Ostatnio często i dużo się mówi i pisze o private banking czy wealth managment. Czym właściwie one są i do kogo się je kieruje?
Private banking (czyli bankowość prywatna) czy wealth management (zarządzanie majątkiem) to usługi skierowane do osób o ponadprzeciętnych dochodach. Pozwalają one poczuć przynależność do elitarnego klubu, która zapewnia realne bądź – co też się zdarza – wirtualne korzyści.
W hierarchii prestiżu usług bankowych niższą półkę zajmuje bankowość prywatna. W przypadku private banking podstawą jest opieka osobistego doradcy. Korzystającym z takich usług bank przydziela osobę, do której można się zwracać we wszelkich sprawach finansowych. Dla takiego doradcy klient nie będzie anonimowy tak jak przeciętny klient banku, który odwiedza placówkę. Atrybutem korzystających z bankowości prywatnej jest odpowiednia karta płatnicza. Jeszcze kilka lat temu była to złota karta. Obecnie jest to karta platynowa lub czarna. Wartością takiej karty są bogate pakiety ubezpieczeń (np. ubezpieczenie zdrowotne na czas zagranicznych wojaży czy ubezpieczenia bagażu) lub dodatki, takie jak dostęp do saloników vip na lotniskach czy usług concierge (czyli pomoc w załatwianiu „spraw wszelakich”). Oczywiście karta tego typu ma również odpowiednio wysoki limit. Nie warto jednak przepłacać za ten luksus. Najlepiej jeśli prestiżowa karta będzie darmowa przy odpowiednim poziomie dokonywanych nią wydatków.
Usługi typu wealth management to najwyższa półka pośród wszystkich usług banków. Mówiąc o wealth managment mamy na myśli zarządzanie majątkiem przekraczającym z reguły kilka milionów złotych. Rola banku w tym przypadku jest mocno rozbudowana i obejmuje również np. optymalizację podatkową czy doradztwo w zakresie dziedziczenia. W ramach wealth management w większym stopniu w grę wchodzą nietypowe formy inwestowania np. w dzieła sztuki, nieruchomości czy fundusze venture capital. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że wiele z rozwiązań zarezerwowanych dotychczas dla najzamożniejszych klientów banków, może być i jest oferowana znacznie szerszemu gronu odbiorców. Takim przykładem jest inwestycja w wino, która do niedawna były domeną szwajcarskich banków, a od kilku lat oferowana jest w Polsce przez instytucje spoza sektora bankowego.
Maciej Kossowski
Wealth Solutions
Związek Firm Doradztwa Finansowego