Niezależność przede wszystkim
Kiedy mowa o powodach, które miały znaczenie w momencie podejmowania decyzji o założeniu własnej firmy, możemy zaobserwować wyraźne różnice pomiędzy kobietami i mężczyznami.
Jak wynika z badania, dla kobiet największe znaczenie ma niezależność, która jest głównym motywatorem do prowadzenia własnej działalności. Choć jest to istotna wartość także dla męskiej części społeczeństwa, nie jest ceniona przez nich tak wysoko (77% kobiety i 68% mężczyźni). Kolejnym powodem, który kobiety biorące udział w badaniu uznały za bardzo istotny, jest elastyczność godzin pracy (55% kobiety i 38%mężczyźni) – jest ona idealnym rozwiązaniem dającym możliwość pogodzenia życia rodzinnego oraz pasji z rozwojem zawodowym. Pasje są wysoko stawiane przez kobiety w hierarchii ważności - właścicielki firm chcą wykonywać pracę zgodną z ich zainteresowaniami (55% kobiety i 38%mężczyźni). To ewidentny dowód na to, że kobiety mają bardziej sprecyzowane oczekiwania, jak również dużą świadomość swoich potrzeb.
Jak wynika z naszych badań, kobiety aktywniej prowadzą swoje firmy. Nie jest dla nikogo zaskoczeniem, że panie potrafią lepiej organizować pracę i zarządzać czasem. Wyniki naszego panelu potwierdzają również, że kobiety są bardziej innowacyjne i przedsiębiorcze, niż mężczyźni. Mają wiarę w powodzenie swojego biznesu już w momencie jego zakładania, jak również potem osiągają większą satysfakcję jako niezależni przedsiębiorcy.- mówi Patrycja Gołos, dyrektor ds. komunikacji, UPC Polska.
Prowadzenie własnej firmy kobiety postrzegają również jako możliwość osiągania wyższych dochodów i pełniejszej samorealizacji. Co ciekawe, panie zdecydowanie bardziej wierzą w powodzenie swoich przedsięwzięć (61% kobiety i 36% mężczyźni).
Czego się obawiamy?
Przeglądając wyniki związane z obawami towarzyszącymi założeniu własnej firmy ponownie możemy zauważyć różnice w argumentacji płci.
Dla kobiet mniejsze znaczenie mają obawy związane z czynnościami administracyjnymi i skomplikowanymi formalnościami związanymi z prowadzeniem i założeniem firmy (19% mężczyźni i 14% kobiety), natomiast wśród różnic na plan pierwszy wysuwają się obiekcje dotyczące zarządzania zespołem, rozumiane jako odpowiedzialność za pracowników (9% mężczyźni i 3% kobiety).
Dla wszystkich, jednak świadomość kosztów związanych z prowadzeniem działalności jest niewątpliwie największą barierą związaną z rozwojem przedsiębiorczości (45%).
Porady prawne i finansowe - forum >>
Satysfakcja jest kobietą
Aż 89% kobiet jest zadowolonych z faktu prowadzenia działalności na własna rękę (dla porównania tylko 75% mężczyzn). Zwraca uwagę także fakt, że wśród panów aż 25% jest niezadowolonych jako pracujący „na swoim”, podczas gdy wśród pań ten odsetek wynosi tylko 12%.
Otwartość na innowacje
Przyglądając się wynikom badania w części związanej ze sposobami dotarcia do klientów wyraźnie widać proaktywną naturę kobiet.
Panie częściej i efektywniej wykorzystują nowoczesne kanały komunikacji, takie jak na przykład Internet. Obecność w wyszukiwarkach to ważne narzędzie do komunikacji z klientami dla 63% kobiet i tylko 47% mężczyzn. Prawie połowa kobiet prowadzących firmę pozycjonuje swoje strony w Internecie, dla porównania – tylko 23% panów. Z portali społecznościowych, jako kanału komunikacji korzysta aktywnie 23% pań i 16% panów.
Kobiety stawiają na nowoczesną komunikację
Kobiety większą wagę przykładają do komunikacji ogólnie i być może z tego powodu częściej korzystają z telefonów komórkowych (97% kobiety i 46% mężczyźni) i stacjonarnych (49% kobiety i 2% mężczyźni). Wysoki jest także odsetek pań korzystających z Internetu stacjonarnego, gdzie proporcje kształtują się następująco – 79% kobiety i 37% mężczyźni.
Niewątpliwie można uznać, że kobiecym sposobem na przedsiębiorczość jest komunikacja – to wśród Pań znajdziemy największy odsetek korzystających z narzędzi nowoczesnej komunikacji elektronicznej (Internet, telefon, komunikatory, portale społecznościowe etc.). Nie bez znaczenia jest fakt, że Panie świadomie i bardzo powszechnie wykorzystują nowoczesne kanały komunikacji w promowaniu swojego biznesu i dotarciu do potencjalnych klientów. To świadczy o otwartości na zmiany i dużej elastyczności kobiet, która decyduje o być albo nie być firmy na konkurencyjnym rynku.- dodaje Patrycja Golos.
Rolę Internetu jako źródła dotarcia do potencjalnych klientów docenia aż 25% pań i tylko 12% panów. Mężczyźni z kolei, jako skuteczniejsze postrzegają rekomendacje – 73% mężczyźni i 63% kobiety.
Przedsiębiorcze kobiety są jakby naturalnie zahartowane, albo wręcz wyluzowane: nie reagują nagle, z napięciem, siłą – jak mężczyźni – lecz podchodzą do spraw „na dłuższą metę i przetrwanie” co powoduje, że właśnie na dłuższym dystansie życiowym, osiągają więcej satysfakcji oraz potrafią czerpać radość z drobnych postępów lub zdarzeń. To ostatnie, mimo usilnych starań terapeutów, filozofów, ale i coachów, jest dla wielu mężczyzn niestety nieosiągalne…” – podsumowuje Robert Krool, ekspert w dziedzinie przywództwa i przedsiębiorczości.
O badaniu
Badanie zostało przeprowadzone w maju 2010 wśród właścicieli firm SOHO z miast powyżej 100 tys mieszkańców. UPC Polska jest wiodącym dostawcą potrójnej usługi: telewizji kablowej, szerokopasmowego dostępu do Internetu i usług telefonicznych dla klientów indywidualnych i biznesowych. W zasięgu sieci telewizji kablowej UPC znajdują się ponad 2 mln gospodarstw domowych w dziesięciu największych aglomeracjach miejskich i wielu mniejszych miastach. UPC Polska ma obecnie ponad milion abonentów telewizji kablowej, w tym 300 000 telewizji cyfrowej, 485 000 użytkowników internetu i 208 000 klientów usługi telefonicznej. UPC Polska jest częścią Liberty Global, Inc. (NASDAQ: LBTYA, LBTYB, LBTYK).
UPC Polska jest częścią Liberty Global, Inc. (NASDAQ: LBTYA, LBTYB, LBTYK). www.upc.pl
Liberty Global, Inc. jest wiodącym, międzynarodowym operatorem telewizji kablowej. Firma oferuje zaawansowane usługi telewizyjne, głosowe i dostępu do Internetu, zapewniając blisko 17 milionom klientów dostęp do świata informacji, komunikacji i rozrywki. Liberty Global dysponuje nowoczesnymi sieciami szerokopasmowymi w kilkunastu krajach, głównie w Europie, ale także w Chile i Australii. Do firmy należą również znaczne spółki medialne i producenckie takie, jak Chellomedia w Europie (Dane z dnia 31 marca 2010).