Stres z pracy - 4 sposoby jak z nim walczyć

Stres w pracy - jak pokonać fot. Fotolia
Stresujesz się w pracy? Sprawdź, jak możesz sobie pomóc.
/ 21.08.2014 05:00
Stres w pracy - jak pokonać fot. Fotolia

Trudno uciec od stresu w pracy. Czasem ciśnienie skacze nam nawet podczas zwykłej rozmowy z szefem. Na szczęście napięcia związane z problemami zawodowymi można łatwo rozładować. Jak?

Sposoby na zarządzanie stresem w pracy:

     
Trenuj pozytywne myślenie

Pamiętaj, niezależnie od tego, gdzie i z kim pracujemy, większość naszych stresów bierze się z tego samego źródła - czyli z naszego umysłu. Kiedy bowiem nie patrzymy na sprawy z optymizmem, tylko popadamy w czarnowidztwo, stajemy się kłębkiem nerwów! Aby to zmienić...
  • Szukaj zawsze jasnych stron trudnych sytuacji. Ominął cię awans? Pomyśl: "Nie ma tego złego... Wciąż będę miała dużo czasu dla dzieci". To naprawdę działa!
  • Za każdym razem, gdy nawiedza cię jakaś negatywna myśl ("Nie poradzę sobie z tym!"), wrzuć dwa złote do skarbonki. Kiedy skarbonka już się napełni, kup komuś drobny upominek. To nauczy cię rozpoznawać stany wewnętrznego napięcia oraz  pozwoli lepiej kontrolować stres w pracy.

     
Postaraj się trochę zwolnić

To ważne, bo praca zbyt długa i bez odpoczynku to nie tylko większy stres, ale też mniejsza wydajność. A więc...
  • Po dwóch godzinach aktywności funduj sobie zawsze co najmniej kwadrans na całkowite odprężenie ciała i umysłu. Pamiętaj, nie chodzi o to, byś w tym czasie biegła do ekspersu z kawą czy zawzięcie plotkowała z koleżankami. Aby wzmocnić system nerwowy, świadomie spowolnij wszystkie swoje czynności: poruszaj się, mów, nawet myśl wolniej.
  • Kiedy poczujesz się już odprężona, zamknij oczy i jeszcze przez pięć minut wyobrażaj sobie jakieś swoje ulubione miejsce, do którego się powoli zbliżasz. Zobacz tam siebie, odstresowaną, uśmiechniętą, rozkoszującą się prawdziwym spokojem. Stawisz potem czoło wszystkim przeciwnościom losu!


Złap zdrowy dystans

Masz skłonność do wyolbrzymiania błahych spraw? Stres w pracy będzie mniejszy, gdy nauczysz się widzieć rzeczy w ich właściwych proporcjach. A więc...
  • Gdy czujesz narastające napięcie (bo np. szef źle ocenił twoją pracę), usiądź w jakimś zacisznym miejscu i wyobraź sobie siebie za 20-30 lat. Teraz przyjrzyj się swoim dzisiejszym troskom właśnie z tej perspektywy i zastanów się: na ile ten dzisiejszy kłopot będzie wtedy ważny? Przekonasz się, problem, którym obecnie tak się zamartwiasz, szybko straci na znaczeniu!


Akceptuj to, co nieuniknione

Ta umiejętność przyda ci się choćby wtedy, gdy czujesz się zirytowana, bo szef zlecił ci do wykonania jakieś nużące, pracochłonne zadanie. Aby się z tym uporać...
  • Musisz uporządkować akta? Żmudne zajęcie stanie się dla ciebie mniej stresujące, gdy będziesz je wykonać z takim zaangażowaniem, na jakie cię tylko stać. Nie pozwól, by rozpraszał cię komputer czy telefony. Skup się tylko na tej jednej pracy, poświęcając jej całą uwagę. Zobaczysz, błyskawicznie się ze wszystkim uporasz i... poczujesz wielką satysfakcję!

Przeczytaj również:


Jak otrzymać awans?
Jak zwiększyć swoją efektywność w pracy?

Autorka jest redaktorką dwutygodników "Przyjaciółka" i "Pani domu".

Redakcja poleca

REKLAMA