Przeprowadzka może wiązać się ze zmianą adresu zameldowania. Oczywiście nie zawsze go zmieniamy, ale jeśli już przenosimy się gdzieś na stałe, warto to zrobić. Unikniemy dzięki temu rozbieżności między adresem korespondencyjnym i adresem zameldowania i zawsze będziemy mieli pewność, że wszelkie dokumenty będą docierały pod właściwy adres.
Zmiana adresu zameldowania a wymiana dokumentów
Kiedy już dokonamy meldunku w urzędzie miasta lub dzielnicy nowego zamieszkania (obecnie można to zrobić nawet przez internet), musimy poinformować o tym fakcie kilka instytucji, jednak wymiana dokumentów nie będzie konieczna.
Od 1 marca 2015 roku nie musimy z tego powodu wymieniać dowodu osobistego. Na nowych dokumentach i tak nie ma informacji o adresie zameldowania. Nie trzeba też wymieniać paszportu.
Jeszcze do niedawna dokumentem, który należało wymienić (i za tę wymianę zapłacić) było prawo jazdy. Tutaj także przepisy się zmieniły i od 4 marca 2019 roku nie trzeba wymieniać prawa jazdy po zmianie adresu zameldowania czy zamieszkania. W nowym dokumencie nie ma już rubryki z informacją o adresie.
Gdzie należy zgłosić zmianę adresu zameldowania?
Zmiana adresu zameldowania wymaga późniejszego poinformowania o tym fakcie instytucji, w których podaje się adres zameldowania, to znaczy:
- zakład pracy,
- bank,
- operator telefoniczny / telewizyjny, dostawca internetu,
- ubezpieczyciel,
- przychodnia lub usługodawca prywatnej opieki medycznej,
- ZUS,
- dostawca mediów: gazu, prądu, wody,
- przedszkole lub szkoła dziecka.
Czy o zmianie adresu zameldowania trzeba poinformować urząd skarbowy? To zależy od tego, czy adres zameldowania jest tożsamy z adresem zamieszkania. Jeśli adres zameldowania jest inny, należy złożyć w urzędzie zgłoszenie aktualizacyjne na formularzu ZAP-3.
Jeśli natomiast adresem zamieszkania jest ten, pod którym jesteś zameldowana, nie ma takiej potrzeby, ponieważ urząd dysponuje informacją o zmianie meldunku na podstawie danych z rejestru PESEL.
Pierwotna treść artykułu została opublikowana 22.02.2016.
To też warto wiedzieć:Co mówi o tobie twój nr PESEL?Jak długo przechowywać dokumenty?Jak sprawdzić swój NIP?Jak otrzymać pomoc z opieki społecznej?