Często spotykam osoby, które chciałyby założyć własny biznes i mają świetne pomysły, ale nie potrafią zabrać się do ich realizacji, dlatego poprzestają na mówieniu. Zamiast działać, gromadzą w głowie ograniczenia, koncentrując się na rozmaitych przeszkodach: że na rynku jest kryzys, że dzieci są za małe albo że moment jest nieodpowiedni. Co poradziłabym takim osobom? Oto 10 zasad, którymi warto się kierować planując założenie własnej firmy:
fot. Fotolia
- Nie mów, ale działaj. Idź do przodu, wykonaj pierwszy krok!
Moja dewiza to działanie, polecam ją każdemu. Dzięki niej mogę o sobie powiedzieć, że jestem mistrzem egzekucji i działam bardzo szybko. Znajomi zawsze śmieją się: „przecież ledwo tydzień temu opowiadałaś, że zamierzasz zrobić ten projekt, a już jest gotowy!”.
- Zrób plan działania: określ w nim cele i terminy ich realizacji.
Plan jest niezbędny w prowadzeniu biznesu, ponieważ pozwala ci uporządkować rzeczy, które musisz zrobić, nadać im priorytety i identyfikować na bieżąco zadania, które zostały do wykonania. Nie wyobrażam sobie działania bez planu!
- Jeżeli paraliżuje cię strach przed podjęciem ryzyka, oceną innych, stratą pieniędzy - sprawdź z czego wynikają twoje obawy. Pokonaj swoje ograniczenia i zainwestuj w samorozwój (czytaj książki, uczestnicz w szkoleniach).
Na własnym przykładzie mogę powiedzieć, że ogromny postęp w prowadzeniu biznesu zrobiłam w momencie, kiedy postawiłam na samorozwój.
- Otaczaj się właściwymi ludźmi, wzoruj się na najlepszych – tych, którzy odnieśli sukces w biznesie, a nie tych, którzy budują w tobie ograniczenia, chociaż sami nic nie osiągnęli.
Zastanów się przez chwilę, czy kiedy opowiadałaś bliskim lub znajomym o swoim pomyśle na biznes, nie słyszałaś przypadkiem: „nie uda ci się, to nie jest dobra koncepcja”. Od kogo usłyszałaś te słowa? Zapewne od osób, które nigdy nie otworzyły biznesu... Inspiruj się tylko tymi, którzy sami odnieśli sukces i są żywym przykładem na to, że sukces zależy od ciebie!
- Zbadaj rynek polski i zagraniczny, sprawdź czego u nas brakuje, na czym chcesz się wzorować.
Otwierając swój biznes inspirowałam się rynkami zagranicznymi, co zresztą nadal robię: patrzę i interpretuję, czy u nas mogą zapanować podobne trendy. Dla początkującego przedsiębiorcy obserwacja zagranicznych rynków może stać się świetnym źródłem wiedzy i inspiracji.
Polecamy: Ranking najbardziej pożądanych zawodów partnera
- Sprawdź mocne i słabe strony konkurencji, na tym zbuduj swoją przewagę konkurencyjną.
Podstawowe pytanie w biznesie brzmi: co dasz klientowi, czego nie dadzą mu inni? Dlaczego to właśnie od ciebie powinien kupować? Aby znaleźć odpowiedź, dobra znajomość oferty konkurencji okaże się niezbędna.
- Oszacuj koszty i stwórz plan finansowy, oblicz cenę i marżę produktu, załóż ilości sprzedawanego produktu.
Plan finansowy to jedna z najistotniejszych rzeczy przy otwieraniu własnego biznesu. Musisz go sporządzić bez względu na to, czy lubisz zagadnienia finansowe i czy się na nich znasz! Nie wyobrażam sobie prowadzenia biznesu bez znajomości tych parametrów… No chyba, że chcesz dołączyć do grona przegranych, którzy zamykają biznes po 3 miesiącach od jego otwarcia.
- Weryfikuj swój produkt/usługę, pytaj potencjalnych klientów, co im się podoba.
Pokaż potencjalnemu klientowi prototyp swojego produktu i poproś go o wyrażenie szczerej opinii. To właśnie on będzie kupował twoje produkty i w głównej mierze to od niego zależy powodzenie twojego przedsięwzięcia. Prowadząc swoją firmę, staram się jak najczęściej pytać o zdanie klientów i wprowadzać na bieżąco zmiany, o które proszą.
- Stwórz plan promocji, znajdź kanały dotarcia do klienta i metody jego pozyskania.
Zastanów się, skąd klienci dowiedzą się o twoim produkcie. Jakimi kanałami chcesz do nich trafić? Zrób założenia i badaj, może się okazać, że w trakcie prowadzenia biznesu odkryjesz nowe możliwości rozwoju, jednak podstawowe kanały musisz określić już na samym początku.
- Nie bój się popełniania błędów, ponieważ to dzięki nim stajesz się coraz bardziej świadomym przedsiębiorcą.
Wiele osób, ma w sobie zakorzenioną obawę przed popełnieniem błędu – zupełnie niepotrzebnie! Ja od początku prowadzenia swojej firmy popełniłam ich wiele, ale się ich nie wstydzę i chcę mówić o nich głośno, ponieważ to dzięki nim bardzo wiele się nauczyłam i to one pomogły mi poprawić mój biznes. Poza tym nie zapominajmy, że nie ma biznesu bez ryzyka i błędów!
Powodzenia!
Polecamy: Kobieta jako przedsiębiorca