Potem czeka cię trochę papierkowej roboty i biegania po urzędach. Nie zrażaj się, bo nie jest to takie straszne. Trzeba tylko wiedzieć, od czego zacząć i krok po kroku podążać do wyznaczonego celu – tak jak pokazuje nasza instrukcja.
1 - Urząd gminy - wpis do ewidencji
Weź dowód osobisty i idź do wydziału ewidencji działalności gospodarczej w urzędzie gminy, na terenie której będziesz prowadziła biznes. Tam wypełnisz formularz zgłoszenia do ewidencji. Musisz podać w nim:
- swoje imię, nazwisko, adres,
- numer PESEL,
- nazwę firmy,
- adres siedziby firmy,
- datę rozpoczęcia działalności,
- rodzaj prowadzonej działalności, zgodnie z PKD – Polską Klasyfikacją Działalności (książkę z tymi symbolami dostaniesz do wglądu w urzędzie gminy).
Uwaga! Warto zaznaczyć trzy rodzaje planowanej działalności, bo w razie przebranżowienia nie będziesz musiała dokonywać zmian, a każda kosztuje 50 zł).
Zaświadczenie o wpisie do ewidencji powinnaś dostać w ciągu 2 tygodni. Będzie ci ono potrzebne do uzyskania numerów REGON i NIP (musi je mieć każda firma).
Wniosek o nadanie numeru statystycznego REGON i zgłoszenie identyfikacyjne (czyli właśnie NIP) możesz złożyć równocześnie z wnioskiem o wpis do ewidencji. Urząd gminy po dokonaniu wpisu, nie później niż w ciągu 3 dni, przekaże twój wniosek o REGON do urzędu statystycznego województwa, na terenie którego mieszkasz a wniosek o NIP – do urzędu skarbowego. By skrócić czas oczekiwania, NIP i REGON możesz załatwić sama – patrz punkt 2 i 5.
Czas: do 14 dni od złożenia wniosku
Koszt: 100 zł
2 - Urząd statystyczny - numer REGON
Wniosek o REGON, czyli numer identyfikacyjny Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej, możesz złożyć sama. W ciągu 14 dni od uzyskania wpisu do ewidencji zgłoś się do wojewódzkiego oddziału urzędu statystycznego (możesz też wysłać wniosek pocztą). Weź ze sobą dowód i zaświadczenie o wpisie do ewidencji gospodarczej (zrób kopię – zostawiasz ją w urzędzie, a oryginał pokażesz urzędnikowi). Wypełnisz tam formularz RG-1.
Jeśli złożysz wniosek osobiście, zaświadczenie o rejestracji i numer możesz dostać od ręki.
Czas: maksymalnie do 7 dni
Koszt: bez opłat
3 - Pieczątka
Jest niezbędna, jeśli chcesz założyć konto bankowe czy wystawiać faktury. Na pieczątce musi się znaleźć oznaczenie firmy (może być to po prostu twoje imię i nazwisko lub wymyślona przez ciebie nazwa), dane teleadresowe firmy, także numery REGON i NIP.
Najbliższy punkt zajmujący się robieniem pieczątek znajdziesz w książce telefonicznej lub
w Internecie.
Czas: do 3 dni
Koszt: 30–70 zł
4 - Rachunek w banku
Firmowe konto w banku jest Ci potrzebne, bo musisz rozliczać się z urzędem skarbowym za pomocą przelewów, a nie gotówką. Ta zasada obowiązuje też przy transakcjach, które przekraczają jednorazowo równowartość 15 tys. euro. Rachunek firmowy nie jest wymagany tylko wtedy, gdy będziesz rozliczać się z urzędem skarbowym za pomocą karty podatkowej lub ryczałtem (patrz punkt 5).
Zanim założysz konto, porównaj kilka ofert. Idąc do banku, weź ze sobą zaświadczenie o wpisie do ewidencji gospodarczej (ksero i oryginał), REGON i pieczątkę firmową.
Czas: od ręki
Koszt: zależnie od banku
5 - Urząd skarbowy - NIP i podatki
W urzędzie skarbowym uzyskasz numer NIP dla firmy. Wypełniasz formularz NIP-1 (zgłoszenie działalności gospodarczej osoby fizycznej). Jeśli prowadzisz działalność jednoosobową, twój osobisty NIP jest także NIP-em firmy, ale zgłoszenie i tak musisz wypełnić. Do formularza dołącz kopie zaświadczeń o wpisie do ewidencji i nadania numeru REGON oraz umowy z bankiem o założeniu konta. Jeśli firmę będziesz prowadziła poza własnym mieszkaniem, musisz też przedstawić tytuł prawny do lokalu (np. umowę najmu). Do NIP-1 trzeba dołączyć oświadczenie o formie opodatkowania. Masz do wyboru:
- Rozliczanie się na zasadach ogólnych. Prowadzisz księgę przychodów i rozchodów, a podatek płacisz od faktycznie uzyskiwanego dochodu. Możesz rozliczać się według stawek 18 i 32 proc. (odliczasz koszty prowadzenia firmy i masz prawo do ulg) lub według stawki liniowej 19 proc. (ale bez przywilejów). O prowadzeniu księgi musisz powiadomić urząd w ciągu 20 dni od rozpoczęcia działalności.
- Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Możliwość rozliczania się w ten sposób jest ograniczona. Dlatego zapytaj w urzędzie skarbowym, czy ciebie też dotyczy ta forma. O wyborze ryczałtu trzeba powiadomić przed uzyskaniem pierwszego przychodu. Stawki ryczałtu są różne i zależą od rodzaju prowadzonej działalności.
- Kartę podatkową. To najprostszy sposób rozliczania. Nie wymaga prowadzenia ewidencji podatkowej. Decydując się na „kartę”, wypełniasz PIT-16.
Uwaga! Gdy wybierzesz formę opodatkowania, zdecyduj, czy będziesz płatnikiem VAT-u. Trzeba to zgłosić najpóźniej w dniu rozpoczęcia działalności. Wypełniasz formularz VAT-R lub VAT-6).
Czas: do 14 dni
Koszt: NIP – 0 zł, VAT – 170 zł
6 - ZUS - Składki na ubezpieczenie
Ponieważ będziesz musiała płacić składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne (chorobowe jest dowolne), w ciągu 7 dni od rozpoczęcia działalności powinnaś się zgłosić do oddziału ZUS i wypełnić druki:
- ZUS ZFA – zgłoszenie płatnika składek, czyli ciebie;
- ZUS ZUA – zgłoszenie do ubezpieczenia osoby ubezpieczonej (gdy poza firmą nie uzyskujesz innych dochodów);
- ZUS ZZA – zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego (gdy pracujesz gdzie indziej i masz ubezpieczenie społeczne).
Czas: wystarczy zgłoszenie
Koszt: formalności – bez opłat
Alicja Hass / Przyjaciółka