Reklamacja towaru fot. Fotolia

Reklamacja towaru

Jeśli kupiona rzecz okazała się bublem, możesz złożyć reklamację sprzedawcy lub zgłosić roszczenie w ramach gwarancji. Ty decydujesz, którą z opcji wybierzesz.
/ 31.05.2013 10:37
Reklamacja towaru fot. Fotolia
Kupując jakąś rzecz, zawierasz ze sprzedawcą niepisaną umowę, w której gwarantuje ci on, że produkt jest taki, jakiego się spodziewasz. Jeżeli okaże się inaczej, np. rzecz jest uszkodzona czy niekompletna, mówimy, że jest niezgodna z umową. Wtedy możesz ją reklamować.

Zgłoś zastrzeżenia sprzedawcy


Na złożenie reklamacji masz 2 lata od dnia zakupu, a jeśli kupiłaś rzecz używaną – rok.

Ważne!

Reklamację musisz zgłosić w ciągu 2 miesięcy od dnia, w którym stwierdziłaś wadę! Składasz ją w sklepie, w którym kupiłaś wadliwą rzecz. Musisz mieć ze sobą paragon lub inny dowód zakupu. Sprzedawca powinien dać ci druk zgłoszenia niezgodności towaru z umową. Opisz w nim, jakie masz zastrzeżenia do zakupu i określ, czego się domagasz. Możesz żądać:
  • nieodpłatnej naprawy,
  • wymiany towaru na nowy.
Warto wiedzieć. Masz prawo domagać się zwrotu pieniędzy tylko wtedy, gdy sprzedawca uzna reklamację, ale nie jest w stanie spełnić twojego żądania (bo np. nie ma już danego modelu w sprzedaży). Sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do twoich zastrzeżeń dotyczących reklamacji. Jeżeli się nie odezwie, to znaczy, że je uznał.

Zamiast składania reklamacji, możesz skorzystać z gwarancji


Przy zakupie niektórych towarów (np. sprzętu RTV, AGD) dostajesz kartę gwarancyjną. To dodatkowe oświadczenie gwaranta, w którym zobowiązuje się do bezpłatnej naprawy lub wymiany sprzętu na nowy, gdyby okazało się, że zakupiony towar ma wadę. Musisz to zgłosić w wybranym punkcie serwisowym w określonym czasie (12–36 miesięcy). Gwarancja jest ważna tylko z dowodem zakupu. Przed wyborem sposobu reklamacji zastanów się, który z nich będzie dla ciebie korzystniejszy.

Warto wiedzieć!

  • Jeśli masz problemy z reklamacją, zwróć się o pomoc do Federacji Konsumentów lub powiatowego rzecznika konsumentów
  • Towar kupiony na wyprzedaży, gdy ma wadę, też podlega reklamacji
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)