Szczupły, umięśniony brzuch fot. Adobe Stock

Ile tłuszczu na redukcji trzeba spożywać? Łatwo to obliczyć!

Ile tłuszczu na redukcji? To pytanie pada bardzo często. Na szczęście można to dość łatwo obliczyć!
Wioletta Górecka / 20.03.2018 05:30
Szczupły, umięśniony brzuch fot. Adobe Stock

Ile tłuszczu na redukcji to dobra ilość? Nie sposób odpowiedzieć na to pytanie jednoznacznie – podobnie, jak w przypadku określania zapotrzebowania na kalorie, ilość tłuszczu w diecie redukcyjnej jest wyliczana indywidualnie i uzależniona od kilku czynników. Należą do nich: płeć, wiek, waga, wzrost oraz cel, do którego się dąży. W układaniu diety redukcyjnej nie można również pominąć preferencji żywieniowych. Jak obliczyć ilość potrzebnego w diecie tłuszczu na diecie redukcyjnej?

Czym jest dieta redukcyjna?

Osoby decydujące się na dietę redukcyjną powinny mieć świadomość tego, iż nie jest to typowa dieta odchudzająca. Codzienne menu powinno nie tylko ograniczyć spożywanie obfitych, kalorycznych posiłków i wykluczyć słodycze, ale także (a nawet przede wszystkim) uwzględnić odpowiedni bilans wszystkich składników. Nie można przy tym pomijać odpowiedniego zapotrzebowania kalorycznego. Tylko ścisłe trzymanie się zasad diety redukcyjnej pozwoli na uzyskanie oczekiwanych efektów i nie przyniesie szkód.

Jak ułożyć plan żywieniowy?

Odpowiedni plan żywieniowy musi uwzględniać wiek, wagę, wzrost i zamierzony cel. Układając dietę, trzeba pamiętać o odpowiednim bilansie kalorii i makroskładników w niej. Można posiłkować się gotowymi propozycjami (jak na przykład jadłospis Ewy Chodakowskiej na 7 dni). Najpierw trzeba jednak określić zapotrzebowanie kaloryczne – w tym pomocne są na przykład kalkulatory dostępne w sieci, przeważnie na stronach o tematyce sportu i siłowni.

Co pozwala obliczyć kalkulator?

Kalkulatory, prócz zapotrzebowania kalorycznego, pozwalają również na określenie podstawowej i całkowitej przemiany materii, uwzględniając stopień aktywności fizycznej. Na tej podstawie generowane są również bilanse zapotrzebowania na poszczególne makroskładniki. Warto jednak pamiętać przy tym, że owe kalkulatory powinny stanowić orientacyjny punkt odniesienia, nie zaś wyrocznię. Ile tłuszczu na redukcji powinno więc znaleźć się w menu? Zwykle jest to granica 20-25 % ogólnej podaży kalorii. W diecie sportowców przyjmuje się ilość 2,2 g białka na każdy kilogram masy ciała. Resztę zapotrzebowania na kalorie powinno uzupełniać się węglowodanami. 

To także ci się przyda! 

Czy wiesz, dlaczego tłuszcz odkłada się w organizmie?
Wszystko o tłuszczach - warto je jeść, czy lepiej unikać?
W jakich produktach zawarty jest tłuszcz ukryty?