Czy podczas urlopu musisz odbierać telefon od szefa? Sprawdź, co na to prawo

czy podczas urlopu musisz odbierać telefon od szefa fot. Adobe Stock, Anna
Telefon od szefa dzwoniący podczas urlopu może skutecznie uprzykrzyć relaks. Czy pracownik musi odbierać telefon od szefa? Co się stanie, jeśli tego nie zrobi? Marcin Stanecki, Główny Inspektor Pracy, wskazuje, że odbieranie telefonów podczas urlopu powinno wliczać się do czasu pracy.
/ 24.06.2024 13:15
czy podczas urlopu musisz odbierać telefon od szefa fot. Adobe Stock, Anna

Prawo do nieprzerwanego odpoczynku jest podstawowym prawem pracownika. Co w takim razie zrobić, jeśli w tym czasie zadzwoni szef?

Spis treści:

  1. Prawo do bycia offline
  2. Odbieranie telefonów na urlopie wliczane w czas pracy
  3. Pracownik nie musi odbierać telefonu podczas urlopu

Prawo do bycia offline

Prawo do bycia offline jest kluczowe dla dobrego samopoczucia fizycznego i psychicznego pracowników. Z tego powodu rezolucja  Parlamentu Europejskiego z 21 stycznia 2021 r. wprowadziła prawo do bycia offline.

Jest ono rozumiane jako prawo pracownika, aby poza czasem pracy nie angażował się w czynności  związane z pracą, także za pomocą narzędzi cyfrowych, takich jak e-maile, rozmowy telefoniczne, czy wiadomości wysyłane za pomocą komunikatorów internetowych.

Odbieranie telefonów na urlopie wliczane w czas pracy

A co, jeśli pracodawca zadzwoni do nas, gdy będziemy na urlopie? Czy musimy odebrać telefon od szefa?

Zdaniem Marcina Staneckiego, Głównego Inspektora Pracy, pracownik ma zagwarantowany czas do odpoczynku dobowego. Stanecki ma też jasne zdanie, jeśli chodzi o odbieranie maili i telefonów przez pracownika na urlopie.

Jeżeli pracownik odbiera maile albo telefony od pracodawcy na urlopie, to wliczamy mu to do czasu pracy. Każdy taki dzień należy traktować jak dzień pracy. Pracownik nie ma prawa ani obowiązku, żeby jakichkolwiek telefonów i maili na urlopie odbierać 

– zaznaczył Główny Inspektor Pracy cytowany przez gospodarka.dziennik.pl.

Jak zauważa infor.pl, Państwowa Inspekcja Pracy zwraca uwagę, kiedy pracownik powinien odebrać telefon. Pracodawca może ustalić w przepisach wewnątrzzakładowych, że pracownik ma obowiązek odebrać połączenie przychodzące z telefonu służbowego – w praktyce dotyczy to pracowników odpowiedzialnych za usuwanie nagłych awarii.

Pracownik nie musi odbierać telefonu podczas urlopu

 Pracodawca nie powinien też wymagać, by pracownik podczas urlopu miał dostęp do służbowego laptopa czy telefonu. Pracodawca nie może też w żaden sposób karać pracownika, który nie odbierze telefonu w czasie urlopu. 

Czytaj także:
„Zasada 8-1-5”, czyli jak najlepiej zaplanować urlop
Jak zabezpieczyć kwiaty przed wyjazdem na urlop? Sprawdzone porady
Jest szansa na dodatkowe 2 dni urlopu. Skorzystają z tego pracownicy tylko jednego zawodu

Redakcja poleca

REKLAMA