Najlepsi pracodawcy na świecie
W dzisiejszych czasach praca staje się bardzo rozchywytywanym „towarem” dla większości przedsiębiorstw. Znalezienie właściwych ludzi jest dla firm ogromnie ważne, ponieważ przyczynia się do ich rynkowego sukcesu.

Ponadto, wskaźniki demograficzne nie budzą optymizmu – maleją wskaźniki urodzeń, wydłuża się standardowy wiek życia. Dylematy przedsiębiorstw w XXI wieku dotyczą więc nie tylko tego, jaki będzie potencjał pracowniczy na rynku, ale też – kto przejmie nad nim kontrolę.
Ranking Universum “The World’s Most Attractive Employers 2010” bazuje na ocenie, jakiej zostały poddane firmy pochodzące z 12 największych krajów-gospodarek na świecie. Oceniającymi było 130 000 studentów kierunków biznesowych oraz inżynieryjnych. Mieli za zadanie wytypować pracodawcę, dla którego najchętniej chcieliby pracować. Ich preferencje są o tyle interesujące, że niebawem ukończą swą edukację i wkroczą na rynek pracy. Ranking odzwierciedla popularność konkretnych organizacji jako pracodawców i jej zakres. Firmy zajmujące najwyższe miejsca w tym rankingu odnoszą największe sukcesy w „wojnie o talenty”.
- Międzynarodowe korporacje stają się coraz bardziej świadome tego, że zasoby wyspecjalizowanej siły roboczej drastycznie się kurczą. Aby zapobiec problemom z pozyskiwaniem odpowiednich pracowników, firmy potrzebują dobrego wizerunku i efektywnej strategii employer branding – twierdzi Michał Kalinowski, prezes firmy Universum. Organizacje, które są w stanie przyciągnąć kolejne pokolenie utalentowanych pracowników, znalazły się w rankingu Universum “The World’s Most Attractive Employers 2010” – dodaje.
Na czele rankingu wciąż Google, podobnie jak w roku ubiegłym udało się im utrzymać pozycję lidera, zarówno w kategorii Inżynieria, jak i w Biznesie. Konkurencja jednak nie śpi. Po piętach informatycznemu gigantowi depczą już cztery duże firmy z branży audytu. 2010 rok był bardzo pomyślny dla firm z tej braży, o czym świadczy też fakt, że cztery najważniejsze organizacje ją reprezentujące zajmują pozycje w pierwszej piątce rankingu według studentów kierunków biznesowych.
– Obserwujemy obecnie, jak firmy zajmujące się audytem oraz te działające w branży żywnościowej walczą o sympatię i zainteresowanie najbardziej utalentowanych pracowników – twierdzi Michał Kalinowski. Na przetasowaniach pracowników traci najbardziej branża IT, do tej pory najbardziej popularna na rynku. Z problemem mało atrakcyjnego dla przyszłych pracowników wizerunku borykają się także przedsiębiorstwa oferujące usługi bankowe i konsultingowe oraz działające w branży petrochemicznej.
W kategorii Inżynieria wciąż dominują firmy informatyczne. Trzy czołowe organizacje zajmujące się IT – Google, Microsoft, IBM – potwierdziły swoje zdolności do przyciągania talentów, ponownie zajmując najwyższe pozycje w pierwszej trójce rankingu. Godny odnotowania jest też sukces firmy Sony, która w tym roku uplasowała się na czwartym miejscu. Wśród firm z branży motoryzacji prym wciąż wiedzie BMW - silna marka nie tylko na drogach ale także wśród pracodawców. Na pochwałę zasługuje także Siemens - dobrze radzi sobie w konkurencji z amerykańskimi firmami, zajmując wysokie, 8. miejsce. Nowością w rankingu jest natomiast obecność Apple, które zamyka czołową dziesiątkę „Idealnych Pracodawców” wśród studentów kierunków inżynieryjnych.
World’s Top 10—Business
Google (1)
KPMG (8)
Ernst & Young (5)
PricewaterhouseCoopers (2)
Deloitte (10)
Procter & Gamble (6)
Microsoft (3)
The Coca-Cola Company (13)
J.P. Morgan (7)
Goldman Sachs (4)
World’s Top 10—Engineering & IT
Google (1)
Microsoft (2)
IBM (3)
Sony (7)
BMW (4)
Intel (5)
General Electric (6)
Siemens (8)
Procter & Gamble (10)
Apple (pierwszy raz w rankingu)
Lovisa Öhnell, dyrektor do spraw badań w Universum tak komentuje tegoroczny ranking:
- Firmy, które wymagają od swoich pracowników wysokich kwalifikacji, muszą efektywnie przyciągąć młode talenty, bo to one pracują na ich sukces. Organizacje działające w branży audytu są świadome wyzwania, jakie przed nimi stoi, i aktywnie interesują się sposobami pozyskiwania talentów oraz budowania długoterminowej strategii employer branding. Jeśli chodzi natomiast o inżynierię, to potencjalni pracownicy uznają za atrakcyjne przede wszystkim te firmy, które oferują innowacyjne produkty.
