Ostatnio bardzo popularne i modne słowo, co kryje się pod jego pojęciem oraz co oznacza? Opisuje w rzeczywistości to, na co można wpływać i co zmieniać we własnym wyglądzie. Wywieranie wrażenia! Przyciąganie uwagi!
Techniki przyciągania uwagi w kontaktach społecznych oparte są przede wszystkim na zasadach komunikacji niewerbalnej. Najważniejszą metodą jest oddziaływanie poprzez swój wygląd. Oceny dokonuję się w pierwszych 30 sekundach spotkania, potwierdzają to bania. Więc jak nas widza tak oceniają .Jesteśmy w stanie sklasyfikować daną osobę tylko i wyłącznie po tym jak wygląda. Czy jest to trafne, czy nie - to już inna kwestia. Najważniejsze jednak jest to, że możemy wpływać na swój wizerunek, a poprzez to - modyfikować opinie innych. Taki sposób wykorzystywany jest w wielu aspektach naszego życia: począwszy od autoprezentacji, przez sztukę negocjacji, manipulacji, kreację polityczną aż do kontaktów osobistych.
Co to takiego autoprezentacja – zindywidualizowana prezentacja własnych zalet . Porównajmy do reklamy obrazu informującego o tym, co jest w środku. Jednak niektóre cechy charakterystyczne naszego wyglądu jak wzrost, kształt nosa itp, a przede wszystkim nasz temperament są do pewnego stopnia niezmienne, dziedziczne. Za to sposób w jaki chodzimy, stoimy gestykulujemy jest wynikiem praktyki, nawyków. Ubiór, uczesanie, makijaż jest zależny tylko i wyłącznie od naszego własnego wyboru podyktowanego, w głównej mierze, modą i wygodą. Ogólnie na wizerunek wpływają: doświadczenie, ocena nas przez innych i nasza chęć zmiany. Mając informację jak jesteśmy odbierani przez otoczenie, możemy starać się intensyfikować pożądany efekt lub niwelować niekorzystny. Całokształt odbierany jest jako wskaźnik naszej przeszłości czyli inaczej - naszego doświadczenia oraz naszych kwalifikacji. To właśnie ten mechanizm determinuje ocenę naszej osobowości zanim jeszcze cokolwiek uda nam się powiedzieć. Postawa ciała, jaką przybierzemy może świadczyć o poziomie charyzmy, pewności, zaufania, szacunku do siebie oraz o stylu komunikowania się. Jednak najwięcej informacji płynie z naszej twarzy.
Wywieranie wpływu wykorzystywane są bardzo często w kontaktach zawodowych: podczas prowadzonych negocjacji, zawierania umów, czy rekrutacji pracowników. Coraz częściej również szkolimy się w zakresie tworzenia własnego wizerunku oraz wywierania określonych presji poprzez wygląd i postawę ciała. Z tego wynika, że poprzez postrzeganie naszego wyglądu interpretowane są nasze zdolności i wiarygodność.
W kontaktach partnerskich: występują inne niż w biznesie sposoby przyciągania uwagi i sprawiania określonego, pożądanego wrażenia. Psychologowie wciąż zastanawiają się nad istotą tak zwanego pierwszego wrażenia. Chodzi tutaj o procesy poznawcze bardzo silnie zabarwione emocjonalnie. Kilka pierwszych sekund ma kluczowe znaczenie dla formowania sądu o nowo poznanej osobie.
Pierwsze minuty kontaktu i spojrzenie pada na okolice twarzy. Słusznie więc kobiety przywiązują dużą wagę do dobrej fryzury i ładnego makijażu. Świetnie ułożone włosy i doskonały make-up przyćmią niedoskonałości figury, ale nigdy odwrotnie. Pierwsze minuty kontaktu i spojrzenie pada na okolice twarzy. Słusznie więc kobiety przywiązują dużą wagę do dobrej fryzury i ładnego makijażu. Świetnie ułożone włosy i doskonały make-up przyćmią niedoskonałości figury, ale nigdy odwrotnie.Dlatego też, jeśli chcemy być trafnymi obserwatorami zachowań niewerbalnych innych ludzi lub też pragniemy umiejętnie kierować własnym wyglądem i skutecznie przyciągać uwagę otoczenia, musimy dobrze znać nie tylko to, co mówią całe nasze ciała, ale przede wszystkim twarze. Kontrolując własną aparycję warto więc zainwestować w siebie. Najlepiej zacząć od zapisania się na jedną konsultację u profesjonalnej wizażystki. Niektóre z nas próbują wziąć sprawy w swoje ręce, jednak samodzielny wizaż i stylizacja sprawiają często niemałe trudności.
Psychologia społeczna wyróżnia trzy typy osobowościowe charakteryzujące się odmiennym stosunkiem do własnego wyglądu.
