Gdzie należy zgłosić zmianę adresu zameldowania fot. Fotolia

Gdzie i kiedy należy zgłosić zmianę adresu zameldowania

Nie zapomnij o dopełnieniu tego obowiązku.
Milena Oszczepalińska / 18.01.2019 16:39
Gdzie należy zgłosić zmianę adresu zameldowania fot. Fotolia

Przeprowadzka może wiązać się ze zmianą adresu zameldowania. Oczywiście nie zawsze go zmieniamy, ale jeśli już przenosimy się gdzieś na stałe i mamy taką możliwość, powinniśmy zmienić ten adres. Unikniemy dzięki temu rozbieżnościom między adresem korespondencyjnym i adresem zameldowania i zawsze będziemy mieli pewność, że wszelkie dokumenty będą docierały pod właściwy adres. 

Wymiana dokumentów po zmianie adresu zameldowania

Kiedy już dokonamy zmiany meldunku w urzędzie miasta lub dzielnicy nowego zamieszkania, musimy poinformować o tym fakcie wiele instytucji. Co ważne, od 1 marca 2015 roku nie musimy z tego powodu wymieniać dowodu osobistego. Na nowych dokumentach i tak nie ma informacji o adresie zameldowania. Nie trzeba też wymieniać paszportu. 

Inaczej sytuacja wygląda z prawem jazdy. Jeśli je posiadamy, musimy wymienić dokument na nowy. I tu ważna informacja, wymienione prawo jazdy jest terminowe! Zgodnie z ze zmianami po 2013 roku ważność prawa jazdy nie może być dłuższa niż 15 lat. To oznacza, że nawet jeśli stary dokument jest ważny bezterminowo, po jego wymianie będzie trzeba zmieniać go regularnie, maksymalnie co 15 lat.

Opłata za wymianę prawa jazdy z tytułu zmiany adresu zameldowania wynosi ok. 100 zł. 

W celu wymiany prawa jazdy należy okazać w urzędzie stary dokument, zdjęcie z widocznym lewym profilem oraz wniosek o wydanie nowego prawa jazdy.

Gdzie należy zgłosić zmianę adresu zameldowania?

Oprócz wymiany prawa jazdy, należy jeszcze zmienić informację o adresie zameldowania we wszystkich tych instytucjach, w których go podawaliśmy, to znaczy:

  • w zakładzie pracy;
  • w banku;
  • u operatora telefonicznego / telewizyjnego, dostawy internetu. 
  • u ubezpieczyciela, jeśli mamy jakąś umowę ubezpieczeniową;
  • w przychodni lub u usługodawcy prywatnej opieki medycznej;
  • w ZUS-ie;
  • u dostawców mediów: gazu, prądu, wody;
  • w przedszkolu lub szkole dziecka.

Nie trzeba natomiast informować o zmianie adresu urzędu skarbowego. Nowy adres jest automatycznie aktualizowany w naszych danych PESEL. 

Zobacz też:

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (3)
/15.05.2018 00:01
Dziś ten banknot jest wart conajniej 3 x więcej niż w dniu emisji. Zainteresowanych tym i pozostałymi banknotami kolekcjonerskimi zapraszam na numizmatyczny.com
/24.10.2017 14:09
nie pisz bzdur! jesli nowy adres zamieszkania jest taki sam jak zameldowania, nie musisz go podawac w us
/11.10.2017 15:06
W ZUSie powiedzieli mi, że nowy adres muszę zgłosić u pracodawcy, z kolei on dopiero zgłasza to w Zus, natomiast w Urzędzie Skarbowym musiałam wypełnić ZAP3. W artykule jest odwrotnie, ciekawe...