Gdzie poskarżyć się na bank - porady
Bank źle naliczył prowizję lub opóźnił ważny przelew? Kierowanie sprawy do sądu to nie jedyne wyjście!

Oczywiście, każdy spór można skierować na drogę sądową. Dla wielu osób to jednak przerażająca perspektywa z powodu konieczności poniesienia kosztów oraz perspektywy długiego oczekiwania na finał sprawy. Warto więc spróbować najpierw innej metody.
Złóż reklamację w oddziale banku
Najpierw ponownie przeczytaj umowę zawartą z bankiem oraz regulamin bankowy związany z daną umową. Tam powinnaś znaleźć zapisy dotyczące sposobu składania reklamacji oraz terminu jej rozpatrzenia. Następnie skontaktuj się z bankiem.
Jeśli jest to drobna sprawa, możesz zrobić to telefonicznie (np. poprzez infolinię) lub drogą e-mailową, ale gdy dotyczy znacznej kwoty – załatw to osobiście.
Reklamację najlepiej złożyć w formie pisemnej. Banki często mają specjalny druk do jej zgłaszania.
Składając dokument, poproś o wydanie potwierdzenia, na którym będzie podana data przyjęcia skargi.
Reklamacja powinna zawierać:
- twoje dane (imię, nazwisko, adres),
- datę złożenia skargi,
- szczegółowy opis zastrzeżeń dotyczących niezgodnych z umową działań banku,
- twoje ewentualne roszczenie (np. żądasz odszkodowania za nienależyte wykonanie czynności bankowych),
- twój podpis.
Bank ma 30 dni na ustosunkowanie się do twojej reklamacji. Termin może ulec przesunięciu, gdy np. problem wiąże się z kartami płatniczymi. Jeśli twoją reklamacja zostanie uznana, masz problem z głowy.
Skieruj sprawę do Arbitra Bankowego
Gdy złożenie reklamacji nie poskutkowało, możesz zwrócić się o rozstrzygnięcie do Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego.
Rozpatruje on sprawy dotyczące roszczeń pieniężnych, ale wyłącznie do kwoty 8 tys. zł (gdy jest wyższa, spór rozstrzyga sąd cywilny).
Wniosek powinien zawierać:
- twoje dane (imię, nazwisko, adres),
- oznaczenie banku,
- określenie wysokości rekompensaty,
- uzasadnienie żądania,
- wskazanie dowodów w postaci dokumentów na poparcie twoich twierdzeń,
- dowód opłaty za wniosek (wynosi ona 50 zł, chyba że wartość przedmiotu sporu jest niższa - wtedy odpowiednio 20 zł).
Do wniosku należy dołączyć dokument potwierdzający zakończenie postępowania reklamacyjnego w banku lub oświadczenie, że w terminie 30 dni nie uzyskałaś z banku odpowiedzi na swoją skargę.
Werdykt arbitra jest ostateczny i bank musi się do niego zastosować.
Adres: Bankowy Arbitraż Konsumencki, ul. Kruczkowskiego 8, 00-380 Warszawa, tel. 22 48 68 400
Poproś o rozstrzygnięcie Sąd Polubowny
Jeśli nie załatwiłaś sprawy u Arbitra, możesz zwrócić się do Sądu Polubownego. Jest jednak warunek - wartość przedmiotu sporu, czyli twoje żądanie musi przekraczać 500 zł. Masz do wyboru:
- Mediację; muszą na nią wyrazić zgodę obie strony sporu – ty i instytucja finansowa. Zawarta ugoda lub wyrok ma taki skutek, jak wyrok sądu powszechnego.
Opłata za mediację wynosi przy wartości przedmiotu sporu do 10 tys. zł – 100 zł od każdej ze stron, powyżej 10 tys. zł – 250 zł od każdej ze stron.
Jeżeli dojdzie do porozumienia pomiędzy stronami, każda z nich odzyska 70 proc. opłaty. W wypadku braku ugody, opłata przepada. - Postępowanie arbitrażowe, w którym arbiter rozstrzyga, kto ma rację w powstałym sporze. I w tym wypadku obie strony konfliktu muszą się na to zgodzić. Opłata jest stała i wynosi 250 zł.
Adres: Sąd Polubowny przy KFN, Plac Powstańców Warszawy 1,
00-950 Warszawa.
Na podst. A. Hass, Gdzie poskarżyć się na bank, "Przyjaciółka", nr 22/2013

