy pudełko czekoladek, albo torebka cukierków i już nasze samopoczucie ulega na pewien czas pozytywnym zmianom.
/ 30.11.2009 11:53
Cukier gości w domu każdego z nas. Dodajemy go do herbaty, kawy, deserów i ciast. Jest to jeden z najsłynniejszych poprawiaczy nastroju – wystarczy pudełko czekoladek, albo torebka cukierków i już nasze samopoczucie ulega na pewien czas pozytywnym zmianom.

Cukier występuje pod różnymi postaciami:
  • sacharoza – biały cukier, powszechnie stosowany (dwucukier)
  • fruktoza – cukier owocowy, występuje też w miodzie (cukier prosty)
  • laktoza – cukier znajdujący się w mleku (dwucukier)
  • glukoza – cukier prosty, będący podstawowym źródłem energii (cukier prosty)
Cukier zabija!
Postarajmy się je ograniczyć...
Ostatnim czasem wśród społeczeństwa zauważamy „epidemię” cukrzycy i otyłości. Spożywamy za dużo produktów bogatych w cukry. Nadmiar tych cukrów przekształcany jest w triacyloglicerole, odkładające się w formie tkanki tłuszczowej. Nie bez znaczenia jest to, jaki cukier wybieramy, najkorzystniej jest stosować te, które są łatwo przyswajalne przez nasz organizm.

Cukry proste i złożone
Spożywanie cukrów prostych powoduje szybki wzrost poziomu glukozy we krwi, co z jednej strony jest szkodliwe (hiperglikemia), a z drugiej strony stanowi ratunek w stanie niedocukrzenia (hipoglikemia).
Fruktoza wchłania się nieco wolniej, gdyż najpierw musi ulec przemianie w glukozę. Owocami zawierającymi jedynie glukozę są: banany, winogrona i daktyle.

Cukry złożone (skrobia, glikogen, celuloza ) wchłaniają się wolniej i nie powodują nagłych skoków poziomu glukozy we krwi, wiec ich stosowanie jest jak najbardziej wskazane (zboża, ziemniaki, kukurydza, rośliny strączkowe, orzechy).

Starożytna zasada umiaru jest ponadczasowa i odnosi się do wielu aspektów życia ludzkiego, w tym głównie do zdrowia. Jeżeli nie przesadzamy ponad normę ze wspomnianymi substancjami, możemy czuć się pozornie bezpieczni. Nie zwalania nas to jednak od okresowych kontroli ciśnienia oraz poziomu glukozy we krwi i dbałości o zdrowie nasze i rodziny.

Katarzyna Ziaja