Formularz wniosku dostaniesz w urzędzie gminy. Po wypełnieniu należy go zanieść zarządcy domu, aby potwierdził wpisane w nim dane. Trzeba też wypełnić oświadczenie o dochodach (stosowny druk otrzymasz w gminie). Wniosek i załączniki złóż w instytucji wypłacającej dodatki (może być to urząd gminy lub ośrodek pomocy społecznej). Dodatek przyznaje się na 6 miesięcy. Wpływa on na konto administracji domu.
Przyznanie świadczenia zależy od spełnienia łącznie dwóch warunków:
1. średni miesięczny dochód brutto na każdego domownika nie przekracza:
- 175 proc. najniższej emerytury (aktualną stawkę poda ci ZUS) na osobę samotną
- 125 proc. najniższej emerytury na osobę w rodzinie
- 35 mkw. dla 1 osoby
- 40 mkw. dla 2 osób
- 45 mkw. dla 3 osób
- 55 mkw. dla 4 osób
- 65 mkw. dla 5 osób
- 70 mkw. dla 6 osób
Uwaga! Do powierzchni użytkowej nie wlicza się m.in. balkonów, loggi, antresoli, szaf w ścianach.
Najważniejsze elementy wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego:
Dane osoby składającej wniosek
Podaj swoje imię, nazwisko, dokładny adres.
Rodzaj mieszkania
Zaznacz, na jakiej podstawie zajmujesz ten lokal (nie ma to jednak wpływu na prawo do dodatku).
Dane mieszkania
Wpisz, ile metrów kwadratowych ma lokal. Podaj też informacje, w co jest wyposażony.
Podpis zarządcy domu
Zarządca (administrator) twojego domu musi podpisać się na wniosku. W ten sposób potwierdza dane dotyczące mieszkania, jakie zajmujesz.
Dane zarządcy budynku
Wpisz nazwę zarządcy domu (spółdzielni, wspólnoty, urzędu gminy) oraz adres jego siedziby.
Dochody rodziny
Podajesz średni miesięczny dochód twojego gospodarstwa (wyliczasz go z trzech ostatnich miesięcy przed złożeniem wniosku, biorąc pod uwagę dochody wszystkich członków rodziny). Pamiętaj, że musi być to dochód brutto po odliczeniu kosztów uzyskania przychodu oraz składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i chorobowe.
Twój podpis
Dokładnie wypełniony formularz musisz odręcznie podpisać.
Wzór wniosku znajdziesz na następnej stronie >>
WZÓR O PRZYZNANIE DODATKU MIESZKANIOWEGO
1. Wnioskodawca: ................................................................................. (imię, nazwisko, data urodzenia)
2. Adres zamieszkania: ...............................................................................................................................
3. Nazwa i siedziba zarządcy domu: ...........................................................................................................
4. Tytuł prawny do zajmowanego lokalu:
a) najem, b) podnajem, c) spółdzielcze prawo do lokalu (lokatorskie lub własnościowe)
d) własność lokalu spółdzielni mieszkaniowej
e) własność innego lokalu mieszkalnego
f) własność domu jednorodzinnego
g) własność budynku wielorodzinnego, w którym znajduje się lokal
h) inny tytuł prawny
i) bez tytułu prawnego, ale oczekując na dostarczenie przysługującego lokalu zamiennego lub socjalnego
5. Powierzchnia użytkowa lokalu: ......................w tym łączna powierzchnia pokoi i kuchni: .............:
6. Liczba osób niepełnosprawnych:.........................................
a) poruszających się na wózku .........................................
b) innych, jeżeli niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju .........................
7. Sposób ogrzewania lokalu: centralne ogrzewanie – a) jest, b) brak
8. Sposób ogrzewania wody: centralnie ciepła woda – a) jest, b) brak
9. Instalacja gazu przewodowego – a) jest, b) brak
10. Liczba osób w gospodarstwie domowym: ...............................................................
11. Razem dochody gospodarstwa domowego: ............................... (według deklaracji)
12. Łączna kwota wydatków na mieszkanie za ostatni miesiąc:.................................. (według okazanych dokumentów)
Potwierdza zarządca domu Pkt 2-5, 7-9, 12 ..................................................... (podpis zarządcy)