Osobowości neutralne- ubierające się przede wszystkim wygodnie, dbające o siebie, często brakuje im wyczucia własnego stylu. Wybierają klasyczne fryzury, w makijażu kierują się minimalizmem. Mają niewielką świadomość tego, że inni ich obserwują i wyciągają z tego wnioski. Wiedzą, że muszą stosownie wyglądać, ale dbanie o siebie traktują rutynowo. Styl ten charakteryzuje się konformizmem, a czasem po prostu lękiem, wynikającym z braku pomysłowości w zakresie stylizacji, brakiem pomysłu na siebie. Osoba tego typu opiera się na przeświadczeniu, że na ubrania i kosmetyki nie warto wydawać zbyt dużo pieniędzy.
Z kolei osobowości wyraziste - przywiązuj dużą wagę do wyglądu. Lubią się ubierać, malować, mają pomysły na różne fryzury - eksperymentują i nie boją się tego. Starannie decydują o tym, jak chcą danego dnia, w danej sytuacji wyglądać. Wkładają w to wysiłek, nierzadko większe niż inni pieniądze. Takie osoby używają stylizacji własnego wyglądu, aby wyrazić swoją osobowość. Jest to bardzo pozytywny wizerunek, świadczący o kreatywności i odwadze. Eksperymenty z fryzurami i makijażami pozwalają lepiej poznać samych siebie, a przede wszystkim nabrać dystansu. Dlatego też, osoby wyraziste są lepiej odbierane przez innych ludzi. Uznawane są nie tylko za kompetentne i stanowcze, ale także silne osobowościowo. Jednak, w tym przypadku istnieje czasem niebezpieczeństwo. Nadmierne przywiązywanie uwagi do własnego wyglądu może być sposobem na ukrycie prawdziwego ja, może stać się jedynie kostiumem do odegrania określonej roli.
Trzecią grupą są osobowości negujące. To te, które pozornie nie przejmują się swoim wyglądem. Ich ubrania są nieschludne, niemodne, źle dobrane z fasonu i kolorystycznie. Mają niezadbane włosy, zero makijażu. Taka postawa najczęściej wiąże się z pewnymi zaburzeniami samooceny. Może być to powód poczucia niskiej wartości i utwierdzania się w tym. Myślenie - nie zadbam o siebie bo nie jestem wart uwagi innych, jestem gorszy, boję się krytyki, nie chcę się wyróżniać. - jest typowe. Za zaniedbanymi włosami, zbyt obszernymi ubraniami i nie wypielęgnowaną cerą ukrywane są kompleksy. Jednak paradoksalnie, powody nie dbania o wygląd mogą być też wręcz odwrotne. Z poczucia wyższości nad innymi, dużej pewności siebie. Osoby negujące nie potrzebują aprobaty innych. Uważają, że nie muszą się starać, ponieważ czują się lepsi i bardziej wartościowi od innych.
Nie musimy idealnie pasować do jednej z tych grup, żeby wyciągnąć ważny dla siebie wniosek. Ci z nas, którzy potrafią wyglądać adekwatnie do czasu i sytuacji, ale również umieją prezentować swój własny styl będą postrzegani nie tylko jako osoby kompetentne, ale również o silnym charakterze. Wzbudzają tym samym sympatię, respekt i podziw. Jak widać, własny wizerunek ma bardzo duży wpływ na to, co osiągniemy w życiu (sukcesy zawodowe, osobiste). Ucząc się sztuki autoprezentacji, korzystając z możliwości jakie niesie za sobą profesjonalny wizaż i stylizacja, stajemy się bardziej świadomi swojego miejsca we współczesnym świecie oraz mamy większą możliwość pozytywnego manipulowania tym, jak widzą nas inni. Można powiedzieć, że sterujemy ich percepcją zależnie od efektu, jaki chcemy osiągnąć.
Wizerunek a typy osobowości
Ostatnio bardzo popularne i modne słowo, co kryje się pod jego pojęciem oraz co oznacza? Opisuje w rzeczywistości to, na co można wpływać i co zmieniać we własnym wyglądzie. Wywieranie wrażenia! Przyciąganie uwagi!
Techniki przyciągania uwagi w kontaktach społecznych oparte są przede wszystkim na....
Jak wykorzystać tę dość teoretyczną wiedzę w praktyczny sposób? Przede wszystkim, należy zwrócić większą uwagę na to, jak wyglądamy. Im większą mamy świadomość własnego wyglądu i systematycznie o niego dbamy, tym większą kontrolę posiadamy nad efektem, jaki chcemy wywołać. Ta umiejętność pozwoli nam również szybciej i trafniej osiągać swoje cele. Tytułowy wizerunek tłumaczy, dlaczego przywiązujemy do wyglądu coraz więcej wagi.