Jak przetrwać ciążę pracując za biurkiem?

Praca za biurkiem może być dokuczliwa dla przyszłej mamy zwłaszcza w drugiej połowie ciąży, gdy brzuszek staje się coraz większy. Zdarza się jednak także, że już w pierwszym trymestrze ciężko usiedzieć na krześle przez wiele godzin. Jak przetrwać ciążę pracując za biurkiem? Poznaj ułatwienia prawne, które mogą w tym pomóc! Dowiedz się także, jak sama możesz zadbać o różnego rodzaju udogodnienia!
/ 06.09.2013 12:45

Ciąża a praca przy komputerze

Tzw. praca za biurkiem często wiąże się także z koniecznością pracy przy komputerze. Jeśli ciąża przebiega prawidłowo, nie ma medycznych przeciwwskazań do wykonywania tego rodzaju obowiązków. Kobieta w ciąży nie powinna jednak pracować przy komputerze dłużej niż cztery godziny dziennie. Przywilej ten wchodzi w życie od momentu, w którym przyszła mama dostarczy szefowi zaświadczenie o swoim stanie.

Podczas czterech godzin pracy przy komputerze zaleca się jednak korzystanie z króciutkich, kilkuminutowych przerw. Pozycja, którą wtedy przyjmujemy, niekorzystnie wpływa na krążenie, a także na kręgosłup.

Przyszła mama może poprosić, aby komputer współpracownika nie był odwrócony do niej tyłem, nie będą wtedy docierały do niej fale elektromagnetyczne. Pamiętajmy jednak o tym, że współczesne komputery emitują naprawdę niewielką ilość takiego promieniowania.

Więcej na temat tego, jakie prawa i przywileje przysługują ciężarnej, która pracuje przy komputerze, przeczytasz w innym naszym artykule – kliknij TUTAJ.

Dowiedz się więcej:Ciąża a umowa na czas określony

Czas pracy kobiet ciężarnych

Istnieją specjalne regulacje prawne, normujące czas pracy kobiet ciężarnych. Dotyczy to oczywiście nie tylko tych pań, które swoją pracę wykonują „za biurkiem”. Jednak nawet jeśli nie pracujesz fizycznie i wykonujesz obowiązki biurowe, nie możesz pracować więcej niż 8 godzin dziennie.

Pamiętaj o kilku ważnych zasadach, uregulowanych prawnie. W ciąży nie możesz odpracowywać godzin nadliczbowych. Nie wolno także pracować w nocy. Bez twojej zgody pracodawca nie może wysłać cię w delegację!

Jak poprawić warunki pracy za biurkiem?

Mity o falach elektromagnetycznych, emitowanych przez komputery, są tak naprawdę najmniejszym problemem. Dużo bardziej powinnaś martwić się o swój kręgosłup i układ krążenia. Wielogodzinne przebywanie w pozycji siedzącej nie jest korzystne dla nikogo, szczególnie więc dla przyszłej mamy, której organizm i tak jest dodatkowo obciążony.

Wielu pracowników biurowych uskarża się na nawracające bóle pleców i szyi, a także puchnięcie nóg. W ciąży jesteś szczególnie narażona na dolegliwości tego rodzaju, a praca siedząca na pewno dodatkowo im sprzyja. Jak im zapobiec?

Pamiętaj o prawidłowej pozycji w czasie wykonywania swoich obowiązków. Twoje plecy powinny być wyprostowane i oparte (na całej długości, a przede wszystkim w odcinku lędźwiowym), stopy powinny całą powierzchnią dotykać podłogi, a nogi muszą być ugięte w kolanach pod kątem prostym. Przedramiona najlepiej oprzeć na podłokietnikach, na wysokości blatu. Nadgarstki również powinno się opierać na blacie – w przeciwnym wypadku, z powodu nadmiernego obciążenia, mogą drętwieć.

Szczególnie istotne jest opieranie pleców o krzesło – pomaga zapobiec bólom kręgosłupa!

Jeśli monitor komputera jest ustawiony zbyt wysoko lub na skos, bóle kręgosłupa w odcinku szyjnym masz gwarantowane. Ustaw ekran na wprost swojej twarzy, tak abyś nie musiała unosić głowy ani skręcać tułowia.

  • Siedząc przy biurku, unikaj zakładania nogi na nogę. Zakłóca to krążenie i sprzyja powstawaniu obrzękom nóg. Zadbaj również o to, aby twoje stopy nie wisiały w powietrzu. Możesz przecież skorzystać z podnóżka lub podłożyć pod stopy np. pudełko.
  • Nawet jeśli nie pracujesz przy komputerze, ale siedzisz przez kilka godzin dziennie za biurkiem, pamiętaj o krótkich przerwach. Rób je regularnie, najlepiej co godzinę. Wystarczy parę chwil, aby odciążyć kręgosłup i układ krążenia! Nawet dwuminutowy spacer po korytarzu może zdziałać cuda.
  • Jeżeli masz niewygodne, niewyprofilowane krzesło, przynieś z domu dwie poduszki. Jedną podkładaj pod plecy (w dolnym odcinku, w okolicy krzyża), na drugiej możesz usiąść.
  • Przyszła mama potrzebuje wyjątkowo dużo tlenu. Postaraj się, aby okno w pobliżu twojego stanowiska było jak najczęściej otwarte. Może uda ci się w ciągu dnia pracy wyjść na krótki, kilkuminutowy spacer?
  • Staraj się pić dużo wody – 2 litry płynów dziennie to absolutna podstawa dla ciężarnej kobiety.

Pamiętaj przede wszystkim o tym, że w ciąży należy unikać wszelkich stresów. Nie poddawaj się więc nerwowej atmosferze, która panuje czasem w miejscu pracy! Dobro dziecka i przyszłej mamy powinno być na pierwszym miejscu – postaraj się więc jak najmniej denerwować. Maluch wyczuwa wszystkie nastroje matki, dlatego nawet podczas stresującego zebrania nie daj się ponieść emocjom.

Zajrzyj też: "Magiczny" trzeci miesiąc ciąży

Niektóre kobiety wyjątkowo ciężko przechodzą ciążę. Jeśli twój stan staje się nie do zniesienia i uniemożliwia normalne wykonywanie pracowniczych obowiązków, przysługuje ci prawo do skorzystania ze zwolnienia lekarskiego.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)