Porady prawne i finansowe - forum >>
Dramatyczne tendencje
Kiedy 70% wartości korporacji spoczywa w dobrach niematerialnych, a dotkliwy niedobór kompetentnych pracowników jest odczuwalny na całym świecie, bycie atrakcyjnym pracodawcą jest decydujące dla firmy, bo zapewnia jej konkurencyjność.
Dominacja amerykańskich, międzynarodowych korporacji
Już w 2009 roku amerykańskie firmy stanowiły największą narodową grupę pośród organizacji z czołowej grupy 50 Idealnych Pracodawców. 20 amerykańskich firm znalazło się w rankingu w kategorii Biznes, 17 – w kategorii Inżynieria, nie licząc nawet tzw. Wielkiej Czwórki i dużych firm konsultingowych. W tym roku liczba ta wzrosła do 24 w obu kategoriach.
- Wydaje mi się, że pomimo wyzwań jakie anglosaskiej supremacji rzucają inne firmy, amerykańskie korporacje stają się coraz bardziej atrakcyjnym miejscem pracy dla utalentowancych pracowników z całego świata. Bardzo często są one postrzegane jako prawdziwie międzynarodowe organizacje, gdzie narodowość nie odgrywa dużej roli a już na pewno nie jest barierą, by piąć się w górę na drodze kariery – uważa Michał Kalinowski. I dodaje:
- Interesującym znakiem nowych czasów jest dla mnie to, że po raz pierwszy w czołowej 50 pojawiła się firma chińska – Lenovo zajmuje 44. pozycję w kategorii Inżynieria.
Employer Brand coraz dalej od Corporate Brand
Porównując zestawienia “Idealnych Pracodawców” z rankingami najbardziej podziwianych firm (sporządzony przez Fortune) lub najcenniejszych światowych marek konsumenckich (Interbrand) staje się jasne, że najbardziej cenieni pracodawcy nie zawsze równorzędnie traktują markę produktu i markę firmy. Wyżej wymienione rankingi pokrywają się bowiem z rankingiem Universum tylko w połowie.
Firmy, które stawiają na osobisty rozwój pracowników, są bardziej atrakcyjne
W dzisiejszych czasach utalentowani i wykwalifikowani pracownicy poszukują u pracodawcy przede wszystkim szans osobistego rozwoju i dobrego wizerunku. Z tego powodu, skłonni są wybierać raczej firmy, które zapewnią im profesjonalne szkolenia i wszystko, co przyczynić się może do rozwoju ich kariery w przyszłości. Poszukują też organizacji, które posiadają silnych liderów, mogących ich pokierować i wspierać. Cztery największe firmy z branży audytu – zdaniem badanych – spełniają te wymagające kryteria.
Postrzeganie branży wpływa na atrakcyjność marki
Z uwagi na fakt, że sektor bankowy jest obecnie postrzegany jako odpowiedzialny za jedno z największych ekonomicznych załamań w historii, pracodawcy z tej branży stracili swój urok i moc przyciągania utalentowanych absolwentów. Firmy konsultingowe również spadły w rankingu o kilka oczek, często z powodu łączenia ich z dziedziną bankowości i inwestycji, a tym samym – z ostatnim gospodarczym zamieszaniem. Rosnąca świadomość problemów środowiska natomiast jest przyczyną spadku popularności branży petrochemicznej wśród studentów.
UNIVERSUM jest Światowym Liderem w dziedzinie Employer Branding. Od 20 lat kreuje biznes koncentrując się wyłącznie na Employer Branding (EB). Jest zaufanym partnerem ponad 1200 firm na całym świecie, włączając w to większość prestiżowych firm z rankingu Fortune 500. Zintegrowany proces tworzenia unikalnego Modelu EB stał się podstawą portfolio Universum: badań, strategicznych konsultacji i rozwiązań medialnych. Universum pomaga pracodawcom zrozumieć, przyciągnąć i zatrzymać swych idealnych pracowników. Coroczne badania – Idealny Pracodawca – przeprowadzane są wśród 300 000 studentów i 80 000 profesjonalistów w 28 krajach, dają Universum bezkonkurencyjną bazę informacyjną. Portfolio Universum składa się łącznie z 160 publikacji Employer Brandingowych, reklam, prezentacji video, a także wszelkich wydarzeń tematycznych, które pomagają firmom pozyskać idealnych, utalentowanych i wykształconych pracowników.
W Polsce Universum jest wydawcą Informatora Kariera, Magazynów Branżowych Kariera oraz właścicielem serwisu www.kariera.com.pl, www.employerbrandingtoday.com/pl, www.idealnypracodawca.pl oraz www.studentroku.com.

