Jak stymulować rozwój dziecka z zespołem Downa?
Jakie wspólne zabawy i aktywności mogą wspomóc rozwój dziecka z zespołem Downa w wieku przedszkolnym? Zobacz, w co bawić się z dzieckiem, by pozytywnie wpłynąć na rozwój jego mowy, sprawności ruchowej i manualnej, słuchu, samodzielnego wykonywania czynności. Poniżej przedstawiamy wybrane propozycje zabaw z książki "Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka" wyd. Impuls.

Propozycje zabaw dla sprawności ruchowej
Wśród zabaw rozwijających sprawność motoryczną można wymienić:
– czworakowanie przez tunele (może to być zestaw dużych kartonów);
– wchodzenie do góry i schodzenie w dół po nierównym terenie (górki, skarpy itp.);
− przytrzymywanie dziecka stojącego na niestabilnej powierzchni, np. na dużej, częściowo nadmuchanej piłce lub materacu (po materacu dziecko może też chodzić);
− ćwiczenie równowagi na koniku na biegunach, na dużym wałku;
− w przypadku dzieci mniej pewnych grawitacyjnie opiekun może przytrzymywać je stojące na jego kolanach, podczas gdy kołysze on nogami lub porusza nimi rytmicznie do góry i na dół;
− spacerowanie przez dziecko boso po różnych powierzchniach.
W rozwijaniu samoobsługi warto zwracać uwagę na:
− zwiększanie zakresu samodzielności dziecka w rozbieraniu i ubieraniu oraz jedzeniu;
Pokaż i podpowiedz
Pomocne mogą się okazać przy tym techniki demonstracji, naśladownictwa i podpowiadania. Podczas nauki rozbierania i ubierania zalecana jest technika kojarzenia wstecznego. Oznacza to, że dziecko należy uczyć w pierwszej kolejności działania ostatniego, następnie przedostatniego, i tak dalej, aż do pierwszego.
− picie z kubka (początkowo należy nalewać tylko trochę płynu, stopniowo zwiększając jego ilość);
− umiejętność przenoszenia kubka z płynem bez rozlewania (początkowo należy nalewać mniej niż pół kubka).
Zobacz też: Dziecko z zespołem Downa – trudna, ale piękna miłość
Rozwój mowy
W stymulowaniu rozwoju mowy jest bardzo istotne, aby zauważać jakiekolwiek wysiłki dziecka w mówieniu, a zatem dorosły powinien zgadywać, co dziecko chce wyrazić. Może ono próbować komunikować się przez wskazywanie palcem. Dorosły może zawsze pomóc, stosując zarówno gesty, jak i werbalne komunikaty, aby naprowadzić dziecko na to, czego się od niego oczekuje.
Wielu rodziców i specjalistów informuje, że łączne stosowanie komunikacji werbalnej i systemu znaków, jak na przykład Makaton, może się przyczyniać do ilościowego i jakościowego rozwoju mowy, a także do lepszego kontaktu wzrokowego, koncentracji uwagi i socjalizacji.
Wskazane jest budowanie krótkich zdań i stosowanie tych samych podstawowych słów w codziennej komunikacji. Dziecko będzie stopniowo przyzwyczajało się do nich i w końcu zacznie powtarzać niektóre, chociaż może to wymagać długiego czasu.
Polecamy: Jak wspomagać rozwój mowy dziecka?
Oglądamy i słuchamy
U części dzieci z problemami w rozwoju mowy przydatne mogą się okazać nagrania. W zależności od poziomu funkcjonowania dziecka mogą to być nagrania z odgłosami zwierząt, utwory mówione, a także nagrania kursów języka polskiego dla obcokrajowców. Zaleca się ponadto zabawy zawierające rytmiczne stukanie, klaskanie, chodzenie, tańczenie oraz piosenki i wierszyki ilustrowane gestem. Pomocne są też obrazki. Należy rozpoczynać od prostych książek z prostymi obrazkami, stopniowo przechodząc do obrazków zawierających kilka lub więcej elementów.
Dzieci, które mają problemy z kontrolowaniem oddechu lub języka, mogą być zachęcane (przez demonstrowanie) do dmuchania na kawałki papieru lub piórko, dmuchania baniek mydlanych oraz picia przez rurkę (początkowo przez krótką i grubą rurkę).
Zalecane są regularne „mówione” sesje z dzieckiem i jego zabawkami przed dużym lustrem.
W usprawnianiu koordynacji oko – ręka można zastosować grę w kręgle. Zaczyna się od turlania piłki do dziecka i zachęcania go, aby poturlało piłkę z powrotem do opiekuna, ze stopniowym zwiększaniem odległości.
Zręczne ręce
Do aktywności zwiększających sprawność rąk należą:
− zabawy z ciastoliną, masą solną, malowanie palcami;
− ćwiczenia rotacji nadgarstków poprzez otwieranie pojemników, zabawy z wodą: nalewanie, przelewanie do pojemników o różnej wielkości; odkręcanie i zakręcanie kranów, bazgranie, rysowanie, malowanie (początkowo stosowanie tylko jednego koloru).
Większość dzieci z zespołem Downa ma przedłużoną fazę burzenia klocków zamiast budowania, ale kiedy przekroczą tę fazę, mogą być zachęcane do budowania z dużych klocków.
Fragment pochodzi z książki „Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka” pod red. Beaty Cytowskiej, Barbary Winczury (wydawnictwo Impuls, Kraków 2011). Publikacja za zgodą wydawcy.