Księga wieczysta – formalności i opłaty
Dowiedz się, co musisz przygotować i na jakie wydatki powinnaś być przygotowana.

Choć zasadniczo nie ma obowiązku zakładania księgi dla każdej nieruchomości czy lokalu, to warto to zrobić, bo księga ułatwia przeprowadzenie wszelkich formalności związanych z obrotem nieruchomości. Dla danej nieruchomości taką księgę wieczystą zakłada się tylko raz.
Kiedy musisz założyć księgę wieczystą?
Należy to zrobić:
- Przy kupnie mieszkania na kredyt. Bank wymaga, by pożyczka była zabezpieczona tzw. hipoteką, czyli odpowiednim wpisem do księgi wieczystej.
- Przy nabyciu nowego mieszkania od dewelopera lub spółdzielni mieszkaniowej.
W tym drugim przypadku formalności związane z założeniem księgi załatwia za ciebie notariusz, przed którym następuje przeniesienie własności nieruchomości. W akcie notarialnym zamieszcza wniosek o założenie księgi wieczystej i wpisanie do niej twoich praw. Akt przesyła następnie do wydziału ksiąg wieczystych w sądzie rejonowym. On też pobiera opłatę związaną z założeniem księgi.
Jak sporządzić wniosek?
Jeśli sama zakładasz księgę, musisz wypełnić stosowny wniosek (druk KW-ZAL jest dostępny w sądzie lub na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości – www.ms.gov.pl) i złożyć go w sądzie właściwym dla miejsca położenia nieruchomości.
Wniosek o wpis powinien zawierać:
- adres, opis nieruchomości, miejsca jej położenia oraz jej przeznaczenie (mieszkalna, użytkowa itp),
- listę wszystkich ewentualnych współwłaścicieli,
- powołanie tytułu własności (chodzi o to, na jakiej podstawie jesteś właścicielką),
- oświadczenie, że nie wiesz o istnieniu ograniczonych praw rzeczowych (np. służebności).
Do wniosku powinnaś dołączyć:
- dokumenty potwierdzające twoje prawo do konkretnej nieruchomości (np. umowa kupna–sprzedaży, darowizny, zaświadczenie ze spółdzielni mieszkaniowej o przysługującym prawie do lokalu.),
- dokumenty stanowiące podstawę oznaczenia nieruchomości:
- wypis z rejestru gruntów,
- wyrys z mapy ewidencyjnej,
- wykaz zmian gruntowych sporządzony przez geodetę,
- zaświadczenie ze spółdzielni określające położenie lokalu oraz jego powierzchnię – w przypadku lokalu spółdzielczego.
Jeśli sąd natomiast korzysta z systemu księgi elektronicznej – trzeba wypełnić formularz elektroniczny dostępny na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości (http://www.ms.gov.pl/kw/kw_zal.pdf).
Uwaga! Wszystkie dokumenty, będące podstawą wpisu, muszą być złożone w oryginałach bądź odpisach wydanych i poświadczonych przez instytucje, które je sporządziły.
Sąd na tzw. posiedzeniu niejawnym, czyli bez obecności zainteresowanych osób, sprawdza dane z ewidencji gruntów i bada, czy dokumenty są autentyczne. Następnie powiadomi cię o założeniu księgi i poda jej numer (przekaże go jednocześnie do gminnego rejestru gruntów). Warto go zapamiętać – będzie potrzebny przy dokonaniu wpisu w księdze.
Ile kosztuje wpis do księgi wieczystej?
To zależy od tego, czego dotyczy wniosek.
Zapłacisz:
- 200 zł – za wpis prawa własności, użytkowania wieczystego;
- 200 zł – za wpis hipoteki;
- 150 zł – za wpis własności, użytkowania wieczystego lub spółdzielczego prawa do lokalu na podstawie dziedziczenia, zapisu lub działu spadku , albo zniesienia współwłasności także po podziale majątku dorobkowego małżonków;
- 150 zł za wniosek o wpis:
– własności, użytkowania wieczystego, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu nabytego w wyniku podziału majątku wspólnego po ustaniu wspólności majątkowej między małżonkami;
– własności nieruchomości rolnej o powierzchni do 5 ha;
- 100 zł – za wykreślenie wpisu hipoteki z księgi.
- 60 zł za wniosek o:
– założenie księgi wieczystej,
– połączenie nieruchomości w jednej księdze, która jest już prowadzona, niezależnie od liczby prowadzonych nieruchomości- odłączenie nieruchomości lub jej części,
– sprostowanie działu I-O (działu I).
Z księgi wieczystej możesz zrobić odpis (będzie go np. wymagał bank, w którym chcesz wziąć kredyt). Musisz jednak za to zapłacić:
- 30 zł za odpis zwykły,
- 60 zł za odpis zupełny,
- 1 zł za każdą kserokopię dokumentu z księgi,
- 10 zł za zamknięcie księgi.
Szczegółową informację temat wysokości opłat znajdziesz w ustawie o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (dostępna na stronie bip.ms.gov.pl/pl/rejestry-i-ewidencje/nowa-ksiega-wieczysta).
Warto wiedzieć:
- Od ubiegłego roku możliwe jest także uzyskanie odpisu z księgi wieczystej, wyciągu lub zaświadczenia o zamknięciu księgi przez internet. Obowiązujące przepisy pozwalają na złożenie wniosku on line o wydanie odpowiedniego dokumentu w Centralnej Informacji Ksiąg Wieczystych. Umożliwi ona samodzielne wydrukowanie dokumentu za pośrednictwem internetu. Takie wydruki mają moc dokumentów wydawanych przez sąd!
- Centralna Informacja Ksiąg Wieczystych pobiera opłaty przy składaniu wniosków za pośrednictwem internetu:
- 20 zł – od wniosku za wydanie zwykłego odpisu,
- 50 zł – od wniosku za wydanie zwykłego odpisu,
- 5–20 zł – od wniosku o wyciąg z księgi. Opłata zależy od tego, z ilu działów księgi potrzebny jest ci wyciąg.
Przeczytaj również:
Jak sprawdzić dewelopera przed kupnem mieszkania
Jak przekształcić działkę z rolnej na budowlaną

