Zgodnie z polskim prawem w ciągu roku ustanowionych jest 13 dni świątecznych, które są wolne od pracy. Pracodawca nie może nakazać nam być tego dnia w miejscu pracy. Co jednak w przypadku, gdy któryś z tych dni ustawowo wolnych od pracy przypada w weekend? Czy przez to tracimy niejako wolny dzień, bo i tak mamy wolne z racji weekendu?
Kiedy dostaniemy dodatkowy dzień wolny?
Sprawa wygląda różnie, w zależności od tego, czy świąteczny dzień wypada w sobotę czy w niedzielę. Jeżeli przypada on w niedzielę, faktycznie nie dostaniemy z tego tytułu żadnego dodatkowego dnia wolnego w tygodniu, ponieważ niedziela i tak jest z reguły dniem wolnym od pracy. Inaczej wygląda ta sytuacja w momencie, kiedy dzień świąteczny przypada w sobotę - wtedy pracodawca ma obowiązek oddać nam ten dzień w inny dzień w tygodniu pracy.Tygodniowy wymiar czasu pracy
Tygodniowy wymiar pracy w Polsce wynosi 40 godzin. Kiedy jednak w danym tygodniu wypada dzień świąteczny, wymiar czasu pracy wynosi 32 godziny (dzień świąteczny jest wolny) - niezależnie od tego, czy święto wypada w środku tygodnia, czy w sobotę. W związku z tym pracodawca ma obowiązek dać nam wolny dzień za sobotę tak, by tygodniowy wymiar pracy wynosił faktycznie tyle, ile nakazuje ustawa.Dodatkowe dni wolne od pracy w 2015 roku
W związku z tym, że niektóre dni świąteczne wypadają w soboty i pracodawcy muszą dać nam za nie dodatkowe dni wolne w tygodniu, w 2015 roku otrzymamy 2 dodatkowe wolne dni:- za 15 sierpnia (święto Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny);
- za 26 grudnia (Drugi Dzień Świąt Bożego Narodzenia).