Ponadto kobieta zaspokaja w ten sposób takie potrzeby jak: poczucie bezpieczeństwa, poczucie przynależności do konkretnej grupy społecznej i zawodowej, docenianie jej wartości jako pracownika, podniesienie jej samooceny, nawiązywanie oraz utrzymywanie relacji interpersonalnych, możliwości rozwoju osobistego i zawodowego.
Dlatego też coraz więcej kobiet, jako nadrzędny cel, stawia sobie pracę.
Niestety bardzo często pojawiają się bariery w przypadku awansu kobiet w strukturze pionowej. Mówimy tu o tzw. efekcie szklanego sufitu. Według tego zawijaka, kobiety zajmują określone stanowiska, lecz nie są to funkcje najważniejsze w firmie. Zadecydowanie łatwiej można spotkać kobiety w charakterze podwładnych niż przełożonych.
Z jednej strony można zauważyć bariery zewnętrzne, które są przeszkodami w zajmowaniu stanowisk kierowniczych czy dyrektorskich. Jednak warto się przyjrzeć również drugiej stronie tego zjawiska. Kobiety jeszcze często same mają obawy przed zajmowanie stanowisk wymagających przewodzenia innym.
Rola lidera wymaga od osoby posiadania wielu cech, tj. umiejętność podejmowania szybkich i trafnych decyzji, wzięcie odpowiedzialności za podwładnych, delegowanie zadań, ustalanie systemu nagród i kar dla pracowników, ocenianie innych oraz kontrolowanie ich działań. Te wszystkie cechy są niezbędne w przypadku kierowania innymi, często są również obce kobietom, ponieważ te zachowania są bardziej wzmacniane u mężczyzn, począwszy od wieku szkolnego.
Kierownicze stanowiska niosą za sobą również konieczność poświęcania większej ilości czasu oraz większego zaangażowania emocjonalnego, a często jest to sprzeczne z oczekiwaniami kobiet wobec pracy.
Zobacz też : Asertywność w pracy
Kobiety koncentrują się na awansie poziomym czyli rozwijaniu swoich umiejętności w ramach danego stanowiska tak, aby w jak największym stopniu powiększyć swoje kwalifikacje oraz stać się w pewnym obszarze ekspertem. Jest to zdobywanie nowej wiedzy i umiejętności, a rzadziej kierowanie innymi.
Powszechnie wiadomo, że kobietom ciężej przychodzi awans zawodowy, jednak należy się dokładnie przyjrzeć powodom, dlaczego tak się dzieje. Może się okazać, że w wielu przypadkach kobiety same odrzucają możliwość podejmowania wyższych stanowisk, by nie być zbyt obciążonymi obowiązkami zawodowymi, a co za tym idzie, mieć więcej czasu na życie prywatne, rodzinne.
Zobacz też : Problemy zawodowe przyczyna kryzysu w związku