Jeśli obowiązków zarówno tych zawodowych, jak i rodzinnych jest coraz więcej wówczas pojawia się stres. Jedna z moich klientek na coachingu menadżerskim powiedziała: „W pracy stresuje zarówno brak czasu na wypicie filiżanki kawy, jak i picie tej kawy przez osiem godzin pracy”.
Czym jest stres?
Stres to brak równowagi między tym, co mamy do zrobienia, a naszymi możliwościami. Dla psychiki obciążające jest zarówno obciążenie zbyt wieloma obowiązkami, jak i zbyt mało wymagań w stosunku do naszych umiejętności. Kiedy wymagania, obowiązki, zadania są nieproporcjonalne do naszych możliwości, organizm próbuje się bronić. Jeśli mu się nie uda, wówczas pojawiają się zgubne skutki stresu, takie jak: nerwowość, nadpobudliwość, reakcje nieadekwatne do sytuacji, zmienność nastoju, zaburzenia układu pokarmowego, zespół jelita drażliwego, problemy neurologiczne, stany depresyjne (szczególnie u kobiet), silne nerwice oraz ogólny spadek odporności i wydajności organizmu.
Każdy człowiek przeżywa stres na swój sposób. Jednak psychologowie wyróżniają dwa style radzenia sobie ze stresem: orientację na wycofanie oraz orientację na działanie.
Polecamy: Zalety zdrowego odpoczynku
Orientacja na wycofanie
Niektóre z kobiet na wysokich stanowiskach silniej reagują na sytuacje stresogenne i w momencie stresu odwlekają podjęcie decyzji. Często radzą się swoich pracowników lub przełożonych. Mają skłonność do efektu „przeżuwania” tego co ich spotkało. Ciągle analizują i dręczą się po cichu, co mogły zrobić lepiej lub dlaczego im się nie udało.
W sytuacjach stresowych często zdarza im się odczuwać lęk, niepokój, przyspieszone bicie serca, płytki oddech. Częściej zdarzają się stany depresyjne oraz częściej ulegają uzależnieniom: od papierosów, słodyczy czy jedzenia.
Orientacja na działanie
Reakcje niektórych kobiet na stres skutkują walecznością, szybciej podejmują one decyzję. Cechuje ich postawa zadaniowa. Kombinują, zastanawiają się, co można zrobić w zaistniałej sytuacji i jak można z niej wyjść. Działają, a nie chowają się za radami innych, podejmują działanie, a nie uciekają. To właśnie te kobiety łatwiej osiągają sukces, ponieważ stres dodaje im energii do pracy i mobilizuje do rozwiązywania napotkanych problemów.
Kobiety zorientowane na działanie znają sposoby, by odreagować złe emocje oraz potrafią chłodno i rozsądnie podejmować nawet najtrudniejsze decyzje w sytuacjach stresogennych. Są to bizneswoman, które nie rozpamiętują porażek, tylko zastanawiają się, co można na nie poradzić, by uniknąć ich w przyszłości.
Dowiedz się więcej: Pierwszy dzień w pracy - jak pokonać stres?